Italiaans rood is niet lelijk: MV Agusta F3 Rosso 2021

Dat Italianen mooie motoren kunnen bouwen is inmiddels gemeengoed. Vooral in Varese hebben ze dat ondertussen prima onder de knie. Wie herinnert zich de heerlijke traktatie in de vorm van de 2021 MV Agusta Rush enkele dagen geleden? Zojuist viel er nog meer smakelijk nieuws uit Italië op de digitale deurmat. De Italianen hebben de familie uitgebreid. Naam van de nieuwkomer? 2021 F3 Rosso. Vanaf nu dus geen F3 800 meer.

De komst van de F3 (800) komt voor sommigen misschien wel als verrassing. De 800cc cilinderinhoud is te groot voor het WK Supersport, waar de grens voor driecilinders 675cc is. Enigszins verbazingwekkend dus dat de 800cc MV dit jaar nog in de Italiaanse line-up zit aangezien de verkoop van supersportmotoren zo goed als dood is. Maar ergens is dat logisch. Er wordt vanuit allerlei hoeken geroepen om de homologatieregels voor het WK Supersport voor volgend jaar aan te passen zodat niet alleen de Yamaha’s kans maken. Er wordt gestemd om ruimte te geven aan bijvoorbeeld de Ducati Panigale V2, de Triumph Daytona 675, én de MV Agusta F3 800. Na het wegvallen van de F3 675 is het misschien dus helemaal niet zo raar dat de Italianen de F3 800 in het assortiment houden en de laatst overgebleven driecilinder supersport nu gewoon F3 noemt.

De wijzigingen

De wijzigingen bestaan vooral uit motorische updates om aan de Euro-5 emissienormen te voldoen. MV Agusta wil uiteraard ook op de Europese markt verkopen. Het vloeistofgekoelde driecilinder blok produceert nog steeds 147pk bij 13.000rpm. Maar dankzij een nieuwe diamond-like carbon (DLC) coating op de nokkenassen en diverse andere onderdelen, is er minder interne frictie wat de gasrespons ten goede zou komen. Ook het uitlaatsysteem werd geheel opnieuw ontworpen. De nieuwe injectors werden aangepast zodat de injectiedruk met 0.5 bar omhoog kon. Om die reden werd ook de ECU firmware aangepast samen met andere algoritmes. Om het geheel beter te koelen werd er een nieuwe radiator geplaatst voor een betere oliecirculatie. Ook de koppeling werd niet met rust gelaten: de koppelingskorf werd verstevigd en heeft nu een bidirectional EAS 3.0 quicksifter.

Hoe nieuw is nieuw?

Maar wacht even, zagen we al deze aanpassingen niet al bij de Brutale, Dragster en Rush? De vraag is dus hoe exclusief deze aanpassingen voor de 2021 F3 Rosso zijn. Het verschil met de andere modellen is dat deze rode rakker 147pk bij 13.000rpm neerzet. Wellicht zorgde dit voor wat meer natte oksels om aan Euro-5 te voldoen. Wat wel een primeur lijkt te zijn is de e-Novia IMU en de Continental Cornering ABS, waarmee MV afscheid genomen heeft van de Bosch IMU en ABS.

De F3 is nu ook voorzien van het 5.5″ TFT schermpje dat vorig jaar de primeur scoorde op de Brutale 1000. Het scherm is in staat via Bluetooth te communiceren met de MV Ride App, dat voor zowel Android als iOS beschikbaar is. Één van de mogelijkheden hiervan is het vastleggen van je routes en die vervolgens te delen met je vrienden via het social platform. De aanwijzingen van de navigatie kan op het display worden getoond. Net als de kiekjes die onderweg gemaakt worden trouwens. Ook bepaalde motorische instellingen kunnen via de app gewijzigd worden.

Het traditionele rode frame heeft voor deze 2021 F3 Rosso plaats moeten maken voor een zwarte variant. Waarschijnlijk door de geheel rode paintjob. Prijzen worden later bekend gemaakt evenals wanneer deze rode Bella in de showrooms staat.

Reacties

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Advertentie

Volg onze socials

1,569FansLike
4,060VolgersVolg
37VolgersVolg
Advertentie