DUOTEST: 2021 Indian FTR

DUOTEST: 2021 Indian FTR

Deze week stond de Belgische Ardennen in het teken van de 2021 Indian FTR. In 2019 lanceerde Indian de FTR 1200 die inspiratie vond bij de FTR750. Deze flat trackracer maakte in 2016 zijn debuut en domineert sindsdien deze klasse. Aanvankelijk stond de eerste FTR 1200 op een 19-inch voorwiel en 18-inch achterwiel om de track-style te behouden. Echter zag Indian de laatste twee jaar een toenemende interesse in de FTR en besloot dat hij toe was aan een update. En daar was de 2021 Indian FTR. Hoewel Indian één van de oudste motormerken ter wereld is, kom je ze niet vaak in het wild tegen. Of dat terecht is? Motorstof.nl ging op oorlogspad in de Ardennen tijdens de persintroductie van de 2021 Indian FTR en onderwierpen hem aan een streng verhoor.

Introductie

Motorfietsen met een verhaal. We houden er van. Lezers waarbij er niet direct een belletje gaat rinkelen bij het horen van de naam Indian hebben toch wel iets gemist. Het is namelijk het eerste Amerikaanse motormerk ooit: in 1897 begon het bedrijf als fietsfabrikant en de eerste gemotoriseerde Indian verscheen in 1902. Dat de tweewielerbouwer niet bepaald duimen zat te draaien mag duidelijk zijn aangezien ze vier jaar later met de eerste V-Twin fabrieksracer kwamen. Één jaar later, we schrijven 1907, werd deze racer met 633cc 42-graden V-Twin blok geïntroduceerd als wegmotor: de eerste V-Twin Amerikaanse productiemotor was een feit.

Kijken we even terug naar de geschiedenis van Indian Motorcycle tot nu toe, dan verdienen ze best een pluim voor hoe ze zichzelf weer helemaal terug op de kaart gezet hebben. Het motormerk heeft namelijk sinds de jaren 70 niet de makkelijkste tijd achter de rug. Zo erg, dat in 1977 de productie zelfs helemaal stopte. Een aantal mislukte doorstarts later werd Indian in 2008 door Stellica Ltd verkocht aan Polaris Industries, waarvan Indian nu dus nog steeds deel uitmaakt.

The American Dream

Hamburgers, jazz en drive-in cinema. The American Dream. De 2021 Indian FTR past naadloos in dat wereldje. De toevoeging “1200” die hij in 2019 bij zijn lancering kreeg is verwijderd uit de naam: de line-up bestaat nu uit de FTR, FTR Rally, FTR S en de FTR Carbon. Deze line-up geldt overigens voor 2021 en 2022. De FTR Rally is hierbij als enige ongewijzigd, drukte Indian ons op het het hart. De 19-inch voorwiel en 18-inch achterwiel waarmee de Indian FTR in 2019 zijn debuut maakte zijn niet meer.. Deze hebben nu plaats gemaakt voor 17-inch wielen. Maar dat zijn niet de enige wijzigingen. Want Indian heeft serieuze ambities voor de toekomst. Aan ons de missie om zowel de normale FTR als de FTR Carbon stevig aan de tand voelen.

Wat te verwachten?

Bij het aanbreken van de dag, staan de FTR’s al op hun allerbest te schitteren in de Belgische ochtendzon voor Motorherberg Bâton Rouge in Vielsalm waar we te gast zijn, omringd door palmbomen. Oké, dat laatste is misschien wat overdreven, maar dat het hier prima vertoeven is is allerminst gelogen. Voordat er gereden mag worden, worden we eerst uitgenodigd de perspresentatie bij te wonen waarbij alle ins-en-outs van de 2021 FTR aan de man gebracht worden. Daarbij is het niet te missen dat de FTR grote stappen heeft gemaakt vergeleken met zijn voorganger, vooral dankzij de nu volledige instelbare vering, aangepakte versnellingsbak en Öhlins vering rondom voor de FTR Carbon.

In de regel heb je altijd wel bepaalde verwachtingen van een testmotor. Dat ging niet op voor Indians nieuwe FTR. Ons verwachtingspatroon was ongeveer zo leeg als het gemiddelde café tijdens de hoogtijdagen van het coronavirus. Na de avondklok, om maar een idee te geven. Zoals wij mensen geprogrammeerd zijn, bestaat de eerste indruk meestal toch uit een eerste blik. Hoog tijd om de blind date in te stappen dus.

Ingeöliede spierballen

Dat de FTR een ode is aan zijn flat track history wordt nauwelijks onder stoelen of banken geschoven. En dat is misschien wel nodig ook om in een volle jungle met roofdieren zoals de Ducati Monster 1200, KTM 890 Duke of Yamaha MT-09 te overleven. Sowieso is het natuurlijk heel gedurfd om voor een merk als Indian, waarvan het gamma vooral bestaat uit zware cruisers, een motorfiets van dit kaliber tussen de line-up te plaatsen. Wat deze FTR onderscheidt is zijn ode aan de flat track historie. De lange achterbrug, de schuin geplaatste achterschokdemper of alleen al de kleur maken geen geheim van zijn roots als flat track racer.

Lees ook:  TEST: 2020 BMW S 1000 XR

Rauw met hoofdletter R

Één van de upgrades die Indian doorgevoerd heeft op de 2021 FTR is de verbeterde koude start. Door deze wijziging zal de 2021 FTR bij koud motorblok makkelijker moeten starten, maar de nieuwe FTR vergt nog steeds wat overtuiging om het 1203cc tellende V-twin blok met 123pk en 120Nm tot leven te brengen. Nadat hij na enkele seconden dan eenmaal draait doet hij toch enigszins denken aan wakker worden op een maandagochtend na een zwaar weekend. Dat resulteert bij het wegrijden in een happige koppeling en bij de eerste meters rustig tokkelend door het dorpje in een aan/uit effect van de gashendel. Wat an sich apart is, want de rijdbaarheid is ook één van de punten waarop de Amerikaan aangepakt is volgens de fabrikant. Wellicht moeten de engineers nog even terug naar de tekentafel.

Schoenmaat 47

Ook de versnellingsbak werd aangepakt om trefzekerder te schakelen, maar nog steeds is het hebben van schoenmaatje 47 hier een grote pré. U wilde Amerikaans karakter toch? Dat krijg je met de 2021 FTR zeker. Mechanisch, rauw. Hoe je het ook ervaart, het humeur van de dikke twin is nogal wisselvallig. Vergeet de soms bijna digitale finesse van mening Japanse fiets. Hier rijd je op een motorfiets, niet op een laptop.

Best of both worlds

Naarmate het bullige blok langzaam wordt draait het geheel stukken soepeler en begint op te vallen hoe goed Indian het voor elkaar heeft weten te boksen om “best of both worlds” van een lange slag motorblok met een korte slag blok te combineren. Daarmee bedoelen we dat de FTR enorm laagtoerig te berijden is zonder te protesteren, haast als een cruiser. Tegelijk trakteert hij je op een indrukkwekkend eindschot vanaf het middeneind naar bovenin de toeren. Minder indrukwekkend is overigens de actieradius. Met zijn 13 liter tankje kom je met enige mazzel 180 kilometer ver. Voor de A2 rijders is er goed nieuws: de 2021 FTR is verkrijgbaar in 35KW.

“Agiel? Wendbaar? Lichtvoetig is het woord.

Wat voor ons er het meeste uitspringt is het rijwielgedeelte. Geen Öhlins vering op deze uitvoering zoals bij de 2021 FTR Carbon, maar dat doet geen afbreuk aan de handelbaarheid. Ondanks het een Amerikaan is die doorgaans niet bekend staan als lichtgewichten, laat hij zich ondanks het drooggewicht van 218kg bijna telepathisch door de bochten sleuren en blijft daar vervolgens vastberaden zijn lijn behouden. Onvermijdbaar is een dikke smile in je helm als je op een zondagmiddag besluit jezelf te trakteren op wat bochten. Zoveel kunnen we je verklappen. En de Amerikaan wordt er duidelijk ook blij van. Voor de stopperij dat de Brembo T5’s voor hun rekening nemen overigens niets dan lof. Deze geven lekker veel gevoel in de hendel en de motor blijft altijd zijn lijn houden, ook wanneer de ankers serieus uitgegooid worden.

Stuntpiloten

We moeten wel vermelden dat in tegenstelling tot het eerste model de ABS niet meer uitschakelbaar is vanwege Euro-5 normen. Voor de hele enthousiastelingen onder ons kan dat wellicht een beperking zijn wanneer je van spelen (lees: de hooligan uithangen) houdt. Na het stoeien op de vele bochtige wegen die de Belgische Ardennen rijk is moesten we even zoeken naar de juiste omschrijving voor het gemak waarmee hij zich laat sturen. Agiel? Wendbaar? Lichtvoetig is het woord, besluiten we nadat we uitpuffen van de warmte.

We testen de Indian FTR 2021 in de Belgische Ardennen.

Dat uitpuffen komt niet omdat het zo buiten zo warm is, maar omdat er nogal wat hitte van het motorblok afkomt bij stationair draaien. Dat was bij het eerste model FTR al een probleem. Nu heeft Indian dat proberen te oplossen door airflow management toe te passen: zo werden er nieuwe radiateurleidingen gemonteerd en bevinden zich nu “wings” aan de zijkanten van de radiateur. Ook is er een optie genaamd “Cylinder deactivation” ingebouwd, wat inhoudt dat wanneer de motor stationair draait de achterste cilinder na 15 seconden uitschakelt als de condities dat vereisen. Deze condities bestaan uit: een koelvloeistoftemperatuur boven de 80 graden, buitenluchttemperatuur van meer dan 15 graden en wanneer het toerental lager dan 2200rpm is. Dat moet voor minder warmteafgifte zorgen. Zodra het gas weer aangeraakt wordt stampt de achterste cilinder weer mee. Deze optie is ook te vinden op andere Indian modellen en is ook weer uit te schakelen.

Ergonomisch verantwoorde werkplek

Een motor kan nog zo uitblinken in prestaties, maar als je net als Shaquille O’Neill opgefrommeld in een Fiat Panda zit dan houd je het snel voor gezien. Laten we beginnen met het commandocentrum: in tegenstelling tot de 2021 FTR Carbon is hier geen voltallig TFT touchscreen aanwezig waar onder andere rijmodi in te stellen zijn, maar een simpele doch duidelijke teller waar je alle benodigde informatie op vindt. Al vonden het ontbreken van een toerenteller wel een gemis. Het zadel is comfortabel genoeg, maar staat onder een lichte hoek waardoor je ietwat op het stuur gedrukt wordt. Dit zou na een langere rit wellicht kunnen resulteren in een gedwongen koffiestop.

Lees ook:  TEST: Husqvarna Svartpilen 125 2021

Het neusje van de zalm

Tijd voor de 2021 FTR Carbon om het toneel te betreden. En daar misstaat hij absoluut niet: het hoogwaardige carbon in combinatie met het rode frame laat in elk geval ons hart sneller lopen. De dubbele Akrapovic dempers vormen de kers op de taart. Het motorische gedeelte is identiek aan de normale FTR, maar komt wel met een aantal riante extra opties. Te beginnen met de vering: de gouden vorkpoten houden weinig geheim, maar deze verhullen niets minder dan volledig instelbare Öhlins voor- en achtervering welke de FTR Carbon nóg wendbaarder maakt dan de al naadloos sturende FTR. Al kan de Öhlins vering op de Belgische wegen wat hard voelen, maar het gemak waarmee hij in de bochten te smijten is subliem en maakt dat ruimschoots goed.

Waar de 2021 FTR Carbon zich nog meer in onderscheid is het 4,3 LCD-touchscreen met Bluetooth. Het scherm is eenvoudig met het touchscreen of via het stuur aan te spreken, want Indian raadt het bedienen van het touchscreen tijdens het rijden uiteraard af. Het bedienen met handschoenen aan werkt overigens verbazingwekkend goed. Via het display, dat een bijna Gameboy-achtig gevoel geeft zijn talloze opties in te stellen, zoals het schakelen tussen de drie rijmodi. Rain, Standard en Sport die elk een heel eigen gasreactie biedt tot bijna op het schizofrene af. Tevens is de traction control aan- en uit te zetten, is er onderhoudsinformatie uit te lezen en zijn er verschillende stijlen van de meters te kiezen. Technische hulpmiddelen zoals Lean-Angle Stability Control, ABS met Cornering Pre-Control en Wheelie Control met Rear Lift Mitigation maken ook deel uit van het extra optiepakket op de 2021 FTR Carbon.

Conclusie

Dat je veel hoofden gaat laten draaien op deze eye-catchers is een ding dat zeker is. Voor wie op zoek is naar een powernaked dat alles behalve 13-in-een-dozijn is heeft aan de 2021 FTR een serieuze kandidaat. Tegelijk moet een motorfiets met wisselend humeur je “cup of tea” zijn. Verwacht geen zijdezacht lopende naaimachine: enerzijds is hij soepel laagtoerig te berijden en anderzijds knalt hij haast met gespleten persoonlijkheid richting de toerenbegrenzer. Deze sappige Amerikaan is allesbehalve perfect en dat maakt ons juist hongerig. Want is perfectie iets waar je naar moet streven? Soms wil je niet uit eten in een Michelin restaurant waar alles tip top in orde is, maar wil je gewoon een sappige Amerikaanse hamburger wegwerken met een vet smoelwerk als gevolg: van tevoren heb je er enorm zin in en terwijl je hem zo snel mogelijk naar binnen schoffelt raakt hij je smaakpapillen en ziel, maar de vieze vingers en het mogelijk opgeblazen gevoel achteraf moet je voor lief nemen.

De 2021 FTR komt in de kleur Black Smoke en is er vanaf € 16.590 euro. Mocht je nog een aantal euro over hebben, dan kun je denken aan de 2021 FTR Carbon denken. Voorzien van rood frame, talloze carbon onderdelen en een premium zadel. Al aan het kwijlen? De prijs van dit moois? 21.790 euro. Een aanzienlijk bedrag, maar voor kiloknallers moet je niet bij Indian zijn. Wel als je op een motorfiets wil rondrijden die voor het nodige spraakwater zorgt. Exclusiviteit dus. En dat is best wat waard.

Fotografie: TargetPress / Indian Benelux

Chrome

Stephan

Stephan

Bij voorkeur op zijn KTM te vinden in de bizarste uithoeken. Als de rest van Nederland op de Spaanse Costa's te vinden is, tref je Stephan ergens in een land dat niet in de reisbrochures staat. In het Russische zand of op Italiaans circuitasfalt, niets is Stephan te gek. Als redacteur van Motorstof.nl hoopt Stephan niet alleen zijn passie voor motoren te kunnen delen, maar ook zeker zijn reiservaringen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇