Kawasaki’s Z650RS: Een nieuwe retro voor 2022

Kawasaki’s Z650RS: Een nieuwe retro voor 2022

Kawasaki wist retroliefhebbers de afgelopen weken weer te teasen en presenteerde vandaag dan eindelijk de 2022 Kawasaki Z650RS. Het nieuwe retro sport model is een aanvulling op de reeds bestaande Z900RS en is daarmee het derde model wat wordt toegevoegd aan de Modern Classic-lijn van het Japanse merk.

‘Een hommage aan de originele Z650-B1 uit 1977’ laat Kawasaki weten. Qua uiterlijk kunnen we ons daar prima in vinden, maar waar de originele B1 voorzien was van een vier-in-lijn hebben we op de nieuwe Kawasaki Z650RS toch echt te maken met de 649 cc sterke paralleltwin uit de Z650. Kawasaki geeft aan het blok wel enigszins getuned te hebben, waarbij de focus lag op souplesse in de lage toeren en meer koppel en vermogen in de middelhoge toeren. Dat vertaalt zich echter niet direct terug naar de cijfers. Het maximale vermogen is namelijk ongewijzigd en blijft 68 pk bij 8000 tpm, terwijl ook het maximale koppel met 64 Nm bij 6700 tpm hetzelfde blijft.

Het trellis frame van de 2022 Z650RS lijkt direct overgenomen te zijn uit de Z650, het subframe is echter wel aangepast waarmee de zogenaamde duck tail beter tot zijn recht moet komen. De ophanging wordt verzorgd door een 41 mm conventionele voorvork. Hiermee lijkt ook de voorvork afkomstig uit de Z650 en is direct een van de grote verschillen met de Z900RS uitgelicht. Aan de achterzijde wordt het werk gedaan door een Horizontal Back-link Rear Suspension, een oplossing van Kawasaki waarbij de schokdemper horizontaal geplaatst wordt.

Lees ook:  TEST: Suzuki V-Strom 1050XTA 2022

For the Gram

Tot zover de specificaties, want het grootste selling point zal ‘m naar verwachting toch in de looks gaan zitten. De Z650-B1 stond volgens Kawasaki model en dat is te zien aan de nieuwe tank, zijpanelen en de eerder genoemde duck tail. Ook het dashboard moet het beoogde retrogevoel versterken en dat doet Kawasaki met twee analoge ‘’artillery shell’’ tellers met daartussen een klein LCD-display, een opzet die eveneens te zien is op de Z900RS. Elektronisch gezien blijft de elektronica beperkt tot ABS en zien we dus geen Traction Control terug.

Stoer kijken op de Kawasaki Z650RS

Prijs Kawasaki Z650RS

Met de Z650RS lijkt Kawasaki haar retromodellen vooral toegankelijker te willen maken. De reeds bestaande Z900RS heeft qua uiterlijk namelijk veel overeenkomsten, maar is met een basisprijs van zo’n €13.500 in Nederland toch stevig geprijsd binnen het huidige retro segment. Hoewel Kawasaki officieel nog geen prijzen bekend heeft gemaakt verwachten we voor de 2022 Z650RS een prijs nét onder de €10.000. De nieuwe paralleltwin zal vanaf november beschikbaar zijn bij de dealers en verschijnt dan in drie kleurstellingen: Metallic Spark Black, Candy Emerald Green en Metallic Moondust Gray / Ebony. 

Chrome

Quincy

Quincy

Quincy is niet zomaar enthousiast te krijgen, behalve als het om motoren gaat! Een circuitdag, een rit in het buitenland of gewoon een rondje om de kerk, Quincy is overal voor in. Als hoofdredacteur bij Motorstof.nl schrijft hij over het laatste motornieuws, deelt hij zijn kennis en test hij de nieuwste motoren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇