Electric Superbike Twente onthult nieuw racemonster

Electric Superbike Twente onthult nieuw racemonster

Het studententeam Electric Superbike Twente uit Enschede heeft gisteren hun nieuwe racemotor gepresenteerd. De motor, genaamd Delta-XE, is het resultaat van een jaar lang ontwerpen en bouwen. Ondanks de coronacrisis is het de studenten van Universiteit Twente en Hogeschool Saxion gelukt om vóór de start van het raceseizoen de motor af te krijgen.

De nieuwe motor is vooral krachtiger en betrouwbaarder dan het model van vorig jaar. Door het ontwerp van vorig jaar door te ontwikkelen heeft de elektromotor veel meer vermogen in hetzelfde formaat, en gaat deze van 150 naar 200 pk. Met deze ontwikkeling zijn topsnelheden van 300 km/h te realiseren, terwijl er tevens binnen drie seconden naar de 100 km/h te accelereren is. Zoals ieder jaar is ook op het gebied van veiligheid weer veel verbeterd. Zo zit het hele hoog voltage systeem in één batterijpakket, hierdoor is het veiliger én makkelijker om aan de motor te werken. Ook het opladen is gestandaardiseerd en gebruiksvriendelijker gemaakt. De motor kan nu opgeladen worden met een CCS stekker: dezelfde stekker die gebruikt wordt voor bijvoorbeeld een Tesla. Het model is gebouwd met de onmisbare hulp en expertise van 70 partners, die overwegend onderdelen en geld hebben gesponsord.


Electric Superbike Twente komt hiermee weer een stap dichterbij hun ultieme doel: De MotoGP verslaan met een volledig elektrische racemotor. Door te laten zien dat elektrische mobiliteit niet alleen duurzaam, maar ook ontzettend gaaf en spectaculair kan zijn wil Electric Superbike Twente meer mensen inspireren om over te stappen op nieuwe duurzame technieken. Door te laten zien dat het anders kan willen ze het racen ‘future-proof’ maken en behouden voor toekomstige generaties.

Het nieuwe model is ongeveer net zo zwaar als dat van vorig jaar, maar heeft wel meer batterijcellen. Het aantal cellen is verhoogd naar 576, samen goed voor 13,5 kWh aan energie. Ter vergelijking: dat komt overeen met ongeveer 34 elektrische fietsen. Het batterijpakket weegt ongeveer 80 kilo, een groot deel van het totale gewicht van de motor. De toename van het vermogen ten opzichte van vorig jaar is mogelijk, omdat het batterijpakket nu maar liefst 800 Volt levert. Meer vermogen betekend ook dat er meer koeling nodig is. Extra koelvinnen op de behuizing van de elektromotor en twee verschillende koelsystemen moeten helpen om de warmte af te voeren.

De races die op de kalender stonden zijn voorlopig uitgesteld door de coronacrisis. Begin september staat er een race in Hengelo op de planning. Een race waar het team al meerdere jaren een vaste plek in de startopstelling heeft. Dit jaar hoopt het team met twee motoren twee plekken te bezetten op de startgrid. Voor de toekomst is het team druk met het opzetten van een racekampioenschap voor prototype elektrische motoren, de ERRA. Het team hoopt dat dit internationale kampioenschap volgend raceseizoen de kalender zal aanvullen.


Naast het bouwen en testen van de nieuwe motor is het huidige team ook heel druk met het werven van het volgende team. Het vijfde team, dat in september het stokje over zal nemen, zal veel gaan testen en optimaliseren om de twee motoren nóg beter te maken. Zo komt Electric Superbike Twente ieder jaar weer een stapje dichterbij hun ultieme doel: het verslaan van de MotoGP.

Fotografie door Sebastiaan Bors

Quincy

Quincy

Quincy is niet zomaar enthousiast te krijgen, behalve als het om motoren gaat! Een circuitdag, een rit in het buitenland of gewoon een rondje om de kerk, Quincy is overal voor in. Als hoofdredacteur bij Motorstof.nl schrijft hij over het laatste motornieuws, deelt hij zijn kennis en test hij de nieuwste motoren.
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws, drop dan hier even je e-mailadres 👇