Wat kost elektrisch rijden en wanneer is het goedkoper? Dat je per kilometer minder betaalt, dat weten we allemaal. De brandstofprijzen liggen immers hoog en elektriciteit is – ondanks de stijgende energieprijzen – nog steeds goed betaalbaar. Toch waren wij benieuwd wat elektrisch rijden nou echt kost. Een elektrische motor is voorlopig nog duurder in aanschaf, dus wanneer bereik je precies het break-even point? We leggen je alles uit in deze uitgebreide blog, meer over de kosten van elektrisch rijden lees je hier.
Elektrisch rijden begint natuurlijk met de aanschaf van een motor. Om een zo eerlijk mogelijke vergelijking te maken zijn we uitgegaan van instapmodellen van twee gerenommeerde merken: de Zero FXE en de Yamaha MT-07. De FXE kost respectievelijk €15.440 en is daarmee een van de goedkoopste elektrische modellen op de markt, de door ons gekozen Yamaha MT-07 is verkrijgbaar vanaf €8.499.
Verbruik
Qua verbruik gaan we uit van de opgegeven specificaties van beide fabrikanten. Voor de MT-07 betekent dat een verbruik van 4,2 l/100km, terwijl de elektrische FXE 7,2 kWh per 100 mijl verbruikt, omgerekend zo’n 4,5 kWh per 100 km.
Pakken we daar de huidige energie- en brandstofprijzen bij dan komt dat per 100 kilometer neer op zo’n 8 euro voor onze benzineslurper, terwijl de FXE – volgens de stroomprijs bij UnitedConsumers energie – nog geen 2 euro per 100 kilometer kost.
Het opladen van een elektrische motor werkt natuurlijk wel iets anders dan een normale tankbeurt. Ben je thuis, dan laad je het elektrische model gewoon op via een stekker in het stopcontact, het is eigenlijk net zo simpel als het opladen van je telefoon. Wil je geen 10 uur wachten op een volledig volgeladen accu, dan kun je er voor kiezen deze aan een snellader te hangen óf aan een (publieke) laadpaal. Daarmee halveer je direct de laadtijd, al kost je dat wel wat extra.

Wegenbelasting, onderhoud, verzekering…
Voor de MT-07 moet maandelijks een tientje aan wegenbelasting betaald worden, de FXE is echter nog tot 2024 wegenbelastingvrij. Mocht je het elektrische model deze maand nog voor de deur hebben staan dan scheelt je dat dus wederom zo’n €150.
Ook op het gebied van onderhoud kost elektrisch rijden minder, naast wat reguliere checks vergt het elektrische model namelijk weinig aandacht. Enkel de belt, remblokken en remvloeistof zullen af en toe vervangen moeten worden. Iets wat jaarlijks op nog geen 100 euro uitkomt. Voor het gemak rekenen we de banden even niet mee, die kosten zijn voor het elektrisch rijden als het rijden op brandstof namelijk ongeveer gelijk.
De gemiddelde onderhoudskosten van de MT-07 liggen iets hoger. Reken op zo’n 200 tot 400 euro per jaar, afhankelijk van wat de enthousiaste hobbyist zelf allemaal doet. Voor onze berekening gaan we voor de gulden middenweg en komen we uit op een bedrag van 300 euro.
Qua verzekering wint de MT-07 de strijd, bij diverse verzekeringen in combinatie met nul schadevrije jaren is ons benzinebeestje zo’n 10 euro goedkoper per maand dan zijn elektrische tegenhanger.
Elektrisch rijden, wat kost dat?
Met bovenstaande gegevens hebben we een kleine berekening gemaakt. Volgens onderzoek rijdt de gemiddelde motorrijder nog geen 5.000 kilometer per jaar, dus nemen we dat getal bij deze als uitgangspunt.
De rekensom leert ons dat de MT-07 op jaarbasis zo’n 720 euro gaat kosten wanneer we daar 5000 kilometer mee afleggen. Daaronder vallen dus de benzinekosten, wegenbelasting, verzekering en onderhoud (exclusief banden). De FXE daarentegen valt een stuk goedkoper uit met 220 euro. Let wel, dit bedrag gaat uit van een belastingvrije motorfiets en geldt dus maar tot 2024. Wordt de wegenbelasting daarna gelijk getrokken dan stijgen de jaarlijkse kosten voor elektrisch rijden naar 340 euro.
Gaan we ervan uit dat de wegenbelasting gelijk wordt getrokken dan betalen we de eerste twee jaar (2022 en 2023) 500 euro minder voor de FXE. In de jaren erna bedraagt het verschil ongeveer 380 euro. Het break-even point ligt daarmee op ruim 17 jaar rijden wanneer er 5000 kilometer op jaarbasis worden gemaakt, ervan uitgaande dat de kosten over de jaren heen hetzelfde blijven.
Doorrijden dus
Zo’n gemiddelde zeg natuurlijk niet veel, rijd je namelijk meer dan 5000 kilometer dan verdien je de kosten voor elektrisch rijden veel sneller terug. Leg je bijvoorbeeld 20.000 kilometer op jaarbasis af, dan scheelt dat in de eerste twee jaar in ieder geval 1400 euro per jaar en is het verschil in aanschaf dus veel sneller terugverdiend.
Hoeveel elektrisch rijden echt kost is dus een behoorlijke puzzel en van veel factoren afhankelijk. Zo blijkt onder andere uit onderzoek van Geotab dat accu’s van elektrische voertuigen jaarlijks zo’n 2,3% van hun capaciteit verliezen. We kunnen dus in ieder geval stellen dat een elektrische motor pas echt interessant wordt wanneer je er op jaarbasis veel kilometers mee maakt. Het verschil in aanschaf is anders te groot en ook het capaciteitsverlies speelt dan een grote rol. Uiteindelijk zullen we er allemaal aan moeten geloven, maar voorlopig is elektrisch motorrijden vooral aantrekkelijk voor de forens die jaarlijks veel kilometers maakt.
Hele rekensom, goed artikel. En dit artikel toont wederom aan dat elektrisch rijden alleen aantrekkelijk is (financieel gezien) voor de forens die veel kilometers maakt.
Het probleem bij langere ritten blijft onhandig.