Dat je met goedkope motoren geen lol kunt hebben is onzin. De tweedehands markt blijft groeien en dus worden pareltjes uit het verleden steeds betaalbaarder, hoog tijd om deze dus eens onder de loep te nemen. We gingen uit van een maximaal budget van 2000 euro en maakten een lijstje: dit zijn 8 goedkope motoren met een hoge fun factor.

Ducati Monster 600
Wie gecharmeerd is van een trellis frame met Italiaanse charme zal ongetwijfeld voorkeur geven aan de Ducati Monster. De M600 werd in de jaren ’90 neergezet als de mini-versie van de populaire M900 en werd zodoende het instapmodel van Ducati, een ideale motor voor beginnende rijders. Het design is tijdloos en ziet er ook nu – zo’n 25 jaar later – nog behoorlijk goed uit. De Italiaanse V-twin levert met een inhoud van 583 cc zo’n 55 pk met 50 Nm aan koppel. Da’s inderdaad niet veel, maar als je verder durft te kijken dan die specificaties kun je er heel veel plezier mee hebben.
Op de welbekende verkoopsites worden de M600’s voor zo’n 2000 euro aangeboden, voor dat geld heb je een exemplaar uit eind jaren 90 met zo’n 40k op de teller. Die gaat dus wel een paar kilometer mee, mits deze niet teveel heeft geleden. Daarin schuilt dan misschien wel het addertje van deze tweewieler, hij mag zich dan in aanschaf wel onder de goedkope motoren begeven, Ducati is qua service en onderdelen niet de goedkoopste. Ga bij aanschaf dus altijd voor een net exemplaar, kan je zomaar honderden euro’s in onderhoud schelen.

Suzuki SV650
We verlaten de Italiaanse schoonheid en ruilen ‘m terug voor een andere V-twin, dit keer van Japanse makelij. De Suzuki SV650 is wat ons betreft misschien wel een van de meest onderschatte motoren, waarschijnlijk omdat ‘ie er niet zo spannend uitziet. De SV650 verscheen eind jaren 90 op de markt en was – ook voor die tijd – echt een koopje. De vloeistofgekoelde V-twin leverde zo’n 70 pk met maximaal 64 Nm aan koppel, genoeg om een hoop plezier mee te hebben dus.
Bij een zoektocht naar een goedkope motor zit je met de SV650 wel goed, checken we de huidige prijzen dan komen we rond de 1500 euro modellen tegen die er zo’n 35 – 40k op hebben zitten. Geen enkel probleem voor deze Suzuki’s, ze zijn namelijk niet kapot te krijgen. Ook qua rijeigenschappen zijn de SV’s voor dit geld niet te evenaren, wil je er echt sportief mee rijden dan is een kleine upgrade aan de vering aan te raden. Iets om op te letten tijdens het aanschaffen.

Yamaha R6
Wie het Supersport gevoel wil ervaren zonder meteen een Supersport prijs te betalen heeft vast de Yamaha R6 weleens voorbij zien komen. Qua design lag de YZF-R6 wat ons betreft jaren voor op de competitie, zelfs vandaag de dag zul je dus behoorlijk wat bekijks trekken met deze vier-cilinder van zo’n 20 jaar oud. Tot 1999 was de Thundercat 600 van Yamaha het meest sportieve model in de middenklasse, dat veranderde toen deze R6 dat jaar uitkwam. De nieuwe 600 van Yamaha werd in één klap de krachtigste in zijn klasse met 120 pk en een koppel van 69 Nm bij 12.000 tpm.
De prijzen voor de R6 variëren nogal, maar de goedkoopste exemplaren moet je voor zo’n 1500 euro wel kunnen vinden. Met een Supersport van zo’n 20 jaar oud is het natuurlijk moeilijk om te zeggen wat je daar precies voor terugkrijgt, zeker gezien het niet ondenkbaar is dat ie wat heeft moeten doorstaan. Ondanks dat de eerste modellen in extreme gevallen een gescheurde cilinderwand konden oplopen staan ze niet bekend als onbetrouwbare motoren.

Triumph Speed Triple
De hooligan bike van Triumph mag in dit lijstje natuurlijk niet ontbreken, wie een ‘echte’ naked wilt rijden met een unieke uitstraling is wellicht wel te porren voor een ritje op deze Britse driecilinder. Door de jaren heen verwierf het model een echte cultstatus, mede door op het grote scherm te schitteren in blockbusters als The Matrix en Mission Impossible 2. Ga je voor de originele hooligan dan kies je voor de T509, het eerste model met injectie welke zo’n 110 pk levert met een maximaal koppel van maar liefst 84 Nm, niet verkeerd voor een motor van zo’n 25 jaar oud.
Eerlijk is eerlijk, deze Engelse driecilinder behoort misschien niet helemaal tot het groepje ‘goedkope motoren’, we hebben deze namelijk niet onder de 2000 euro kunnen vinden. Het exemplaar wat we vonden had een vraagprijs van een slordige 2200 euro. Met een beetje geluk, geduld en onderhandelen wil het misschien net lukken. Vind je ‘m niet, spaar dan even door, daar ga je geen spijt van krijgen.

Honda Shadow
Eentje voor de cruiserfans onder ons, want ook op een cruiser kun je lol hebben natuurlijk. De Honda Shadow is binnen de tweedehands markt een veel gezien model, iets wat de prijs bijzonder aantrekkelijk maakt en er tevens voor zorgt dat er genoeg onderdelen beschikbaar zijn. Zelf zijn we erg gecharmeerd van de VT600, een V-twin welke ‘slechts’ 41 pk levert met een maximumkoppel van 51 Nm, maar welke geniet van een unieke uitstraling dankzij het softail frame. Het is daarom ook de perfecte basis voor een zelfgebouwde bobber.
Qua prijsstelling zit de Shadow prima, zeker wanneer je je niet enkel vasthoud aan die VT600. Prijzen variëren enorm, de goedkoopste modellen beginnen al bij enkele honderden euro’s. Ook qua betrouwbaarheid valt er niets te klagen en maakt Honda in dit geval zijn reputatie waar, met de Honda Shadow koop je een leuke cruiser voor een prima prijs.

Yamaha Fazer 600
Toen de Yamaha FZS600 in 1998 voor het eerst aan het grote publiek werd gepresenteerd maakte deze een grote indruk, het Japanse merk speelde daarmee namelijk perfect in op het gat wat was ontstaan tussen de sportievere Thundercat en de toch wat saaiere XJ600. De Fazer kreeg als basis het blok van de Thundercat, leverde iets aan topvermogen in, maar kreeg daar wat koppel voor terug. Het resultaat: een sportieve allrounder met vervelend goede stuureigenschappen.
Met een budget van 2000 euro moet je de Fazer 600 wel kunnen vinden en heb je sowieso de eerste generatie tot je beschikking. Weet je het 2002- model voor dit bedrag op de kop te tikken dan heb je helemaal een goede deal gesloten. De FZS600 bleef namelijk grotendeels ongewijzigd totdat men in 2002 kwam met een volledig vernieuwde topkuip waarmee het model direct een modernere uitstraling kreeg. Ondanks dat de FZS600 als ontzettend betrouwbaar wordt gezien kan het spruitstuk nog weleens rot zijn, iets om op te letten tijdens de aankoop.

BMW F 650
BMW staat niet bekend om zijn goedkope motoren, men ging mede daarom op zoek naar een nieuw instapmodel en vond daarbij een samenwerking met Aprilia. De F 650 lijkt hierdoor behoorlijk op de Aprilia Pegaso, die je tweedehands voor ongeveer dezelfde prijs vind. Vanuit de ‘echte’ BMW-rijders was er wat kritiek op de F 650, met name omdat het model geen cardanaandrijving had en deze niet door BMW zelf ontwikkeld werd. De specificaties zijn met 48 pk en 54 Nm niet om over naar huis te schrijven, maar toch bleek de omgedoopte Funduro een klein succes. De eencilinder van BMW werd geprezen om zijn rijeigenschappen, comfort en betrouwbaarheid, een ultieme instapper dus.
De eerste generaties van de F 650 moet je zonder problemen onder de 2000 euro kunnen scoren, heb je net een paar honderd euro meer te besteden dan is misschien de F 650 GS wel interessant. De GS werd praktisch als opvolger ingezet van de F 650 en kreeg een iets grovere uitstraling. Daarnaast kreeg het model er 2 pk bij ten opzichte van zijn voorganger en werd de hij tevens met injectie uitgerust.