Ducati Panigale V4 2022

Ducati onthult 2022 Panigale V4

Ducati onthult haar vernieuwde Panigale V4, een machine die naar eigen zeggen nog krachtiger en beter is op elk gebied. De gemaakte wijzigingen zijn minimaal, al zullen ze daar bij Ducati anders over denken. De belangrijkste wijziging is in feite de aangepaste vering, al zijn ook het kuipwerk, aerodynamica en elektronica aangepakt.

Volgens de fabrikant uit Bologna is de nieuwe Panigale uitgebreid getest op het circuit van Vallelunga in Italië. Zowel de Panigale V4S van vorig jaar en het nieuwe 2022 model zijn flink aan de tand gevoeld door twee testrijders, bijgestaan door Michille Pirro, Ducati’s testrijder. De uitkomst is natuurlijk niet verrassend, uit de test kun je opmaken dat het nieuwe 2022 model een tikkeltje sneller is, maar deze kent dan ook een hoog WC-eend gehalte.

Kleinere winglets

Een van de wijzigingen bevind zich in het kuipwerk van de nieuwe Panigale V4. De winglets zijn namelijk iets kleiner en lichter gemaakt terwijl ze nog wel dezelfde downforce creëren. Daarnaast zijn de openingen onderin het kuipwerk aangepast wat zou zorgen voor een verbeterde werking van het koelsysteem.

Kleine aanpassingen in het kuipwerk van de nieuwe Panigale V4

Motorisch gezien hebben we het nog steeds te stellen met de 1103 cc sterke V4 welke nu maximaal 215,5 pk levert bij 13.000 tpm. Hiermee weten de Italianen zich een winst van 1,5 pk toe te schrijven ten opzichte van het vorige model. Het maximale koppel van 123,6 Nm wordt gehaald bij 9.500 tpm, terwijl bij 6000 tpm al 80% van het maximale koppel beschikbaar is.

2022 Panigale V4: Geen grote wijzigingen aan het blok

Grote wijzigingen aan het blok zijn er niet, behalve een wijziging aan het smeersysteem welke voorzien is van een nieuwe oliepomp en wat aanpassingen aan de versnellingsbak. Laatstgenoemde aanpassingen bevinden zich vooral in de overbrengingsverhouding, zo is de nieuwe versnellingsbak meer race-georiënteerd wat resulteert in een iets hogere topsnelheid. De behaalde vermogenstoename lijkt te zijn behaald door de diameter van de uitlaat iets te vergroten waardoor de tegendruk wordt verminderd.

Op elektronisch gebied heeft de vernieuwde Panigale V4 nieuwe Power Modes ontvangen welke we nu kennen als Full, High, Medium en Low. De power mode Full is volgens de Italianen de meest sportieve manier waarop je de nieuwe Panigale kunt rijden, terwijl de power mode Low het maximumvermogen inperkt tot 150 pk voor een beter te beheersen gasrespons.

Vernieuwde vering

De grootste wijziging zit ‘m natuurlijk in de nieuwe Öhlins NPX 25/30 elektronisch instelbare voorvork, een wijziging die zeker op het circuit het verschil maakt gezien deze het risico op cavitatie aanzienlijk moet verminderen, een verschijnsel waarbij op extreme temperaturen luchtbelletjes kunnen ontstaan in de olie. De nieuwe vork heeft daarnaast een langere veerweg van 125 mm waardoor hij tevens iets zachter kan worden afgesteld. Aan de achterzijde kan de Öhlins TTX36 achterschokdemper worden gevonden.

Het remgedeelte van de nieuwe Panigale V4 is nog steeds uitgerust met Brembo Stylema monobloc remklauwen welke worden gecombineerd met dubbele remschijven van Ø 330 mm. Aan de achterzijde vind je een enkele Ø 245 mm schijf in combinatie met een remklauw met twee zuigers.

Prijs 2022 Ducati Panigale V4

Naast de gemaakte wijzigingen op de nieuwe Ducati Panigale is ook het prijskaartje iets aangepast, zo betaalt men in Nederland nu 28.390 euro voor de nieuwe V4 en 34.890 voor de nieuwe V4S. In België is de prijs van de 2022 Panigale vastgezet op 24.390 voor de V4, voor de V4S betaalt men net iets meer dan 30.000 euro. Beide modellen worden begin 2022 bij de dealer verwacht en zullen verschijnen in het welbekende Ducati-rood.

Geef een reactie