Kawasaki verrast met nieuwe Hybride- en EV-model

Kawasaki wist het publiek te verrassen voorafgaand aan de 8 uur van Suzuka, een endurance race die jaarlijks wordt verreden op het Suzuka International Racing Course in Japan. Het merk deed namelijk een onaangekondigde demonstratie van niet één, maar twee modellen: een hybride en een elektrische.

Vorig jaar maakte Kawasaki hun doelen op het gebied van electrificatie al bekend. Als het aan de Japanners ligt hebben ze tegen 2025 minimaal 10 elektrische- of hybride modellen in hun line-up en zijn tegen 2035 alle modellen elektrisch. Ambitieus, maar dat Kawasaki van plan is om deze doelen te verwezenlijken werd tijdens de demonstratie wel duidelijk.

Hybride

Van de twee getoonde modellen is de hybride duidelijk een stuk krachtiger. De verbrandingsmotor is gebaseerd op de paralleltwin die wordt gebruikt in de Ninja 250 en Ninja 400. De interne afmetingen verschillen, maar extern zijn de twee identiek. Alle aanwijzingen wijzen er verder op dat de motor gebruik maakt van de grotere 399cc-versie. 

Zoals bij iedere hybride is het de bedoeling dat de motorfiets bij lagere snelheden elektrisch kan rijden. Wordt er toch snelheid gemaakt dan schakelt de verbrandingsmotor in en wordt de batterij bijgevuld. Voor optimaal geweld worden zowel de elektrische aandrijflijn als de verbrandingsmotor aangesproken. Met dat in het achterhoofd zouden door een 400cc-model prestaties geleverd kunnen worden die overeenkomen met een conventionele 650cc.

Het rechteraanzicht van de hybride onthult aanwijzingen over welke IE-krachtbron de fiets gebruikt, en laat ook zien welke onderdelen hij deelt met bestaande modellen in de opstelling van Kawasaki.
Officieel zwijgt Kawasaki over de releasedatum van de hybride, alsook de verdere specificaties. De geruchten doen de ronde dat er mogelijk al een productieversie tijdens de EICMA zal verschijnen einde dit jaar.

Elektrisch

Het elektrische model dat Kawasaki liet zien lijkt in eerste instantie gelijkwaardig te zijn aan een 125cc-model. De tweewieler staat op het eerste gezicht nog redelijk in de kinderschoenen, zo is veel van de carrosserie herbruikt van bestaande modellen, waaronder de koplamp, het voorspatbord, zijpanelen en het zitje. Deze delen zullen waarschijnlijk nog vervangen worden voordat het model in productie wordt genomen.

Hier is een andere weergave zonder rijder, waar u een beter idee kunt krijgen van de plaatsing van de motor en de batterij.
Of potentiele kopers ook zo enthousiast zullen zijn over de richting die Kawasaki inslaat is nog maar de vraag, maar dat het merk serieuze stappen zet mag duidelijk zijn.

Klik HIER voor een overzicht van de top 10 best verkochte helmen van dit moment. 

Reacties

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Advertentie

Volg onze socials

1,569FansLike
4,060VolgersVolg
36VolgersVolg
Advertentie
Hey, jij daar!

Ook op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij regelen de rest...