Maandenlang werden we bestookt met geruchten en zijn we lekker gemaakt door Yamaha. Vandaag heeft “Team Blue” dan eindelijk het doek van de nieuwste supersport telg getrokken. Hij is er: de 2022 Yamaha YZF-R7. Eerder stuurde de Japanse motorfabrikant de R6 met pensioen en was de lichtere supersport bijna uitgestorven. Wellicht is dit Yamaha’s “Wiedergutmachungsschnitzel” voor het gemis van de fans onder ons. Yamaha zelf verwijst naar de 2022 R7 met de woorden “Respect voor de legende”. Kan Yamaha’s gloednieuwe supersport die woorden waarmaken?
Even terug naar de jaren 90: kleine kans dat je in menig tiener slaapkamer geen poster van de Yamaha R7 aantrof. Jeugdheld, legende, icoon. De meningen zijn unaniem. Maar zoals te vaak met rockstars moesten we te vroeg afscheid nemen. In dit geval hoofdzakelijk door een dopingschandaal. Voor wie niet altijd braaf aanwezig was bij geschiedenis, nog even een korte terugblik.
De YZF-R7 houdt nog steeds titel als Superbike legende. Namen als Haga, Gobert en vele anderen zijn verbonden met de zeldzame 750cc viercilinder. Een hyperexclusieve supersport die in het leven geroepen werd om aan de homologatie-eisen van het WK Superbike te voldoen. En dat in een zeer beperkte oplage: slechts 500 stuks zagen het daglicht. Hiermee zette de Japanse fabrikant een motor neer die absoluut niets van compromissen wist in de hoop WK Superbike titel binnen te slepen. Voor 65.000 gulden was hij destijds van jou. Helaas kwam er een abrupt einde aan de YZF-R7. Een dopingsschandaal, schorsingen en daardoor grote tegenvallers besloot Yamaha zich terug te trekken uit het WK Superbike en daarmee ging de R7 de geschiedenisboeken in.

De Yamaha R7 in 2022
Niet getreurd dus zul je in eerste instantie denken bij het lezen van de letters YZF-R7 die dus nu terug van weggeweest is. Alleen in een iets ander jasje dan het nieuws misschien doet denken. De 2022 Yamaha R7 zal het vloeistofgekoelde tweecilinder-in-lijn CP2 motorblok van de Yamaha MT-07 als kloppend hart hebben, dat 73,4pk levert. Voor de A2-rijder, zal er ook een 35kW variant komen. Wellicht een teleurstelling bij het lezen van de woorden “Respect voor de legende”, maar er is niet zomaar voor dit blok gekozen natuurlijk. Het CP2 blok dat voorzien is van gegoten aluminium zuigers en de 270-graden krukas dat een oneven ontstekingsvolgorde hanteert levert een geluid en gevoel dat mening motorrijder al kriebels in de buik heeft laten voelen.
Yamaha lijkt met de R7 een poging te doen voet aan wal in het lichtere sportsegment te zetten. Een segment waarbij het niet meer zozeer om vermogen gaat, maar om de looks. Het Supersport gevoel. Kawasaki probeert dat al sinds enige tijd met de Ninja 650. En met succes. Aprilia doet dat nu ook met de RS 660. Al gingen de Italianen daar wel ietsje verder in, door het blok krachtiger te maken én de uitgebreide APRC elektronica toe te passen. Daardoor voelt de RS 660 daadwerkelijk als het geslaagde kleine broertje van de indrukwekkende RSV4. Als we toch op die toer bezig zijn, staat de 2022 R7 stukken dichter bij de Ninja 650, die als gekuipte versie van de Z650 kan worden gezien.

Om nog even te beginnen met het kloppende hart: het CP2 motorblok is niet 1-op-1 overgenomen van de MT-07. Het in- en uitlaat kanaal werd aangepast, wat ook enkel vanwege Euro-5 redenen gedaan is. Het vermogen van 73,4pk om precies te zijn en een maximum koppel van 67 Nm bij 6.500rpm is hetzelfde als die van de MT-07. Yamaha geeft wel aan de eindoverbrenging iets te hebben aangepast voor een flitsendere acceleratie.
Het rijwielgedeelte en de zithouding is des te meer veranderd. Beide zijn aangepast om aan de supersport aspiraties te voldoen. Yamaha geeft aan dat de zithouding het resultaat is van fabriekscoureurs die overuren indienden vanwege de vele testritten. Clip-ons onder de zeer chique bovenste kroonplaat, leggen het accent op het racepaardbloed van de 2022 YZF-R7.

De conventionele telescoop voorvork van MT-07 heeft plaats gemaakt voor een volledig instelbare 41mm upsidedown KYV voorvork. De achterzijde van de R7 wordt verwend met een geheel nieuw ontworpen linktype Monocross dat afgestemd is op het sportieve karakter van de motor. De veervoorspanning en uitgaande demping is instelbaar.
Dat remmen angst is weten we allemaal, maar op z’n tijd is ’t toch wel fijn. De vierzuiger radiaal gemonteerde Brembo klauwen, een radiale Brembo rempomp en 298mm remschijven nemen het betere remwerk voor hun kiezen.
Andere snufjes
Een belangrijk nieuw kenmerk van de CP2-motor in de 2022 Yamaha R7 is de introductie van een A&S-
koppeling (Assist en Slipper). Dit systeem zorgt voor soepeler schakelen, het voorkomt dat de motor te hoge toerentallen maakt en het achterwiel gaat stuiteren, waar niemand op zit te wachten wanneer er een bocht op je netvlies brandt. Een ander voordeel zal zijn dat de koppelingshendel veel lichter te bedienen is, ongeveer 33% lichter dan een standaardkoppeling. Ook kan de R7 van een optionele quickshifter worden voorzien. Totaal anders dan op de MT-07 en geheel volgens tijd, kan een full LED display niet meer ontbreken net zoals LED verlichting rondom de gehele motor.
De Yamaha R7 zal voor 2022 in twee kleuren beschikbaar zijn: Icon Blue en Yamaha Black, de eerste leveringen verwacht men in oktober 2021. Over prijzen van de nieuwe R7 is op dit moment nog niets bekend.