Dit is de 2022 Ducati Multistrada V2

Dit is de 2022 Ducati Multistrada V2

Ducatisti opgelet, want de fabrikant uit Bologna heeft haar nieuwste adventure bike aangekondigt: dit is de 2022 Ducati Multistrada V2. “Een instapmodel tot het Multistrada universum” meldt het Italiaanse merk. Ondanks de nieuwe naam binnen de Ducati-familie gaat het om een update van de reeds bestaande Multistrada 950, welke met de komst van de V2 zal komen te vervallen.

Chrome

Geen spam. Geen gezeur. Gewoon het laatste nieuws, direct in je mailbox. Liever geen e-mails? Volg ons dan via onze socials!

Het blok is ongewijzigd en ook de nieuwe V2 put dus zijn kracht uit de 937 cc sterke Testastretta 11° unit. Een blok wat – in tegenstelling tot de huidige Multistrada V4 – nog wel van desmodromische klepbediening is voorzien. Qua specificaties zien we dus nauwelijks veranderingen. De tweecilinder heeft nog steeds een topvermogen van 113 pk, maar levert dankzij de strengere Euro 5 norm wel 2 Nm in. Hierdoor is het maximale koppel 94 Nm, maar wordt wel eerder bereikt bij 6750 tpm.

Lees ook:
Italiaans rood is niet lelijk: MV Agusta F3 Rosso 2021

Multistrada V2: Weg coronakilo’s

Een van de belangrijke verbeterpunten op de V2 is een verlaging van het gewicht. In totaal heeft Ducati zo’n 5 kg van de 950 af weten te snoepen. Het aanpassen van de koppeling, het koppelingsdeksel, de versnellingsbak en de drijfstangen heeft zo’n 2 kg opgeleverd. De nieuwe spiegels, voorremschijven en velgen leveren een besparing van 1,7 kg op. Een wijziging die theoretisch gezien ook voor betere stuurprestaties moet gaan zorgen.

V2 Multistrada gewichtsbesparing

Verder lag de focus volgens de Italianen op de ergonomie van de nieuwe V2. De zithoogte is 10 mm teruggebracht en bedraagt nu 830 mm, terwijl het nieuw ontworpen zadel meer bewegingsvrijheid moet geven en ervoor zorgt dat rijders makkelijker – met beide benen – bij de grond kunnen. Ook de zitpositie is iets gewijzigd dankzij voetsteunen die zijn overgenomen van de Multistrada V4, waarmee de afstand tot het zadel met 10 mm wordt vergroot. Met deze aanpassing bied de Multistrada V2 naar eigen zeggen ook genoeg comfort voor de langere rijder.

Elektronica

Het elektronicapakket van de 2022 Multistrada V2 is net zo uitgebreid als we van Ducati mogen verwachten. Zo is de V2 voorzien van bochten-ABS, Vehicle Hold Control, Traction Control, vier verschillende rijmodi – welke volgens Ducati volledig instelbaar zijn – en het nieuwe Ducati Brake Light systeem. Wie kiest voor de S versie voegt daar Cruise Control, Skyhook Suspension, Quickshifter, Hands Free systeem en een 5″ TFT-dashboard aan toe.

Lees ook:
De Aprilia Tuono V4 in 2021: Geen wijzigingen aan het blok

Prijs 2022 Ducati Multistrada V2

De nieuwe V2 zal vanaf half november bij de dealers beschikbaar zijn en krijgt in Nederland een prijskaartje van €16.990, de prijs in België heeft men vastgezet op €14.790. De nieuwe V2 Multistrada zal vanzelfsprekend in het klassieke Ducati-rood beschikbaar worden, samen met de nieuwe “Street Grey” kleurstelling, die enkel beschikbaar zal zijn op de S versie.

Quincy

Quincy

Quincy is niet zomaar enthousiast te krijgen, behalve als het om motoren gaat! Een circuitdag, een rit in het buitenland of gewoon een rondje om de kerk, Quincy is overal voor in. Als hoofdredacteur bij Motorstof.nl schrijft hij over het laatste motornieuws, deelt hij zijn kennis en test hij de nieuwste motoren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇