Sinds een aantal jaren is het platform Motoshare niet meer weg te denken uit de motorwereld. Het concept is simpel; Motoshare brengt huurders en verhuurders van motoren bij elkaar en zorgt er dus voor dat je als huurder voor een vastgesteld bedrag zorgeloos kunt rijden, maar is dat ook echt zo? De redactie van Motorstof.nl zocht voor je uit hoe aantrekkelijk het (ver)huren van een motor via Motoshare nu echt is.
Op zoek naar een motor
Het begint allemaal op de website van Motoshare.nl, op de homepagina geven we eenvoudig onze woonplaats op, selecteren een datum en drukken op ‘Zoeken’ waarna tientallen motoren ons beeldscherm overstromen. De prijzen voor de motoren in de buurt variëren van 36 tot 103 euro, althans, daar lijkt het in eerste instantie op.
Bij het selecteren van een motor zien we namelijk iets vreemds, de huurprijs wordt direct over twee dagen gerekend en er blijkt een 5% korting berekend te zijn. Breng je de huurperiode terug naar één dag, dan ben je dus duurder uit dan in eerste instantie werd getoond. Tevens worden er 5 euro administratiekosten gerekend per boeking. Noem het marketing of een verkooptruc, wij voelden ons toch lichtelijk in de maling genomen. Wanneer je voor een langere periode huurt kun je wel een korting verwachten, hoeveel dit bedraagt is per motor verschillend.
Bij het bekijken van de te huren motorfietsen valt ons nog iets op, er staan geen sportmodellen tussen. Ook wanneer we onze selectie motoren vergroten is een sportieve fiets, op een naked bike na, niet te vinden. Een bewuste keuze, of afgedwongen door Motoshare? Bij nader onderzoek blijkt dat het (ver)huren van een supersport motor, scooter of MP3 inderdaad niet mogelijk is, gebeurt dit toch dan ben je niet verzekerd door de all-riskverzekering van Motoshare. Eventuele schade wordt dan te allen tijde verhaald op de huurder.
Mocht je dus schade rijden én jezelf letsel toebrengen dan worden je medische kosten niet gedekt vanuit Motoshare, maar wellicht dat we nu aan het doemdenken zijn.
De verzekering van Motoshare
Verzekerd via Motoshare, dat klinkt toch ideaal? Als potentiële huurder wordt je al snel geïnformeerd over de all-riskdekking die reeds in de huurprijs is meegenomen. Wie kritisch nadenkt over het concept zal het zich al snel genoeg afvragen: wat is mijn eigen risico? De FAQ geeft ons antwoord en we waren toch flink teleurgesteld.
Het eigen risico bedraagt namelijk standaard €1200 euro, ja dat lees je goed. Twaalfhonderd. Dit komt zo’n beetje overeen met de dagwaarde van onze goedkoopste optie, een Yamaha Diversion uit 1998. Ons enthousiasme begint langzaamaan af te nemen, maar er is hoop! Voor €17,50 per dag kun je namelijk je eigen risico verlagen naar een ‘luttele’ 600 euro.
Dan ben je in ieder geval goed verzekerd, toch? Meh, dat is maar net hoe je het bekijkt. Bij nader onderzoek blijkt namelijk dat letselschade niet verzekerd is. Mocht je dus schade rijden én jezelf letsel toebrengen dan worden je medische kosten niet gedekt vanuit Motoshare, maar wellicht dat we nu aan het doemdenken zijn.

Motor verhuren: wat levert het op?
Misschien heb je wel een motor in je bezit en ben je van plan deze te verhuren via Motoshare, wat levert dat op? We zochten een rekenvoorbeeld, zo kwamen we uit op een Yamaha MT 07 uit 2017, te huur voor 72 euro per dag. Bij onderzoek blijkt dat verhuurders 70% van het huurbedrag ontvangen en de geboden kortingen door Motoshare worden aangeboden. Van deze motorfiets zou de betreffende huurder dus zo’n 50 euro moeten terugzien, maar dek je daar je kosten mee?
Als we Motoshare mogen geloven verhuurd de gemiddelde verhuurder zijn motorfiets maar liefst 8 dagen per maand. Dat zou voor de motor in kwestie dus 400 euro opleveren, dat is natuurlijk snel verdiend. Per dag mag een huurder 150 kilometer vrij rijden, voor dit bedrag kun je dus maximaal 1200 kilometers per maand verwachten. Wordt er meer gereden dan ontvang je €0,15 per kilometer extra.
Nu is 1200 kilometer per maand natuurlijk peanuts voor een BMW GS of een Honda Goldwing, maar een MT 07 is natuurlijk geen echte kilometervreter. Maximaal 1200 kilometer per maand kan namelijk uitkomen op 14.400 kilometer per jaar. Natuurlijk ligt de werkelijkheid vast genuanceerder, maar we gaan hier voor het gemak even uit van de cijfers.
In theorie schrijf je bij dit voorbeeld dus zo’n 1000 euro af in een jaar, omgerekend zo’n 83 euro per maand. Tel daar een nieuwe bandenset en een kleine beurt per jaar bij op en we komen uit op zo’n 125 euro per maand aan afschrijvingen.
Tijd voor een klein marktonderzoekje!
We kijken even op de welbekende verkoopsites en zien een aantal Yamaha MT 07’s uit 2017 met ABS staan. De motoren die we selecteren hebben tussen de 10 en de 20 duizend kilometer op de teller staan en zijn voorzien van ABS. De gemiddelde vraagprijs? Een kleine 7000 euro. Dezelfde motorfiets uit 2016 met het dubbele aantal kilometers heeft een gemiddelde vraagprijs van een kleine 6000 euro. In theorie schrijf je bij dit voorbeeld dus zo’n 1000 euro af in een jaar, omgerekend zo’n 83 euro per maand. Tel daar een nieuwe bandenset en een kleine beurt per jaar bij op en we komen uit op zo’n 125 euro per maand aan afschrijvingen.
Aan echte knaken houd je in bovenstaand voorbeeld dus ‘maar’ 275 euro over per maand en ben je 8 dagen per maand je motor kwijt. Hoeveel dagen achter elkaar een motor wordt verhuurd vinden we helaas niet terug. Wel kunnen we ons voorstellen dat je al snel een halfuurtje kwijt bent voor iedere boeking, ook deze tijd moet je natuurlijk meerekenen.
Motor verhuren en de Belastingdienst
De Belastingdienst is vrij duidelijk over het verhuren van een auto, en we gaan er dan ook gemakshalve vanuit dat deze regels ook gelden voor het verhuren van een motorfiets. Verhuur je tegen een bedrag wat hoger is dan je kosten dan moet je mogelijk belasting afdragen. Over het algemeen wordt hier het volgende gesteld:
- Gebruik je het voertuig vooral privé, dan hoeft er geen belasting te worden afgedragen over de vergoeding.
- Wordt het voertuig vooral verhuurd, dan wordt de vergoeding gezien als inkomsten en zul je hierover belasting moeten afdragen.
Het is een beetje de vraag hoe de Belastingdienst dit gaat controleren, maar weet dat je mogelijk verplicht bent belasting af te dragen.
Ga jij je motor (ver)huren via Motoshare?
Tja, het is een enorm lang verhaal, maar er blijken nogal wat haken en ogen te zitten aan het verhuren en huren van een motor via Motoshare. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het een verkeerd concept is, vele motorrijders zweren er inmiddels bij. En voor een huurder welke niet in het bezit is van een eigen motorfiets is het natuurlijk een uitkomst. Ben jij van plan je motor te (ver)huren via Motoshare of wil je een ervaring delen? Laat het ons weten in de comments!
Nog een kleine tip! Zorg er wel voor dat je je eigen uitrustig zoals een helm en motorjacket hebt. Dit zit niet bij het eventuele huren van een motor in.
Ik heb ook via motoshAre verhuurd.
Dit jAr niet meer .omdat de een andere verzekeraar hebben. Deze vergoed tot max 25000 euro. Ik heb een roadglide die meer waard is.
Daarom ben ik ermee gestopt.
Verder alleen maar goede huurders gehad.
Dat is inderdaad een vervelende ontwikkeling. Goed om te lezen dat je in ieder geval goede ervaringen hebt opgedaan!
Na een afgewezen pechhulp vraag van een gestrande huurder in het buitenland ben ik ermee gestopt mijn motor aan te bieden.
Dat is vervelend Peter, hoe heb je de motor uiteindelijk terug gekregen?
Ik verhuur regelmatig via Motoshare. (Bijna) alleen maar goede ervaringen gehad.
De verzekering is voor de huurder idd ruk en ik denk dat ze als bedrijf nog wel wat verbeteringen door kunnen voeren (zoals betere bereikbaarheid).
Overal heb ik mijn motor voorlopig nog te huur staan.
(KTM SuperDuke GT)
Goed om te horen! Gelukkig zijn er zat positieve ervaringen met Motoshare
De laatste tijd al een vage club. Ze lijken er vooral op uit om rustig te leven van de investeringen, winst op de verhuur maakt niet uit. Want reken eens door wat zij dan verdienen. Juist, niks.
https://www.nieuwsmotor.nl/motorbranche/25263-nieuw-management-motoshare-motorverhuurplatform
Interessant artikel, wij zijn in ieder geval benieuwd hoe de toekomst van dit bedrijf er uit gaat zien
Klopt. In het begin was er een goede communicatie. Lastste tijd geen communicatie behalve een antwoord op de mail. En dat na een aantal dagen.
Simpel: met een investeerder gaan ze weer een paar jaar bedrijfje spelen, allemaal met een fijn salaris. Tot dat weer op is, dan herhalen. Ideale baan!