Eenvoudig de juiste bandenspanning van je motor bepalen

Eenvoudig de juiste bandenspanning van je motor bepalen

Wil jij de juiste bandenspanning van je motor instellen? Hoewel het logisch klinkt dat je motorbanden de juiste spanning dienen te hebben, is het instellen ervan iets wat men regelmatig vergeet. Het gevolg? Je band slijt sneller, het weggedrag wordt minder en zelfs tijdens stalling kan de verkeerde bandenspanning vervelende gevolgen hebben. De ideale bandenspanning van je motor bestaat niet en is dus ook niet zomaar te berekenen. In het handboek van je motor zal een bandenspanning worden aangeraden, maar sluit die ook aan bij jouw wensen?



Geen spam. Geen gezeur. Gewoon het laatste nieuws, direct in je mailbox.
Liever geen e-mails? Je vind ons ook op Facebook en Instagram.

 

Richtlijn voor een juiste bandenspanning van de motor

Wie niet over het handboek van z’n motor beschikt moet een andere route bewandelen, al zijn vele handboeken ook gewoon online te vinden. Als richtlijn voor een juiste bandenspanning wordt doorgaans 2 bar in de voorband en 2,5 bar achter aangehouden. Dit is uiteraard slechts een richtlijn en kan dus per rijstijl, persoon en motor verschillen.

Je bandenspanning meet je bij voorkeur op een koude band, dat wil zeggen, een band waarmee nog niet gereden is. Een opgewarmde band wijkt qua druk namelijk flink af waardoor het praktisch onmogelijk is deze op de juiste spanning te brengen. Het kleine stukje naar het tankstation zullen we je vergeven, maar investeren in een fietspompje met autoventiel is misschien niet eens een slecht idee. Probeer in ieder geval zo veel mogelijk gebruik te maken van dezelfde pomp. Onderling kunnen ze qua druk nogal wat van elkaar verschillen, zo werk je dus altijd met dezelfde ‘afwijking’.

Te lage of te hoge bandenspanning voor je motor

Een te lage bandenspanning kan bij je motor zorgen voor wat vervelende eigenschappen. Zo verbruikt je motor bijvoorbeeld meer brandstof bij een te lage bandenspanning en stuurt hij zwaarder. Ook worden je banden een stuk warmer wat als gevolg heeft dat deze sneller slijten. Rijd je met een extreem lage bandenspanning dan loop je zelfs het risico dat je je band van je velg af rijd. We raden af met een bandenspanning onder de 1,5 bar te gaan rijden.

Lees ook:  VIDEO: Fuck elektrisch, bouw een motor in je fiets

Hoewel een te lage bandenspanning veel nadelen met zich meebrengt is ook een te hoge bandenspanning bij je motor verre van ideaal. Een te hoge bandenspanning zorgt ervoor dat het vervormingsvermogen van de band afneemt, bij kleine oneffenheden in het asfalt kun je hierdoor al grip verliezen. Tevens warmt een band minder snel op bij een hoge bandenspanning en koelt deze sneller af, zijn je banden niet warm (genoeg) dan hebben deze minder grip op de weg. We raden je daarom af met een bandenspanning hoger dan 3 bar te gaan rijden.

Bandenspanning van je motor is anders tijdens offroad

Circuit, off-road of extra gewicht?

Er zijn wat uitzonderingen op de genoemde richtlijn en de bijkomstige effecten. Een lage bandenspanning is bijvoorbeeld ideaal bij het off-road rijden. De banden vervormen meer wat zorgt voor betere grip, doordat de snelheden vaak lager liggen warmt de band ook minder snel op.

Ook het circuit rijden vraagt vaak om een iets lagere bandenspanning. Doordat circuit rijden vaak meer vergt van een band worden de banden warmer dan bij normaal gebruik. Door de extra warmte zet de band uit wat betekent dat dus ook de bandenspanning hoger is. Om te voorkomen dat je met een te hoge bandenspanning rondrijd wordt de spanning lager gehouden bij een koude band. Rijd je op verharde wegen met een passagier, houd dan juist een hogere bandenspanning aan.

Bandenspanning van je motor tijdens winterstalling

Maak je je motor klaar voor de winter, voeg dan 0,5 bar extra toe aan de banden. Hierdoor verminder je de kans op vervorming van je banden. Dit kan namelijk als gevolg hebben dat deze moeten worden vervangen bij een volgend gebruik. Gebruik bij voorkeur een paddockstand of de middenbok op je motor om het raakvlak met de grond zoveel mogelijk te verkleinen. Naast de juiste bandenspanning is ook de leeftijd van je band van belang, ook daar schreven we al een artikel over.

Quincy

Quincy

Quincy is niet zomaar enthousiast te krijgen, behalve als het om motoren gaat! Een circuitdag, een rit in het buitenland of gewoon een rondje om de kerk, Quincy is overal voor in. Als hoofdredacteur bij Motorstof.nl schrijft hij over het laatste motornieuws, deelt hij zijn kennis en test hij de nieuwste motoren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇