vering

Vering: meer over de vering van je motor

Dat vering belangrijk is zal iedere motorrijder met ons eens zijn, toch beseffen we vaak niet wat voor negatieve gevolgen een slechte vering kan hebben op je motorfiets. Wat doet de vering van je motor precies, en hoe heeft dit effect op je rijgedrag? De redactie van Motorstof.nl zocht voor je uit hoe de vering van je motorfiets werkt, en welke positieve en negatieve effecten het afstellen van je vering en demping precies heeft.

Vering: grip met je motor

We rijden onze bolides op twee wielen, althans, meestal dan. Om je bochtjes mooi te kunnen rijden is het natuurlijk belangrijk dat je zoveel mogelijk grip hebt, en dat is precies waar je vering om de hoek komt kijken. Tuurlijk zijn die Pirelli Supercorsa’s belangrijk, maar met een slechte vering doen die bandjes weinig. Je vering zorgt er namelijk voor dat je banden vrijwel constant in contact blijven met het asfalt. Voor optimale grip is het dus belangrijk dat je vering en demping op orde zijn.

Vering en demping, wat betekent dat?

De termen vering en demping worden nog weleens door elkaar gebruikt, ze hebben technisch gezien echter twee verschillende functies. De veren op je motor zijn eigenlijk ‘doodnormale’ spiraalveren welke er voor zorgen dat niet iedere oneffenheid in het wegdek hard wordt doorgegeven aan het frame, en dus de rijder. In plaats daarvan verzachten je veren deze oneffenheden. Ze zorgen er dus voor dat niet iedere drempel aanvoelt alsof je tegen een stoeprand knalt. De vering is tevens verantwoordelijk voor je rijhoogte, ze dragen dus als het ware je frame.

De demper werkt samen met je veer. Deze moet ervoor zorgen dat de beweging van de veer ‘gedempt’ wordt, vandaar de naam. Zou je motor niet van demping zijn voorzien dan blijf je eindeloos door stuiteren nadat je een drempel hebt gepakt, een veer dempt namelijk niet uit zichzelf. Door de juiste demping toe te passen zorg je ervoor dat je motor slechts één keer in veert, en weer snel genoeg uit veert. Met de demping controleer je dus de snelheid waarmee je motor in- en uit veert.

vering voor motor aftermarket ohlins
Een after-market suspension kit maakt een wereld van verschil.

Voorvork en schokdemper

Nu je een globaal idee hebt wat je vering voor de motor doet is het natuurlijk belangrijk te weten welke onderdelen hier precies voor zorgen; je voorvork en je schokdemper(s). Hierbij is je voorvork verantwoordelijk voor de voorkant van je motorfiets, en je schokdemper(s) voor de achterkant. Beide zijn in veel gevallen instelbaar, je kunt deze dus in de meeste gevallen optimaliseren voor jouw gewicht of rijstijl.

Veervoorspanning op je motor

De veervoorspanning op je motor bepaalt in zekere mate de rijhoogte van je motor. Door de veervoorspanning te wijzigen breng je namelijk de veer op spanning in het binnenwerk van je voorvork, of op je schokdemper. Klinkt logisch toch? Daarom wordt het ook aangeraden je veervoorspanning aan te passen wanneer je een duo passagier of zware bagage mee neemt. Door de veervoorspanning strakker te zetten compenseer je dus de ballast door je rijhoogte aan te passen en zijn er geen drastische veranderingen in het rijgedrag. Met het aanpassen van je veervoorspanning bepaal je tevens je positieve en negatieve veerweg.

Positieve en negatieve veerweg

De positieve en negatieve veerweg hebben betrekking op de totale afstand die je veren kunnen afleggen, van volledig in geveerd tot geen belasting. Om zowel je positieve als negatieve veerweg te bepalen zul je eerst moeten kijken naar de statische balans van je motor. Dit is de situatie waarin je motor als het ware zijn eigen gewicht draagt, zonder extra belasting. De positieve veerweg kun je bepalen door vanaf de statische balans te kijken hoever je je veren nog kunt indrukken. De negatieve veerweg bepaal je door te kijken hoever je je veren nog kunt uittrekken.

Ingaande en uitgaande demping

De ingaande en uitgaande demping op je motorfiets bepalen de mate waarin je vering gedempt wordt. Door de ingaande demping te stellen demp je als het ware de in-verende beweging. Bij te veel ingaande demping zul je merken dat je motor vering erg stug aanvoelt en snel stuitert bij oneffenheden in het wegdek. Met de uitgaande demping demp je een uitverende beweging. Beide zijn in veel gevallen ook op standaard motoren handmatig te stellen, raadpleeg hiervoor altijd je werkplaatshandboek.

Je vering in de praktijk

Ja, die theorie is natuurlijk hartstikke leuk, maar wat doet je motor vering in de praktijk? We selecteren twee voorbeelden, om ons verhaal nog wat duidelijker te maken:

  • Is de vering van je voorvork te slap, dan duikt je motorfiets flink naar voren wanneer je hard remt. Je motor komt dan (bijna) aan het einde van zijn veerweg. Dit heeft als gevolg dat je voorwiel sneller blokkeert of dat je ABS sneller ingrijpt, waardoor je remweg wordt verlengd. Wanneer je vering dus optimaal is ingesteld verkort je tevens je remweg.
  • Is je achtervering te slap dan duikt je motorfiets door zijn achtervering wanneer je hard accelereert. Hierdoor wijzigt tevens de hoek van je voorvork ten opzichte van de weg. Dit lijdt tot een negatief effect bij het rijden van een bocht, doordat je voorvork schuiner komt te staan heeft je motor namelijk de neiging rechtdoor te willen. Hierdoor merk je dat je sneller wijd loopt bij het nemen van een bocht.

Ga jij je vering aanpassen?

De vering op je motorfiets is misschien wel een van de belangrijkste onderdelen op je motor, vandaar dat ze hier ook in de motorsport zeer veel aandacht aan geven. Af-fabriek zijn de meeste standaard motoren niet ingesteld voor jouw specifieke gebruik of gewicht, grote kans dus dat hier verbetering te halen is. Zo kun je bijvoorbeeld je huidige demping aanpassen op basis van jouw wensen, of kun je je huidige vering laten vervangen door een after-market set.

Ook het verlagen of verhogen van jouw motor kan in veel gevallen eenvoudig door middel van een verlagings- of verhogingskit. Mocht je hier interesse in hebben dan raden we je aan contact op te nemen met een specialist. Wil je meer technische stof lezen, lees dan hier over het maximale koppel en vermogen van een motorfiets.

Geef een reactie