Motornieuws

Royal Enfield bijt van zich af met de 2021 Himalayan

Alhoewel de meeste lezers misschien niet direct klotsende oksels krijgen bij het horen van de naam Royal Enfield, heeft het Britse merk zich in 2015 toch wel degelijk op de kaart weten te zetten. De taak was aan de 2021 Himalayan. De avontuurlijke ééncilinder bewees zich in eenvoud en wist vele harten te veroveren. Onlangs kwam het nieuws binnenrollen dat de 2021 Himalayan nog meer in petto heeft. Om te beginnen met een nieuw dashboard inclusief ingebouwd navigatiesysteem, nieuwe kleuren en nog meer snufjes. Blijft de eenvoud waarmee de Britse underdog zich juist populair maakte behouden met deze upgrades?



2015 was een groots jaar voor het Engelse Royal Enfield. Het was tijd om de befaamde retro-modellen met pensioen te sturen en om het stokje aan de nieuwe generatie over te dragen. De pijlen werden gericht het produceren van unieke adventure motoren met een vriendelijk prijskaartje. Zo werd de eerste Himalayan de fabriek uitgerold en is voortaan het boegbeeld van het Britse merk. En dat ging niet onopgemerkt: het avontuurlijke buitenbeentje werd niet alleen op de Indiase thuismarkt een succes, maar ook wereldwijd.

Stilstand is achteruitgang

Dat is inmiddels zes jaar geleden. Buiten dat Royal Enfield het wel weer eens tijd vond voor een upgrade, werden ze net als vele andere motorfabrikanten gedwongen tot verandering vanwege de steeds strenger wordende emissienormen. De critici van de daken schreeuwden dat Euro-5 het einde zou betekenen voor de luchtgekoelde ééncilinders. De beschaafde Britse fabrikant liet zich niet het kaas van het brood eten en bewijst het tegendeel met de 2021 Royal Enfield Himalayan. Besloten werd om kosten noch moeite te besparen en de trukendoos werd opengetrokken om de Himalayan in een modern jasje te steken. Zo heeft hij vier nieuwe kleuren, werd er een nieuw dashboard inclusief Tripper navigatie geplaatst, een uitschakelbare ABS voor de achterrem en nog veel meer.

“Geen woorden maar daden.”

Tot een aantal jaar geleden vlogen het aantal pk’s je om de oren op de gemiddelde verjaardag en kroop je het liefst stilletjes in een hoekje weg als je motor minder dan 150pk had. Maar die tijd ligt achter ons, mede door de komst van het Adventure segment. De Himalayan speelt daar keurig op in. Hij heeft het bijna als levensdoel op zich genomen om te laten zien dat je niet veel vermogen nodig hebt om plezier te hebben. Toegegeven, met 24.3pk @ 6500rpm en 32Nm koppel @ 4000rpm uit de 411cc luchtgekoelde ééncilinder zal je niet snel je boxer hoeven te wisselen, maar de Himalayan heeft geen boodschap aan performance. Zet dit idee even opzij, want de aantrekkingskracht ligt in de pure eenvoud voor dagelijks gebruik dat voor een zeer redelijke prijs komt.

“In een redelijk kort tijdsbestek van slechts 5 jaar heeft de Royal Enfield Himalayan een nieuwe categorie verovert binnen de wereldwijde adventure touring scene”. Dit zei Enfield CEO Vinod K Dasari in een toelichting op de nieuwe modelvarianten van de Himalayan. “De Himalayan heeft zich met succes gevestigd als een echte wereldwijde motorfiets, en is hij één van de meest gewilde modellen voor Royal Enfield geworden in de meest verschillende geografische gebieden.”

Waar bestaat het nieuwe jasje dan uit?

Noemenswaardige veranderingen voor de 2021 Royal Enfield Himalayan zijn allereerst het aan het toegevoegde Tripper navigatiesysteem, dat we al eerder zagen in de Meteor 350. Het werkt op basis van Google Maps en turn-by-turn navigatie en is gericht op eenvoud. Ook qua comfort gaat de Himalayan er flink op vooruit. Zo werd het windruitje opnieuw ontworpen voor betere windbescherming op hogere snelheden. De benzinetank is voortaan korter, zodat er voorkomen wordt dat rijders met langere benen de tank raken. Voor comfort op langere afstanden, is het verder aangepast. Onder andere een nieuwe vulling moet dit realiseren.

Zoals eerder genoemd, moet de Himalayan zijn mannetje staan op avontuurlijke reizen. In dat kader is het bagagerek door een stevigere variant vervangen dat een hoger gewicht aan bagage met gemak moet kunnen dragen. Voor de echte die-hard’s die kilometers als ontbijt verorberen, kan hij uitgerust worden met aluminum koffers als officieel Royal Enfield accessoire. De volgende drie nieuwe kleuren zijn toegevoegd voor het 2021 model: Granite Black, Mirage Silver, en Pine Green. En Last but not least: de Road Side Assistance is verlengd van 2 naar 3 jaar.

Hoe deze eenvoud prijstechnisch zit? De ‘Go Anywhere’ Himalayan begint in Nederland bij € 6.199,- rijklaar en in België bij € 5.399,- (inclusief afl. kosten). De vernieuwde Euro5 2021 Royal Enfield Himalayan zal naar verwachting vanaf eind mei 2021 leverbaar zijn.

De 2021 Himalayan in het kort

Alle wijzigingen voor de 2021 Himalayan nog even in een overzicht:

  • Dashboard inclusief Tripper navigatie
  • Uitschakelbaar ABS (achterrem)
  • Verbeterde rem hendel/remcilinder voorzijde
  • Gevarenverlichting
  • Verbeterde luchtgeleiding windscherm (onder breder, boven smaller)
  • Koplamprand zwart in plaats van zilver
  • Afdekscherm dashboard
  • Subframe voorzijde aangepast voor betere zithouding
  • Royal Enfield embleem subframe gewijzigd
  • Verbeterde zadels (voor en achter)
  • Verbeterde bagagedrager (topplaat en verlaagd in verband met makkelijker opstappen en meer capaciteit voor bagage)
  • Achterlicht cover
  • Zijdeksels gewijzigd
17
2
1
0
0

‎‎‎‎‎

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties