Algemeen

Gebruikte motor kopen: Zo doe jij geen miskoop

De markt voor motoren is enorm, echter heeft niet iedereen een budget voor een nieuwe motor. Tweedehands een motor kopen is vaak een goede optie, mits deze natuurlijk in topstaat verkeert, want waar moet je op letten bij aanschaf van een gebruikte motor? De aankoop van een gebruikte motor bij een particulier kan enorm veel schelen ten op zichte van een gebruikte bij een dealer, echter heb je hier slechts garantie tot aan de deur. Hoe zorg je ervoor dat je geen miskoop doet?

Laten we er voor het gemak van uitgaan dat je de motor al hebt gevonden, na enkele avonden op Marktplaats speuren heb je een tweedehands Kawasaki Ninja 650 op het oog, dit moet hem toch echt gaan worden. Je wilt een bezichtiging in gaan plannen, maar dit wordt je eerste (gebruikte) motor. Je hebt eigenlijk geen idee waar je op moet letten, hoe pak je dit aan?

Vragen, vragen en nog eens vragen…

Heb je een bezichtiging ingepland, zorg ervoor dat je informatie over de motor te weten komt. Het een en ander kun je checken via het RDW, bijvoorbeeld of de motor geimporteerd is, maar vraag bij voorkeur zoveel mogelijk aan de verkoper zelf. Een aantal voorbeelden:

  • Is de motor ooit een keer gevallen?
  • Is er een onderhoudshistorie van de motor aanwezig?
  • Stemt u in met een aankoopkeuring?
  • Zit er onderhoud aan te komen?
  • Waarom doet u de motor weg?
  • Is alles origineel of zitten er aftermarket onderdelen op??

Deze vragen kun je natuurlijk telefonisch stellen, echter stel ik dergelijke vragen bij voorkeur liever wanneer ik iemand kan aankijken. Ben je niet tevreden met de antwoorden die worden gegeven, of vertrouw je de zaak niet? Laat de motor dan lekker staan, er komt ongetwijfeld wel wat anders op je pad. Is alles in orde, check dan de motor op zichtbare mankementen.

Gebruikte motor, check de techische staat

De algemene checks voor de technische staat van een motor kun je onder andere hier lezen, de specifieke checks voor aankoop van een gebruikte motor zijn een aanvulling:

  • Voel aan het motorblok, is deze warm dan heeft de verkoper de motor waarschijnlijk eerst warmgedraaid voor aankomst, een slecht teken.
  • Check de motorfiets op zichtbare schade, flinke krassen op bijvoorbeeld stepjes of hendels zou kunnen wijzen op een valpartij.
  • Mocht de motor ketting aangedreven zijn, check dan de staat van de ketting en de tandwielen. Deze mogen geen overmatige slijtage vertonen.
  • Ga op de motor zitten, knijp de voorrem in en druk de motor de vering in. Komt er een laagje olie op de voorvork te staan, dan zijn de keerringen lek. Het vervangen van keerringen is geen hele dure uitgave, er bestaat echter altijd de kans dat dit weer ontstaat.
  • Heeft de motor een middenbok, zet hem hier dan op. Draai vervolgens het stuur rustig heen en weer. Gaat dit stroef, of hoor je het stuur knarsen dan is er waarschijnlijk een probleem met het balhoofdlager.

Lijkt alles in orde te zijn, dan wordt het tijd voor een proefrit!

Even proberen

Zoals al eerder aangegeven geven we de voorkeur aan een ‘koude’ start, op deze manier kun je direct zien of de motor startproblemen heeft.

  • Laat de motor even stationair draaien. Slaat hij af of hoor je een duidelijke tik in het blok, laat dan de motor lekker staan.
  • Neem de tijd voor je proefrit, een rondje door de straat geeft je weinig informatie over de motor. Neem minimaal 15 minuten de tijd, op deze manier is het blok lekker warm gedraaid en heb je tijd gehad verschillende wegen te rijden.
  • Laat tijdens het rijden het stuur los, doe dit wel ergens waar dat veilig kan. Begint de motor duidelijk naar links of rechts te trekken dan zou dit kunnen wijzen op een krom frame.
  • Is de motor warm gedraaid, zet deze dan even aan de kant, en controleer op lekkages. Wanneer de motor warm draait word de olie in het blok dunner en zijn eventuele lekkages dus beter zichtbaar.

Alles in orde

Heb je alle punten nagelopen en lijkt alles in orde? Besef je goed dat er na aankoop altijd mankementen naar voren kunnen komen. De controles die uit zijn gevoerd geven wat dat betreft geen garantie. Neem bij een proefrit of bezichtiging altijd iemand mee, bij voorkeur iemand die verstand heeft van motoren en waarmee je dus eventueel samen de checks kunt uitvoeren. Tevens kan diegene er ook voor zorgen dat je rationeel blijft, bij een bezichtiging of proefrit van onze droommotor wil het namelijk nog weleens gebeuren dat onze emoties de overhand krijgen, waardoor we ondoordachte beslissingen maken.

Wil je meer achtergrondinformatie krijgen over jouw motorfiets, of de motorfiets die je gaat bezichtigen, bekijk dan alle informatie makkelijk via Kentekencheck.nl.

Altijd op de hoogte blijven van nieuwe content? Like ons dan op Facebook!

Altijd op de hoogte blijven van nieuwe content? Like ons dan op Facebook!

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties