Weten wat de meest gestolen motoren zijn? Je moet er natuurlijk niet aan denken, maar ook onze motorfiets kan het slachtoffer zijn van kwaadwillenden. Ieder jaar worden er maar liefst honderden motoren gestolen. Wij geven jou een overzicht van de meest gestolen motoren in 2019.
Onlangs bracht het LIV (Landelijk Voertuiginformatiecentrum Voertuigcriminaliteit) een rapport uit waaruit blijkt dat de diefstal van motoren ten op zichte van 2018 slechts een kleine daling laat zien. In 2019 werden er 1579 motoren als gestolen opgegeven ten op zichte van 1602 in 2018. Een daling van 1,4%. Het percentage teruggevonden motorvoertuigen laat ook een minimale stijging zien ten op zichte van vorig jaar, een stijging van 0,1%.
Meest gestolen motoren in Amsterdam
In de omgeving van Amsterdam staat je motorfiets het minst veilig, de Politie eenheid Amsterdam had te maken met maar liefst 505 gestolen motoren. De eenheid Amsterdam draagt daarmee verantwoording voor maar liefst 32% van alle motordiefstallen. Wil je zeker weten dat je motorfiets veilig staat, parkeer hem dan in de noordelijke provincies. Hier zijn het afgelopen jaar slechts 44 motorfietsen als gestolen opgegeven.

Kijken we alleen naar de de gestolen aantallen dan kunnen we stellen dat Yamaha de meest gestolen motor is, gevolgd door Piaggio en Suzuki. Wanneer je dit echter vergelijkt met het aantal motoren in Nederland van hetzelfde merk dan is Piaggio de absolute winnaar. Met een diefstalrisico van maar liefst 1 op 40 kun je deze motor niet veilig neer zetten.
Voorkomen is beter dan genezen
Zoals je kunt lezen is het gemiddelde landelijke terugvindpercentage nog steeds maar 21,6%. Slechts 1 op de 5 gestolen motoren wordt dus terug gevonden. Het loont dus om ervoor te zorgen dat jouw motorfiets gewoon veilig binnen en op slot staat. Wil je jouw motor niet toevoegen aan het lijstje ‘Meest gestolen motoren’? Zorg dan voor een goedgekeurd ART-slot. Deze beschermd niet alleen tegen diefstal, maar wordt vaak ook door je verzekering verplicht mocht je tegen diefstal verzekerd willen zijn.
ART4 vs ART5
Veel motorrijders die een slot willen aanschaffen zitten met vragen, zoals welke ART klasse moet mijn motorslot hebben? Voor motorfietsen wordt namelijk ART4 of ART5 geadviseerd, maar wat is nu het verschil? We verklappen je hier alvast dat het verschil met name te maken heeft met de mate van weerbaarheid. Hoe hoger de klasse, des te moeilijker het slot te kraken is. Verder is een ART5 slot lastiger om te hanteren, daarom wordt een dergelijk slot meestal alleen gebruikt tijdens de stalling thuis. Er zijn echter meer verschillen tussen ART4 en ART5 sloten, zoals het gewicht en of je slot een bepaalde klasse moet hebben van je verzekeraar. Voordat je een ART goedgekeurd motorslot aanschaft is het handig je hierin te verdiepen en eventueel je verzekeraar te raadplegen.