Tests

Review: SW Motech Frame Slider Kit

Omdat ik inmiddels al meerdere malen met mijn bolide het asfalt heb opgezocht besloot ik na mijn laatste val toch maar een frame slider kit te monteren. Mijn vorige motorfiets, een prachtige Triumph Speed Triple, had er een en deze heeft me een keer flink geld bespaard. Bij aankoop van mijn huidige motorfiets, een bloedsnelle Honda CBR1000RR, was het idee er dan ook om ook hier een kitje op te gaan zetten. Het kwam er uiteindelijk niet van, en daar heb ik stiekem best spijt van. 

Begin vorig jaar ging ik onderuit, ik reed iets te kort op mijn voorganger waarbij ik me verremde tijdens een noodstop. Zo zie je maar weer dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Na er wat geld tegen aan te gooien is m’n fietsje  inmiddels weer in prima staat, maar deze winter heb ik toch maar besloten een frame slider kit te monteren. En zo begon mijn zoektocht.

Ik wilde maximaal zo’n honderd euro uitgeven en het moest er natuurlijk wel een beetje gestyled uit zien.  Mijn oog viel hierbij op de frame slider kit van SW Motech, op het eerste gezicht sprak vooral de vormgeving mij aan en viel deze precies binnen mijn budget.

Benodigdheden

Als je netjes de handleiding wilt volgen raad ik het volgende aan:

  • Een momentsleutel
  • Een getrapte boor
  • Een (accu)boormachine
  • Locktite
  • Een kruiskopschroevendraaier
  • Inbus dop maat 10

Installatie

Voor deze frame slider kit van SW Motech diende er een gat van 28mm in mijn kappenset geboord te worden. Dit zorgt ervoor dat de installatie iets ‘moeilijker’ was dan bij mijn vorige motor. Hier had ik immers weinig kuipwerk, dus er hoefde niet geboord te worden. De bijgeleverde handleiding was enorm duidelijk, dus ook met twee linkerhanden kom je hier nog wel uit mits je weet hoe je kuipen losgehaald moeten worden. Ik heb hier natuurlijk netjes een werkplaatshandboek voor gekocht en niet ergens illegaal een PDF-je gedownload, ahum.  In het loshalen en weer monteren van mijn kappen ging uiteindelijk het meeste werk zitten.

In de bijgeleverde handleiding wordt aangegeven een getrapte boor te gebruiken voor het boren van de gaten. Omdat ik sowieso niet beschikte over een boor van 28mm besloot ik maar een getrapte boor aan te schaffen, let wel op dat je je bij de gemiddelde bouwmarkt scheel betaald aan deze boortjes. Gelukkig vond ik een scherp geprijsd setje bij de Lidl voor slechts €3,99. Wellicht niet het ideale setje om metaal te boren, maar voor het boren in mijn kunstof kappen zijn deze meer dan geschikt.

Het totale klusje heeft me in totaal zo’n 3 uur gekost en dat viel me toch best tegen. Hier kan ik overigens niet het setje de schuld van geven. De aftermarket kappenset die er nu op zit is nu eenmaal niet ideaal om los te halen, dus hier zat zeker 80 procent van de tijd in. Om de set te installeren dien je de kap aan de zijkant weg te halen, de bijgeleverde center finder gebruik je vervolgens om de plek te bepalen waar je gaat boren. Vervolgens de kap weer netjes installeren om de centerfinder zijn werk te kunnen laten doen.

Wat. is. ie. mooi

Na de installatie van de frame sliders kan ik het niet laten even drie rondjes rond m’n motorfiets te lopen, wat doet dit nou echt met de styling van m’n motorfiets? Ja, misschien ben ik een zeur maar ik hou nou eenmaal van een strak ogende motorfiets.

Het design van de set vind ik geweldig. De set op mijn vorige motorfiets was er één van R&G. Deze set was oerdegelijk, dit heb ik mogen mee maken, maar zag er toch wat oubollig uit. De frame slider kit van SW Motech oogt aerodynamisch en zit redelijk dicht op het kuipwerk waardoor deze niet heel erg opvalt.

Ook deze set komt degelijk op me over, ik hoop er niet achter te komen hoe goed deze set zich houd, maar de eerste indruk is goed. De frame sliders zijn opgebouwd uit verschillende componenten. De CNC gefreesde aluminium beugel is de basis, bestaande uit twee delen, waarop vervolgens de nylon pad wordt gemonteerd. Deze zijn overigens op de website van SW Motech ook los te bestellen, mocht je een keer crashen. Hier mag je dan wel weer 50 euro voor neerleggen, best prijzig voor een stukje nylon, maar goedkoper dan een nieuwe set.

Prijs/kwaliteit

Ik heb voor de set zelf 95 euro betaald, voor de getrapte boor 3,99 dus voor een kleine 100 euro was ik qua uitgaven klaar. Wat mij betreft een prima prijs als je kijkt naar de concurrenten, deze zitten ongeveer rond dezelfde prijs. Wil je echt voor een dubbeltje op de eerste rij zitten dan zou je een setje van ome Ali kunnen proberen, al ben ik benieuwd hoe zo’n setje zich echt houd op het moment dat je motorfiets het asfalt raakt. Mijn voorkeur ging daarom toch uit naar een gerenommeerd merk als SW Motech.

Review samenvatting

Review: SW Motech Frame Slider Kit
  • 72%
    Prijs - 72%
  • 95%
    Kwaliteit - 95%
  • 87%
    Styling - 87%
  • 84%
    Gebruiksgemak - 84%
84.5%

Conclusie

Tja, met de installatie van zo’n set kun je je natuurlijk afvragen of je hem ooit nodig gaat hebben, maar ik kies toch liever het zekere voor het onzekere. Ik heb al een keer eerder mijn portemonnee open moeten trekken en dat wil ik voor een volgende keer graag voorkomen. Geen set monteren is natuurlijk het voordeligst, scheelt je in mijn geval zo’n 100 euro en je vrije zaterdagmiddag. Doe je liever toch een kleine investering om een eventuele grotere investering te voorkomen, dan kan ik deze set absoluut aanraden.

Love
0
Smile
0
Haha
0
Sad
0
Star
0
Weary
0

Altijd op de hoogte blijven van nieuwe content? Like ons dan op Facebook!

Altijd op de hoogte blijven van nieuwe content? Like ons dan op Facebook!

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties