Een jaar lang coronacrisis: wat waren de best verkochte motoren van 2020 tot nu?

Een jaar lang coronacrisis: wat waren de best verkochte motoren van 2020 tot nu?

Maart vorig jaar: zowat alle openbare gelegenheden moesten plots dicht, we moesten ineens met z’n allen anderhalf meter afstand houden en even later kwam er ook nog eens de avondklok. Daar zit je dan, met je motor in de lockdown. Eerlijk is eerlijk, we mogen in onze lederen handschoentjes wrijven dat wij tenminste nog een blokje om mogen gaan. Bij onze zuiderburen was dát niet eens een optie. Hoe dan ook, wij waren erg benieuwd naar het effect wat het coronavirus op ons motorrijders had. In dit geval de best verkochte motoren van 2020 tot nu. Je leest het hieronder.



Geen spam. Geen gezeur. Gewoon het laatste nieuws, direct in je mailbox.
Liever geen e-mails? Je vind ons ook op Facebook en Instagram.

 

Laten we even beginnen met het jaar waarin we nu leven. Februari 2021: een snelle blik in de openbare database van de RAI Vereniging laat zien dat de verkopen van nieuwe motorfietsen 14,29% onder die van dezelfde maand in 2020 lagen. Het goede nieuws hier is dat dit alweer een stijging is ten opzichte van een maand eerder. Januari 2021 liet namelijk een daling van maar liefst 33% zien vergeleken met een jaar eerder. Dat betekent een dalingspercentage van 23,56% voor 2021 tot nu toe. Gezien de sluiting van motorwinkels en daarbij de koude wintermaanden is dit niet heel schokkend te noemen. De cijfers waren in de laatste week van februari dit jaar alweer veel beter, doordat de thermometer weer langzaam stijgt en wellicht door het “winkelen op afspraak” concept. Hieronder een overzicht van de beste verkochte motoren in februari 2021.

  • BMW R1250GS/A 60
  • Kawasaki Z900 30
  • Yamaha MT-09 26
  • Kawasaki Z650 24
  • Triumph Tiger 850/900 20
  • Kawasaki Versys 650 19
  • Harley Davidson Touring 18
  • Kawasaki Ninja 1000 SX 18
  • BMW S1000XR 16
  • Yamaha MT-07 16

De merken onder de loep genomen

Om maar met de deur in huis te vallen: met 137 kentekenregistraties is Kawasaki de nummer 1 in de maand februari 2021 als het gaat om motorverkopen in Nederland. Met vuur aan de schenen gevolgd door BMW, die 135 motorfietsen van een kenteken wisten te voorzien. De derde plek in de tweede maand van dit jaar gaat naar een andere grote Japanse fabrikant: Yamaha behaalde een prima score van 101 op kenteken gezette motorfietsen. De vierde plek? Die is voor KTM. De Oostenrijkers hebben er een handje van het in de eerste maanden van het jaar goed te doen. In februari werden er 74 oranje krachtpatsers op kenteken gezet. De titel marktleider over de eerste twee maanden gaat zover toch naar BMW: niet minder dan 233 motoren werden er geregistreerd. Kawasaki vult de tweede plek op met 209 en Yamaha sluit het hek met 181.

Lees ook:  Waarom een tweedehands helm kopen een slecht idee is

Geen reden voor depressies, want niet overal ging het zo slecht als misschien van tevoren gevreesd. Kawasaki verkocht in februari 2021 13,2% meer motoren dan dezelfde maand vorig jaar. Maar ook sommige kleinere merken hielden zich opvallend goed staande: Royal Enfield noteerde maar liefst een stijging van 70%. Ducati deed het prima met +64%, net als Triumph met +52%. Petje af.

Top 5 best verkochte motoren 2020

Waarschijnlijk valt er nu niemand steil achterover, maar opnieuw was de BMW R1250GS de beste verkochte motor van 2020. Ze leken wederom als warme broodjes over de toonbank te gaan: er werden er maar liefst 983 van op kenteken gezet. De tweede plaats is voor Kawasaki Z900 met 540 stuks. De derde plaats is een gedeelde: van zowel de Kawaski Versys 650 als van de Yamaha Tracer werden er 504 geregistreerd. Suzuki zette met de V-Strom ook een mooi aantal neer: 490. Last but not least, de Z650 van Kawasaki deed het helemaal niet verkeerd: met een totaal aantal van 488 sluiten ze de top 5.

Wat viel er verder op?

Beter een kleine die steigert, dan een grote die weigert. Dat laat Honda wel zien met de spraakmakende Monkey en MSX. In elk geval staan ze garant voor een hoge funfactor, waar wij Nederlanders blijkbaar wel gevoelig voor zijn. Dat laat de best verkochte 125cc van Honda wel zien door met een verkoopaantal van 64 nieuw verkochte Monkey’s in 2020. De best verkochte racer van 2020? De Ducati Panigale V2 met een totale verkoop van 55 stuks: vijf stuks meer dan de BMW S1000RR. Blijkbaar is het niet op vakantie kunnen gaan door de geldende coronamaatregelen toch nog ergens goed voor, al is het al langere tijd geen geheim meer dat de racers een uitstervend ras zijn. Hieronder de beste verkochte buikschuivers van vorig jaar:

  • Ducati Panigale V2: 55
  • BMW S1000RR: 50
  • Yamaha YZF-R1: 31
  • Kawasaki ZX-6R: 31
  • Suzuki GSX-R1000: 12
  • Honda CBR1000RR: 5
Lees ook:  Vijf Kawasaki oldtimers om van te houden

Recordaantal verkochte occasions in 2020

Tot zover de nieuw verkochte motoren van 2020 tot nu toe. Maar hoe zit het met mensen die een tweedehands motor kochten? Daar kunnen we kort over zijn: voor het eerst werden er meer dan 50.000 tweedehands motorfietsen verkocht in een kalenderjaar. Maar liefst 52.175 motoren vonden een nieuwe eigenaar. Dat is 11% meer dan in 2019. Wellicht is dit mede te danken aan ons eerdere artikel over de verkoop van je motor.

Hoe dat kan? Zelfs Jacob Schoenmaker, motorrijder en tevens beurscommentator, staat enigszins voor een raadsel. Volgens hem is een motor echt een luxeproduct. Vaak storten de motorverkopen als eerste in bij een recessie, net zoals in 2008 te zien was. Wij hebben wel een verklaring voor de toegenomen interesse in motorrijden: even afgesloten van alle ellende in de wereld terwijl je met een glimlach van oor tot oor in je helm zit, je neus achterna – want een bestemming hebben we tijdens de lockdown toch zelden – en de motor die voor de verandering wel luistert naar jou. Dát is toch waar motorrijden om gaat? Lockdown of geen lockdown. Motorrijden onveilig? Eigenlijk is motorrijden in deze tijd best veilig: je hoeft bij geen mens in de buurt te komen. Sterker nog, als ik even voor mezelf mag spreken: ik ben het liefst zo ver mogelijk verwijderd van de bewoonde wereld. We hebben een helm op én we dragen handschoenen.

Stephan

Stephan

Bij voorkeur op zijn KTM te vinden in de bizarste uithoeken. Als de rest van Nederland op de Spaanse Costa's te vinden is, tref je Stephan ergens in een land dat niet in de reisbrochures staat. In het Russische zand of op Italiaans circuitasfalt, niets is Stephan te gek. Als redacteur van Motorstof.nl hoopt Stephan niet alleen zijn passie voor motoren te kunnen delen, maar ook zeker zijn reiservaringen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇