Het van origine Zweedse merk heeft haar Supermoto 701 voor 2021 van wat updates voorzien, zo zijn het dashboard en de koplampunit iets aangepast, heeft de voorrem een upgrade gekregen en is het uitlaatsysteem inmiddels Euro 5 gekeurd. In de basis is er weinig veranderd en blijft de Supermoto een koppelkanon die de rest van de dag nog een grijns op je gezicht tovert. Als supermoto nitwit dus hoog tijd om deze verbeterde Husky aan een test te onderwerpen.
Nitwit ja, want ondanks dat ik al het een en ander tussen m’n benen heb gehad (pun intended) is een supermoto er om onduidelijke reden nog niet van gekomen. Een van de verschillen wordt duidelijk bij het opstappen, want met een zadelhoogte van 909 mm zit er een behoorlijk groot gat tussen de 701 en een willekeurige andere straatfiets. Vergelijk je de Supermoto met de KTM 690 SMC R dan is het hoogteverschil nog steeds noemenswaardig te noemen, die laatste drukt je achterwerk namelijk ‘slechts’ 892 mm de lucht in. De zithouding is verder vrij ergonomisch en rechtop, waarbij enkel het harde zadel verraad dat langere ritten om wat extra koffiestops vragen.
De Supermoto 701: Het oog wil ook wat
Qua ontwerp kan ik me volledig vinden in de liefde voor Supermoto’s. Het strakke design neemt me gevoelsmatig terug naar de tijd dat ik in de onderbouw van de middelbare school schakelbrommers stond te bewonderen bij de fietsenstalling. De doordringende gele accenten hebben een hoog ‘wow’-gehalte, terwijl de spaakwielen en het trellis frame een idee geven van het vakmanschap waarmee het geheel in elkaar gezet is. Ondanks dat Supermoto’s niet per se ‘my cup of tea’ zijn ben ik op z’n minst onder de indruk te noemen.

Lekker speels, ook op de snelweg
Het avontuur begint voor mij met een stukje snelweg en hoewel dit in geen enkel opzicht het ideale decor vormt voor de Supermoto valt het me gek genoeg niet tegen. Ja, alles boven de 100 km/h wordt snel vervelend en ja, de spiegels beginnen op hogere snelheden aardig te trillen. Toch voelt de snelweg niet als een straf en behoudt de Husky zelfs op hogere snelheden zijn speelse karakter.
Met de standaard quickshifter en het gas vol open klapt de lichte zesbak zo strak door z’n versnellingen heen dat je zonder moeite direct achterop het zadel geschoven wordt
Het blok van de 2021 Husqvarna Supermoto is ongewijzigd ten opzichte van het vorige modeljaar, dus hebben we te maken met de 692 cc eencilinder die we onder andere kennen uit de KTM 690 Duke en de Svartpilen 701. Op papier word je met 74 pk bij 8000 tpm en 73 Nm bij 6500 tpm eigenlijk op het verkeerde been gezet, want gecombineerd met een drooggewicht van 147 kg is direct duidelijk dat je je voorband een weekendje kunt sparen.

Husqvarna’s Supermoto 701: Let the game begin…
De eencilinder laat pas echt het achterste van z’n tong zien op wat strak geplaveide binnendoorwegen die ik mogelijk heel tactisch heb uitgekozen. Met de juiste zitpositie weet de Supermoto – mede dankzij het brede stuur – haarscherp een bocht in te laten vallen, waarna je met enige voorzichtigheid weer zo snel mogelijk de bocht uit accelereert.
Met name in de lagere versnellingen moet je – in de meeste agressieve rijmodus – je rechterhand dus redelijk in bedwang houden. Zonder waarschuwing trek je het voorwiel van het asfalt af en voel je hoe het lichte trellis frame zichzelf omhoog tilt. In de eerste versnelling is dat af en toe even schrikken, alles daarboven voelt nog steeds snel, maar is verrassend goed te doseren. Met de standaard quickshifter en het gas vol open klapt de lichte zesbak zo strak door z’n versnellingen heen dat je zonder moeite direct achterop het zadel geschoven wordt. In de lagere toeren is het een ander verhaal en voelt de eencilinder bij het opnieuw opendraaien van het gashendel wat aan de bokkige kant, waardoor je al snel verleid wordt de Supermoto enkel de hogere toeren in te jagen.

De vernieuwde Brembo monoblock remklauwen grijpen goed aan en voelen van tijd tot tijd zelfs wat overpowered in combinatie met het lichte gewicht van de eencilinder. Op het aangrijpen van de ABS en Traction Control is eigenlijk niets aan te merken, hoewel de volledig instelbare voorvork in z’n standaard settings wel wat aan de slappe kant voelt.
Elektronica
Het nieuwe LCD-dashboard lijkt niet veel te verschillen van de vorige, maar is nu wel voorzien van een gear-indicator en een toerenteller. Die laatste noemt Husqvarna verstandig een toerentalweergave, want in tegenstelling tot mijn verwachting is er van een teller niet echt sprake. Het LCD schermpje op de 2021 Husqvarna Supermoto geeft namelijk vijf horizontale blokjes weer die je een redelijke inschatting moeten geven van het aantal toeren per minuut. Elektronisch gezien is de 701 verder uitgerust met twee rijmodi, bochten-ABS, hellingshoekgevoelige tractie controle en eerdergenoemde quickshifter.
Het karakter van Husqvarna’s Supermoto laat je weer net zo jong en onbezonnen voelen als in je tienerjaren, maar weet dat gevoel te verpakken in een hele volwassen motorfiets. Het is niet de beste keuze om woon-werk mee over de A2 te knallen, want met het 13-liter tankje ben je regelmatig bij het tankstation te vinden en met de minimale windbescherming wordt alles boven de 100 km/u al snel oncomfortabel. Toch weet de kekke eencilinder je hart te veroveren, want zeg nou eerlijk: motorrijden doen we niet omdat we zo verstandig zijn.
Fotografie door RH Fotografie




















