Ducati’s nieuwe offroad: De Ducati DesertX

Het offroad-segment wordt van alle kanten besprongen, want niet alleen de Norden 901 en de Aprilia Tuareg werden dit jaar officieel gepresenteerd, ook Ducati is van de partij met hun nieuwe Ducati DesertX. Een offroad pur sang die het de concurrentie een tikkie moeilijker mag gaan maken, uitgerust met het 937cc Testastretta blok.

Het ontwerp roept wat nostalgische gevoelens op en is duidelijk een knipoog richting het verleden. De dubbele koplamp voegt daarentegen vooral een futuristisch element toe en laat daarmee zien dat dit wel degelijk een moderne motorfiets is.

Het motorblok kennen we al, onder andere uit de nieuwe Multistrada V2. Ook de DesertX wordt dus voorzien van de 937cc vloeistofgekoelde Testastretta met desmodromische kleppen. Opvallend genoeg komen de opgegeven specificaties niet precies overeen. De nieuwe DesertX levert namelijk qua topvermogen iets in en weet daarmee 110 pk te noteren. Het lijkt het gevolg van een wijziging in de overbrengingsverhouding, waarmee ook hier het offroad-karakter van de nieuwe offroad benadrukt wordt. Het maximale koppel van 92 Nm ligt ook iets lager, maar wordt al bij 6500 tpm gehaald. Net als op de Multistrada zijn wat updates doorgevoerd op de V2, waardoor het blok een kleine 2kg lichter is dan zijn voorganger.

Lees ook:
De Pan America: wordt dit een bestseller in 2021?

Ducati DesertX 2022: Puur offroad

De offroad intenties worden – buiten het ontwerp – direct duidelijk door het 21″ voorwiel gecombineerd met een 18″ wiel achter, alsook de lange veerwegen. Ook de bodemspeling van 250 mm speelt een rol en wordt kracht bijgezet door de gemonteerde Pirelli Scorpion Rally STR banden.

2022 Ducati DesertX

Ook de elektronica ademt offroad. De V-twin is namelijk voorzien van 6 rijmodi met onder andere de Enduro modus en nieuwe Rally modus, deze zullen beschikbaar zijn naast de Sport, Touring, Urban en Wet modi. Dankzij de toevoeging van een IMU heeft iedere rijmodus tevens invloed op een reeks aan elektronische hoogstandjes, waaronder Engine Brake Control, Traction Control, Wheelie Control, Quickshifter en bochten-ABS. Het dashboard bestaat uit een 5″ TFT-kleurendisplay met een voorbereiding voor het Ducati Multimedia Systeem.

Aan de voorzijde wordt het remwerk uitgevoerd door de Brembo M50 monobloc radiale remklauwen in combinatie met dubbele Ø 320 mm schijven. Aan de achterkant mag een enkele schijf van Ø 265 mm gecombineerd met een zwevende remklauw het werk verrichten.

Het volledig nieuwe stalen trellis frame wordt gedragen door een 46 mm upside-down Kayaba voorvork met een veerweg van 230 mm en een Kayaba monoshock achter. De ruime tank heeft ruimte voor maar liefst 21 liter aan brandstof, maar mocht dat niet genoeg zijn dan is er een accessoire te monteren die nog 8 liter toevoegt.

Lees ook:
Honda presenteert nieuwe NT1100 voor 2022

2022 Ducati DesertX Prijs

Het prijskaartje van de 2022 DesertX is wat minder aantrekkelijk dan dat van de concurrentie met een adviesprijs vanaf 18.390 euro in Nederland en 16.290 in België. Naast de standaard versie zal er ook een 35kW versie verschijnen, waarmee ook A2-rijders plaats kunnen nemen op de DesertX. De nieuwe V-twin zal vanaf eind mei 2022 bij de officiële Ducati dealers beschikbaar zijn.

Volg ons op social media

Reacties

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Instagram

Advertentie

Populair

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇