Olie verversen

Breng je je motor een keer per jaar weg voor een kleine beurt, dan hoef je je over het algemeen niet druk te maken over het verversen van je olie. Weet echter wel dat het wordt aangeraden deze te verversen vlak voor de winterstalling mocht je niet doorrijden in de winter.

Het verversen van je olie is belangrijk voor de levensduur van het motorblok, normaliter wordt deze dan ook elke 6000 tot 10.000 km ververst. Wanneer minder gereden wordt dan deze interval, wordt aangeraden in ieder geval een keer per jaar je olie te verversen, check voor meer informatie hierover het handboek van je motor.

De techniek

In tegenstelling tot auto’s waarbij er voor zowel het motorblok als de versnellingsbak een aparte olie wordt gebruikt hebben motoren doorgaans een olie voor beide onderdelen. Omdat de olie die gebruikt wordt specifiek is ontwikkeld voor het motorvoertuig waar ze voor dienen wordt dan ook zeer afgeraden om olie te gebruiken die niet specifiek bedoeld zijn voor motoren.

Een van de belangrijkste eigenschappen van de olie is de viscositeit, dit staat namelijk in verband met de dikte of stroperigheid van de olie. Een dikkere olie geeft een sterkere smeerfilm, dunnere olie kan echter vuil en hitte beter afvoeren en doet zijn werk beter bij een koude motor. De dikte van een olie is echter afhankelijk van de temperatuur, des te hoger de temperatuur, des te dunner zal de olie worden.  Daarom worden verschillende stoffen aan de olie toegevoegd welke er voor zorgen dat deze effecten minder heftig zijn. Hierdoor ontstaan de zogenaamde multigrade oliën.

Een 5W-40 olie heeft bijvoorbeeld bij lage temperaturen de viscositeit van een SAE 5 olie, terwijl deze bij een temperatuur van 100°C de viscositeit van een SAE 40 olie heeft. Hoe dik een motorolie bij warme en/of koude temperaturen is kun je dus aflezen aan de SAE-nummers. Een 10W-40 is bij een warme motor dikker dan een 10W-30 terwijl ze bij lage temperaturen net zo dik zijn.

Welke olie voor mijn motor?

Hoewel de trend steeds meer richting dunnere oliën gaat is het verstandig hiervoor het handboek van je motor te checken. Een dunnere olie glijdt wel beter, echter is de smeerfilmsterkte lager. Jouw motor moet hier dus wel voor zijn ontworpen wil je deze oliën gebruiken.

De voorbereiding

Leuk al die informatie, maar om ook daadwerkelijk je olie te verversen moet je toch even wat stappen doornemen. Wat heb je nodig:

  • Nieuwe olie (check hiervoor het handboek van je motor)
  • Nieuw oliefilter
  • Ring aftapplug
  • Olieopvangbak
  • Gereedschap om je aftapplug los- en vast te krijgen (Dit kan per type motor verschillen)
  • Oud papier/oude doek

Wat kun je doen als voorbereiding? Om de olie te vervangen wil je dat de oude olie zoveel en zo goed mogelijk verwijderen. Om dit makkelijker te maken kun je de motor even warm laten draaien (warme olie wordt immers dunner). Mocht je een paddockstand of middenstandaard hebben, gebruik deze dan bij voorkeur.

Stap voor stap

Schuif de opvangbak onder de motor, heb je nog wat oude kranten liggen, leg deze er dan onder om eventuele spetters op te vangen.

Hierna kan de olie aftapplug losgedraaid worden, deze bevindt zich onderop je motorblok. Het kan voorkomen dat je wat kappen zult moeten verwijderen voordat je deze kunt bereiken. Wil je geen warme olie over je handen heen, draag dan wat handschoenen of gebruik een doek voor het losdraaien van de aftapplug. Zorg ervoor dat je de plug niet laat vallen, daar ga je niet blij van worden.

Draai nu ook de vuldop open om ervoor te zorgen dat de olie makkelijker doorstroomt. Hierna kunnen we een kop koffie gaan doen, tenzij je een extreem schuine zijstandaard hebt, dan mag je namelijk je motor gaan assisteren.

Nu kunnen we aan de slag met het oliefilter. Afhankelijk van je type motor zal deze eruit zien als een camping gasvulling of een open luchtfilter. Hoe je deze dient te verwijderen is geheel afhankelijk van je motor, raadpleeg hiervoor dus het handboek.

Pak na het verwijderen van je oude filter je nieuwe filter erbij en smeer de rubber afdichtingen hiervan in met nieuwe olie. Plaats hierna het nieuwe filter terug, dit kan ouderwets met het handje, of met een momentsleutel op advies van je handboek.

Hierna kun je je aftapplug weer monteren, met een nieuwe ring om te voorkomen dat deze speling krijgt en mogelijk zelfs losdraait. Ook hier kan je door het handboek aangeraden worden om een momentsleutel te gebruiken.

De nieuwe olie kan erin en je mag jezelf een schouderklopje geven. Let nog even op de juiste hoeveelheid en of het waarschuwingslampje uit gaat na het starten van de motor. Controleer na een korte rit nogmaals je oliepeil omdat de olie overal nog doorheen gepompt moet worden. Voila, je hebt zojuist je olie ververst.