MV Agusta presenteert ‘instapper’ Brutale 1000 RS

MV Agusta presenteert ‘instapper’ Brutale 1000 RS

MV Agusta staat niet echt bekend om hun betaalbaarheid en wie denkt met de nieuwe MV Agusta Brutale 1000 RS een koopje te kunnen scoren moeten we helaas teleur stellen, want hoewel er wordt gesproken van een bereikbaar model is de nieuwe 1000 RS verre van goedkoop.

De aankondiging van de nieuwe Brutale kwam als een kleine verrassing, al strookt deze perfect met de nieuwe richting die MV Agusta in lijkt te willen slaan. Namelijk het aantrekken van een jonger – en dus groter – publiek. Iets waar de pas gelanceerde comic-reeks ook duidelijk een onderdeel van is.

De jongste telg uit de Agusta-familie heeft niet geheel verrassend een hoop gemeen met de RR, zo beschikt de RS over hetzelfde motorblok wat zo’n 208 pk en 116 Nm aan koppel levert. Iets wat deze hypernaked zijn topsnelheid van dik 300 km/h geeft. Ook qua elektronica is er geen verschil tussen de twee modellen, waarmee dus ook de RS is voorzien van Traction Control, Cruise Control, Front Lift Control, Launch Control en het 5,5″ TFT-dashboard.

Andere voorvork op de MV Agusta Brutale 1000 RS

MV Agusta Brutale 1000 RS: Zoek de verschillen

Naast de elektronica is ook het vakwerkframe afkomstig van de RR, alsook de enkelzijdige swingarm en de premium Brembo Stylema’s. Het meest kostbare verschil zit ‘m met name in de ophanging, want waar de RR geniet van elektronisch geregelde Öhlins-vering heb je het met de Brutale 1000 RS te stellen met een handmatig instelbare Marzocchi voorvork en een instelbare Sachs demper.

Voor een – naar eigen zeggen – verbeterd rijcomfort zijn de clip-ons van de 1000 RS iets verhoogt en is deze tevens voorzien van een vernieuwd zadel en aangepaste voetsteunen.

Lees ook:  Ciao, Vale!
MV Agusta Brutale 1000 RS prijs

Prijs MV Agusta Brutale 1000 RS

In Nederland mag de Brutale 1000 RS €29.150,- gaan kosten. Dat is voor een ‘echte’ instapper toch iets te stevig geprijsd, maar voor echte liefhebbers wel een stuk bereikbaarder dan de 8000 euro duurdere RR.

Chrome

Quincy

Quincy

Quincy is niet zomaar enthousiast te krijgen, behalve als het om motoren gaat! Een circuitdag, een rit in het buitenland of gewoon een rondje om de kerk, Quincy is overal voor in. Als hoofdredacteur bij Motorstof.nl schrijft hij over het laatste motornieuws, deelt hij zijn kennis en test hij de nieuwste motoren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇