Technische Stof & Onderhoud

De ideale bandenspanning voor je motor?

Wil jij de bandenspanning van je motor instellen? Hoewel het logisch is dat je motorbanden de juiste spanning dienen te hebben, is het instellen van de juiste spanning iets wat men regelmatig vergeet. Dit heeft als gevolg dat een band sneller slijt en ook tijdens stalling kan dit vervelende gevolgen hebben. 

Laten we in ieder geval duidelijk zijn: de ideale bandenspanning bestaat niet en is dus ook niet zomaar ‘te berekenen’. In het handboek van je motor zal een bandenspanning worden aangeraden. Dit hoeft echter niet te betekenen dat dit ook voor jouw rijgedrag de juiste spanning is.

Mocht je niet over het handboek van je motor beschikken, niet getreurd. Hoewel je deze informatie tegenwoordig ook gewoon van het internet af kan plukken wordt doorgaans ook als richtlijn 2 bar voor en 2,5 bar achter aangehouden. Hierbij kan ik niet genoeg benadrukken dat dit slechts een richtlijn is. Dit kan dus per rijstijl, persoon en motorfiets verschillen.

Je motorbanden op druk brengen

Je bandenspanning meet je bij voorkeur op een koude band, dit wil zeggen, een band waarmee nog niet gereden is. Een opgewarmde band wijkt qua druk namelijk flink af waardoor het praktisch onmogelijk is deze op de juiste spanning te brengen. Het kleine stukje naar het tankstation zullen we je vergeven, maar investeren in een fietspompje met autoventiel is misschien niet eens een slecht idee. Probeer in ieder geval zo veel mogelijk gebruik te maken van dezelfde pomp. Onderling kunnen ze qua druk nogal wat van elkaar verschillen, zo werk je dus altijd met dezelfde ‘afwijking’.

Te lage bandenspanning voor je motor

Een te lage bandenspanning kan bij je motor zorgen voor wat vervelende eigenschappen. Zo verbruikt je motor bijvoorbeeld meer brandstof bij een te lage bandenspanning en stuurt hij zwaarder. Ook worden je banden een stuk warmer wat als gevolg heeft dat deze sneller slijten. Rijd je met een extreem lage bandenspanning dan loop je zelfs het risico dat je je band van je velg af rijd. We raden af met een bandenspanning onder de 1,5 bar te gaan rijden.

Te hoge bandenspanning voor je motor

Hoewel een te lage bandenspanning veel nadelen met zich meebrengt is ook een te hoge bandenspanning bij je motor verre van ideaal. Een te hoge bandenspanning zorgt ervoor dat het vervormingsvermogen van de band afneemt, bij kleine oneffenheden in het asfalt kun je hierdoor al grip verliezen. Tevens warmt een band minder snel op bij een hoge bandenspanning en koelt deze sneller af, zijn je banden niet warm (genoeg) dan hebben deze minder grip op de weg. We raden je daarom af met een bandenspanning hoger dan 3 bar te gaan rijden.

Ga je offroad of circuit rijden, maak dan aanpassingen aan je bandenspanning.

Circuit, off-road of extra gewicht?

Er zijn wat uitzonderingen op de genoemde richtlijn en de bijkomstige effecten. Een lage bandenspanning is bijvoorbeeld ideaal bij het off-road rijden. De banden vervormen meer wat zorgt voor betere grip, doordat de snelheden vaak lager liggen warmt de band ook minder snel op.

Ook het circuit rijden vraagt vaak om een iets lagere bandenspanning. Doordat circuit rijden vaak meer vergt van een band worden de banden warmer dan bij normaal gebruik. Door de extra warmte zet de band uit wat betekent dat dus ook de bandenspanning hoger is. Om te voorkomen dat je met een te hoge bandenspanning rondrijd wordt de spanning lager gehouden bij een koude band. Rijd je op verharde wegen met een passagier, houd dan juist een hogere bandenspanning aan.

Bandenspanning bij winterstalling van je motor

Maak je je motor klaar voor de winter, voeg dan 0,5 bar extra toe aan de banden. Hierdoor verminder je de kans op vervorming van je banden. Dit kan namelijk als gevolg hebben dat deze moeten worden vervangen bij een volgend gebruik. Gebruik bij voorkeur een paddockstand of de middenbok op je motor om het raakvlak met de grond zoveel mogelijk te verkleinen. Wil je meer weten over je motorbanden, lees dan bijvoorbeeld meer over de DOT code, en wat dit betekent.

Altijd op de hoogte blijven van nieuwe content? Like ons dan op Facebook!

Altijd op de hoogte blijven van nieuwe content? Like ons dan op Facebook!

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties