Motornieuws

Nieuw in 2021: Dit is de KTM 890 Duke

In 2021 weet de KTM 890 Duke als een feniks te herrijzen uit de as van de 790, wellicht niet geheel verrassend, gezien de 890 Duke R vorig jaar reeds een introductie kreeg. The Scalpel van KTM is met de wijzigingen in 2021 nog scherper: meer vermogen, meer koppel en uiteraard inclusief Euro 5 normering.



De originele Scalpel werd natuurlijk goed ontvangen, en heeft er bij KTM voor gezorgd meer met de LC8 te willen werken. De eerder geïntroduceerde KTM 890 Duke R was daarvan het antwoord: een monster voor zowel het circuit als op straat. De 2021 KTM 890 Duke mag zich volgens KTM plaatsen in diezelfde klasse.

De nieuwe Scalpel: de 2021 KTM 890 Duke

Het kloppende hart van deze nieuwe Scalpel heeft een grotere cilinderinhoud gekregen, van 789 cm3 naar 889 cm3. Met deze wijziging weet de 890 Duke nu maar liefst 115 pk te leveren, zo’n 10 pk meer dan zijn voorganger. Ook het maximale koppel is wat verbeterd, van 90 naar 95 Nm. Het geheel voldoet natuurlijk aan de Euro 5 emissienormen en presteert volgens KTM nog vrij efficiënt: 4,8l/100 km.

Met het TFT-scherm maak je eenvoudig gebruik van de diverse rijmodi: Rain, Street, Sport en Track. Die laatste blijkt instelbaar, waardoor je snel toegang krijgt tot diverse settings. Zo is de Traction Control in te stellen op een schaal van negen, kan de Anti-Wheelie control worden uitgeschakeld en kent de gasrespons drie verschillende niveaus. Met de Launch Control wordt de motor op het ideale toerental gehouden voor een snellere start.

De 2021 890 Duke van KTM

Het bochten-ABS helpt de dubbele, zwevende 300mm-remschijven met verbeterde remklauwen en remblokken om het hele circus veilig tot stilstand te brengen. Snel op gang komen is gemakkelijker dankzij de kortere koppelingshendel, lichtere veren en verbeterde Quickshifter+-instellingen (optioneel).

Ondanks de technische verbeteringen behoudt de KTM 890 Duke hetzelfde gewicht als zijn voorganger met een 169 kg (bij een lege tank). Het subframe is innovatief, de hele eenheid bevat de luchtinlaten en de airbox; ontworpen om simpel, minimaal en licht te zijn. De KTM 890 Duke zweeft gewoonweg dankzij de geüpdatete en geüpgradede WP APEX-ophanging en de achterschokbreker. De ‘Ergo’ is minder doelgericht dan de op actie gerichte KTM 890 Duke R en is ontworpen voor een brede groep van rijders, met een lagere zadelhoogte van 820 mm.

Aan styling geen gebrek

Het mag duidelijk zijn dat de nieuwe KTM 890 Duke een lid is van de Duke-familie. De lijnen zijn onmiskenbaar KTM, waarbij elke centimeter van de fiets is geanalyseerd op praktisch voordeel. Er zijn geen onnodige randen, hoeken, onderdelen of kunststof elementen die niet bijdragen aan de prestaties van het unieke Duke-gevoel. Het verkleinde achterlicht is bijvoorbeeld geïntegreerd in de nummerplaathouder, waardoor de afmetingen worden teruggebracht en er ruimte is voor maatwerk aan de achterkant.

Andere details zijn een volledige ledverlichtingsset, tubeless wielen, superieure en uitvoerig geteste nieuwe Continental ContiRoad-banden en de compatibiliteit met KTM myRide App. Een breed scala aan KTM PowerParts, van Akrapovič-slip-on-uitlaten tot tandwielkappen, en KTM PowerWear-opties zijn andere elementen die deze Duke tot het scherpste stuk gereedschap in de kist maken. Prijzen voor de 2021 KTM 890 Duke zijn op dit moment nog niet bekend.

2

‎‎‎‎‎

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties