Dit is de KTM 1290 Super Duke RR

De KTM 1290 Super Duke RR: lichter en agressiever

Hij kwam niet als verrassing, maar werd vandaag wel eindelijk door KTM gepresenteerd: de KTM 1290 Super Duke RR. Het is de eerste machine van KTM die de ‘RR’ markering mag dragen, en dat is niet geheel zonder reden. De hyper naked staat vol trots bovenaan de voedselketen met maar liefst 180 pk op 180 kg, en een koppel van 140 Nm.

Zoals we al in de wandelgangen te horen kregen komt ‘ie er in een oplage van slechts 500 stuks, waarbij de RR voor ons Nederlanders vanaf 8 april uitsluitend te bestellen zal zijn via een online pre-order portal. Een beetje vertrouwen is dus wel nodig, maar gezien de RR gebaseerd is op het laatste Super Duke R-prototype lijkt dat geen probleem.

De KTM Super Duke RR: slim gewichtsverlies?

De cijfers van de RR liegen er niet om: 180 pk, 180 kg en 140 Nm, iets waarmee de KTM Super Duke RR een vermogen-gewichtsverhouding van 1:1 krijgt. Opvallend genoeg is dat niet gebeurt door het aantal pk’s te verhogen, maar door het aantal kilo’s te verminderen. Volgens KTM is de RR door het gewichtsverlies wendbaarder, stijver en biedt hij verbeterde stabiliteit bij hoge snelheden, al zul je daar tijdens je rondje om de kerk weinig van merken.

Het gewichtsverlies op de KTM Super Duke RR heeft met name plaatsgevonden door veelvuldig gebruik van carbon, zo is onder andere het subframe nu aangepast. Hierdoor hebben de KTM ontwerpers direct hun kansen schoon gezien en het hele achterwerk aangepast, waardoor het zadel van de Super Duke RR nu enkel ruimte biedt aan de bestuurder. Dat doen ze in Oostenrijk natuurlijk niet zomaar, want zo kun je direct het gewicht van de stepjes van het totaalgewicht aftrekken. Ook de velgen zijn vernieuwd, wat een besparing van zo’n 1,5 kg in onafgeveerd gewicht oplevert.

Kontje Super Duke

De échte wijzigingen van de KTM Super Duke RR zitten ‘m eigenlijk in de nieuwe componenten van WP. Aan de voorzijde is de RR voorzien van een set volledig instelbare WP Apex Pro 7548 Close Cartridge-vorken, inclusief stuurdemper. De achterkant is voorzien van een Apex Pro 7746 schokbreker welke volgens KTM op maat gemaakt is naar specificaties van de Super Duke RR.

Daarnaast is dit beestje van KTM standaard voorzien van een Akrapovič slip-on, gemaakt van titanium met een carbon accent. Voor zij die echt lak hebben hebben aan de buren is er de mogelijkheid de RR te voorzien van een volledig systeem, de Akrapovič Evolution Line, beschikbaar als optie.

Qua prijs doet KTM nog erg geheimzinnig en zul je dus tot 8 april moeten wachten tot ‘ie te bestellen is. Voeg jij ‘m toe aan je winkelmandje? Pre-orderen doe je hier.

Geef een reactie