De Pan America: wordt dit een bestseller in 2021?

De Pan America: wordt dit een bestseller in 2021?

Hij stond al even op de kalender, maar vandaag was dan toch de grote dag aangebroken en werd ie officieel gepresenteerd: de Harley-Davidson Pan America. De Pan Am is al een gespreksonderwerp sinds de Amerikanen duidelijk maakte uit te willen gaan wijken naar andere segmenten om ook hier voeten in aarde te krijgen. In 2019 zagen we dan ook het prototype tijdens de EICMA waardoor het grote publiek rekening hield met een presentatie in 2020. Die liet even op zich wachten waardoor iedereen nu wel een klein beetje op het puntje van z’n stoel zat tijdens deze presentatie: dit is de 2021 Pan America.

Alle marketingtrucjes werden uit de kast getrokken voor de presentatie van het Adventure Touring model van Harley-Davidson. Zelfs Jason Momoa verruilde zijn zeemeermannen-spandex tijdelijk voor de introductie van de Pan America, iets wat de vrouwelijke motorrijders onder ons vast hebben kunnen waarderen.

De Pan America én Pan America Special

Het nieuwe model komt er in twee varianten: de Pan America en de Pan America Special. Beide zullen worden aangedreven door de 152 pk sterke vloeistofgekoelde V-twin welke volgens Harley-Davidson is ontworpen om te beschikken over een extra brede powerband. Zoals we niet gewend zijn – maar wel hadden verwacht – heeft HD het gewicht van de Pan America proberen te minimaliseren. Zo weegt de Pan America 245 kg rijklaar, voor de Special mag je daar 14 kg bij optellen.

De 2021 Pan America Special en Pan America op een zandheuvel
De 2021 Pan America Special met daarachter de Pan America

De aandrijflijn is een dragend onderdeel van het chassis, waardoor het traditionele frame wegvalt. Drie verschillende elementen – het voorframe, het centrale frame en het achtergedeelte – worden rechtstreeks op de aandrijflijn bevestigd. Dit vermindert het gewicht van de motorfiets en resulteert in een stijf chassis dat bijdraagt ​​aan zeer precies rijgedrag. De gegoten aluminium swingarm minimaliseert het onafgeveerde gewicht. Het chassis heeft een wielbasis van 158 cm, ideaal voor toeren (vooral met passagier en bagage) en wendbaarheid en dynamiek, twee vereisten voor rijden op onverharde ondergrond.

Brembo’s op de Pan Am

Voor de Pan America heeft Harley-Davidson samengewerkt met Brembo om een geheel nieuw remsysteem ontwikkellen. De radiale monoblock-remklauw met vier zuigers maakt optimaal gebruik van de materiaaleigenschappen om de stijfheid te vergroten en het gewicht te verminderen. De dubbele voorremschijven hebben een diameter van 320 mm, de enkele achterremschijf is 280 mm.

De Pan America 1250 heeft premium passieve voor- en achtervering met volledig instelbare voorspanning en compressie/rebound-demping. Veerweg voor en achter is 7,48 inch (190 mm). De voorvering wordt verzorgd door een Showa 47 mm upside-down cartridge-vork. De Special wordt uitgerust met elektronisch instelbare semi-actieve voor- en achtervering waarmee diverse sensoren automatisch de demping regelen op basis van omstandigheden en rijactiviteit. Het Vehicle Load Control-systeem detecteert het gewicht van de rijder, passagier en bagage om de optimale vering te selecteren door automatisch de voorspanning van de achterdemper aan te passen.

Een wheelie op de 2021 Pan America

Meer elektronica dan je verwacht op een Harley-Davidson

Een moderne Adventure bike kan natuurlijk niet zonder de nodige elektronica, de 2021 Pan America blijkt geen uitzondering en wordt dan ook uitgerust met meer elektronica dan je verwacht op een Harley-Davidson. Om even een tipje van de sluier te lichten: de Pan America beschikt onder andere over een gecombineerde rem, bochten-ABS, tractie controle, Hill Hold Control en C-DSCS, een feature waarmee de mate van motorrem wordt bepaald.

Ook wordt de nieuwe Pan Am voorzien van een aantal rijmodi. Zo zijn er vijf modi beschikbaar op het basismodel – waarvan er één instelbaar is – en beschikt de Special over twee extra modi welke in te stellen zijn. De voorgeprogrammeerde modi bestaan uit Road, Sport, Rain, Off-Road en Off-Road Plus welke allen de juiste balans tussen de diverse elektronische componenten moeten bieden.

Het oog wil natuurlijk ook wat, zodoende wordt alle instrumentatie en infotainment weergegeven op een kantelbaar 6,8-inch TFT-touchscreen. Het display ondersteunt infotainment via Bluetooth vanaf de smartphone van de rijder, waaronder muziek en telefoon. Navigeren kun je via de gratis Harley-Davidson app welke te downloaden is op iOS of Android.

De Pan America 1250 en Pan America 1250 Special zullen in het late voorjaar van 2021 bij de Harley-Davidson-dealers aankomen met een vanaf prijs van €18.995 en € 21.995 in Nederland, en €16.495 en €18.995 in België.

Quincy

Quincy

Quincy is niet zomaar enthousiast te krijgen, behalve als het om motoren gaat! Een circuitdag, een rit in het buitenland of gewoon een rondje om de kerk, Quincy is overal voor in. Als hoofdredacteur bij Motorstof.nl schrijft hij over het laatste motornieuws, deelt hij zijn kennis en test hij de nieuwste motoren.
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws, drop dan hier even je e-mailadres 👇