Hoewel wij als ervaren motorrijders natuurlijk nooit fouten maken, ahum, zijn er wel degelijk fouten die iedere motorrijder in het verleden weleens heeft gemaakt. Zeker als beginnend bestuurder. Wij stelden voor jou een lijstje samen met de vijf fouten die iedere motorrijder weleens heeft gemaakt. Herken jij je in deze situaties?
Niet terugschakelen bij een stoplicht
Tja, wie is het nog niet overkomen. Het is prachtig weer, je zit op je motorfiets en staat bij het stoplicht. Iedereen lijkt naar je prachtige motorfiets te kijken en het licht springt op groen. Je probeert enigszins snel te rijden maar blehhh.. Je hebt niet teruggeschakeld dus het wegrijden gaat met horten en stoten of nog erger, je motor slaat af. Leer jezelf ten allen tijden aan terug te schakelen naar z’n vrij, in het ergste geval duurt het even voordat je hem vind, maar dat is nog altijd minder vervelend dan niet weg kunnen rijden bij een groen licht.
Willen wegrijden met je standaard uit
Nog zo’n typisch geval welke een meerderheid zal herkennen. Je stapt op je motor, start hem en laat hem even mooi geluid maken. Dan is het tijd om weg te rijden, je trapt hem in z’n versnelling en blehhh… Je motor valt uit. Gelukkig maar, want het wegrijden met je standaard uit kan natuurlijk gevaarlijke situaties opleveren. Check ten allen tijden de standaard van je motorfiets, er zit in veel gevallen een beveiliging op, maar een afslaande motor is toch ook een lullig gezicht.
Eerst je handschoenen aan, dan je helm op
Oke, van deze moet ik bekennen dat zelfs ik hem nog een enkele keer vergeet. Je maakt je klaar om weg te rijden, doet netjes je handschoenen aan en doet je helm op, so far so good. Dan de kinsluiting dichtmaken; even wachten. Bijna… nee, toch niet. Hij zit verkeerd. Nog even wachten. Kut, waarom lukt het niet? Dan maar de handschoenen weer uit. Het is een stuk makkelijker je kinsluiting dicht te krijgen zonder handschoenen aan. Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan welk type handschoenen en helm je hebt.
Niet weten hoe ver je kunt
Ik houd wel van een georganiseerde rit op z’n tijd, of van een weekendje Eifel. Lekker met een paar motorvrienden kilometers maken. Ook handig om dan te weten hoeveel kilometers je kunt maken voordat je moet tanken, je zult niet de eerste zijn die ergens stil komt te staan omdat de rest een grotere tank heeft dan jij. Nee, ik spreek gelukkig niet uit ervaring. Heb je een oudere motorfiets, tank deze dan een keer af en kijk hoeveel kilometers je kunt maken voordat je je reserve moet gaan gebruiken. Doe dit natuurlijk bij voorkeur niet tijdens dat weekend in de Eifel, maar tijdens je rondjes om de kerk natuurlijk.
Je knipperlichten vergeten
Ik zeg wel vergeten, maar misschien is dat niet de juiste bewoording. Ze worden immers wel aangezet, alleen is uitzetten weleens een probleem. In de auto gaat je knipperlicht vaak vanzelf weer uit, bij een motor is dat (over het algemeen) niet het geval. Ja, op de nieuwere modellen zit deze optie er soms op, maar het gros zal nog steeds zelf z’n knipperlicht moeten uitschakelen. Check na een afslag dus altijd even je knipperlichten, kost je nog geen seconde, maar ziet er een stuk beter uit.
Voorkomen is beter dan genezen
Laten we vooropstellen dat deze situaties gelukkig niet levensgevaarlijk zijn, maar slechts wat finetuning nodig hebben. Heb jij nog meer situaties die je zou willen toevoegen aan de fouten die iedere motorrijder weleens heeft gemaakt? Laat het ons weten in de comments!
Ik had verwacht “ow.. daar kommt wat”, maar ik val nog wel mee
1. Niet terugschakelen bij een stoplicht
2. Willen wegrijden met je standaard uit
3. Eerst je handschoenen aan, dan je helm op
4. Niet weten hoe ver je kunt
5. Je knipperlichten vergeten
2 en 5 😅 geen antwoord
Variant op 3: Oordoppen vergeten
1: Nog nooit gehad 😁
4 nauw urm.. omgekeerd. Ik weet het altijd tot op 10 km. Ik ben zo neuroot dat ik dat iedere tankbeurt noteer en in een Excel zet.
He Ben,
De variatie oordoppen vergeten hebben we inderdaad ook regelmatig gezien. Dat jij altijd weet hoe ver je nog kunt rijden vinden wij in ieder geval heel bijzonder!
Groeten,
MotorStof.nl
wel wat dingen die bekend klinken maar zeker niet nr 3 een 4 .
Vraag me af waarom jullie eiffel schrijven en niet zoals het hoort, nl eifel.
Wat scherp, je hebt helemaal gelijk en we hebben hem even aangepast! Wellicht ook zo’n foutje wat (bijna) iedere motorrijder maakt.
Groeten,
MotorStof.nl