Wie dacht dat Yamaha hun meest extreme adventure bike reeds op de markt had gebracht heeft het mis, naast de reeds bestaande Ténéré komt het Japanse merk nu namelijk met de Ténéré 700 World Raid; een adventure bike on steroids met dubbele brandstoftanks, een uitgebreider ABS-systeem en een langere veerweg.
Wie de huidige Ténéré in zijn bezit heeft is met de 16-liter tank niet slecht bedeeld, maar de nieuwe World Raid is pas écht gemaakt voor lange afstanden. Yamaha’s visie is simpel: adventure-motorrijders moeten zich geen zorgen hoeven maken over de volgende stop, dus werden er twee dubbele brandstoftanks geplaatst met een totale inhoud van 23 liter. Naar eigen zeggen goed voor zo’n 500 km, al moet je daar – in zuinige omstandigheden – best overheen kunnen gaan.

Door te kiezen voor twee dubbele tanks heeft Yamaha tevens een voordeel gecreëerd ten opzichte van het verhogen en breder maken van een enkele tank. De twee afzonderlijke tanks zijn nu namelijk lager geplaatst en door tevens de brandstofpomp lager in de tank te plaatsen zou ook het zwaartepunt van de motorfiets nagenoeg hetzelfde zijn als dat van de reeds bestaande Ténéré, wat een positieve invloed moet hebben op het stuurgedrag.
Yamaha Ténéré 700 World Raid: Uitgebreide ABS
Op de reeds bestaande Ténéré 700 heeft men al de mogelijkheid het ABS-systeem uit- of aan te zetten, maar voor de nieuwe World Raid komt daar een optie bij. Zo zal bij het kiezen voor de nieuwe modus de ABS op het voorwiel actief blijven, maar is deze op het achterwiel uitgeschakeld. Een feature die binnen de off-road wereld meer wordt gezien en idealiter wordt ingezet op terreinen waar men te maken heeft met verminderde grip.

Het nieuwe 5″ TFT-kleurendisplay is gekoppeld aan de Communication Control Unit (CCU), die op zijn beurt weer communiceert met de MyRide-app. Het idee is een verbeterde mobiele connectiviteit. Zo worden sms-berichten en inkomende oproepen via het scherm weergegeven, al zal de echte avonturier waarschijnlijk zijn niet verbonden smartphone op stil in zijn binnenzak houden.
Naast de wijzigingen in de elektronica is er tevens gekozen voor een nieuw 890 mm hoog zadel met een vlakker profiel. Het ontwerp is bedoelt om met minimale input maximale controle te houden op ruw terrein.
Langere veerweg
De nieuwe 43 mm KYB-voorvork krijgt een veerweg van 230 mm, 20 mm meer dan de Ténéré 700, voor een verbeterde schokabsorptie op ruw terrein. Naast de reeds instelbare ingaande en uitgaande demping is nu ook de veervoorspanning instelbaar voor betere offroad-prestaties.

Ook aan de achterzijde heeft men een wijziging gemaakt en is een piggyback schokdemper geplaatst welke eveneens een 20 mm langere veerweg heeft dan zijn voorganger. Ook de nieuwe schokdemper is net als de voorvork volledig instelbaar.
Prijs Yamaha Ténéré World Raid
De nieuwe Ténéré 700 World Raid zal verschijnen in twee kleurstellingen: Icon Blue en Midnight Black. Die eerste refereert duidelijk naar de raceteams van Yamaha, waar de tweede vooral een minimalistische look moet uitstralen. Wat de nieuwe World Raid in Nederland gaat kosten wil Yamaha nog niet kwijt, maar gezien de aangekondigde prijzen in het buitenland gaan we uit van een prijs rond de €13.000. De nieuwe Ténéré zal vanaf mei dit jaar worden geleverd aan de Europese Yamaha-dealers.















