5 Retro motoren die we mooier vinden dan het origineel

5 Retro motoren die we mooier vinden dan het origineel

Voor wie niet weet wat retro motoren zijn, dat zijn die klassieke motoren waar je op af loopt, maar er vervolgens achter komt dat ‘ie helemaal niet zo klassiek is. Wie de originele modellen nog hebben meegemaakt is het verschil eenvoudig te spotten, maar voor de nieuwe generatie is dat vaak iets lastiger. Veel merken brengen tegenwoordig modern classics op de markt, klassiekers in een nieuw jasje. De redactie maakte daarom een lijstje van deze retro motoren, die wij stiekem nóg mooier vinden dan het origineel.

retro motoren z900

Kawasaki Z900RS

De Kawasaki Z1 was in de jaren 70 dé Kawasaki om te hebben. Het is dan ook niet gek dat juist deze motorfiets als inspiratie is gebruikt voor de modernere Z900RS. De RS staat voor Retro Sport, en die naam doet hij eer aan. Bij het samenstellen van de motorfiets is zoveel mogelijk getracht de identiteit van de Z1 terug te laten komen, zonder dat dit ten koste ging van prestaties. Zo zien we bijvoorbeeld geen ‘echte’ spaken terug en is ‘ie voorzien van alle elektronica die je op een hedendaagse motorfiets mag verwachten. Met een verkoopprijs vanaf €13.299 euro (voor deze kleurstelling) mag je jezelf eigenaar noemen van deze retro motorfiets.

retro motoren bmw r nine t

BMW R Nine T Racer

Nieuw is deze R Nine T Racer binnenkort niet meer verkrijgbaar, maar wat vinden wij de styling van deze retro motor geweldig. Het model is duidelijk geïnspireerd door de R 90 S , het vlagschip van BMW uit de jaren 70. Deze BMW ademt nostalgie en daar houden we van. De zithouding, plaatsing van de voetsteunen en kleurencombinatie, alles klopt aan deze motor. Hoewel hij als racer bestempeld wordt moet je echter niet verwachten dat hij de moderne specificaties van een racer heeft. Met een gewicht van 220 kg en 110 pk leg je het namelijk af tegen de moderne superbikes, maar dat mag de pret niet drukken.

Lees ook:  De beste motornavigatie van 2021

Triumph Bonneville

Mochten we nog niet van heiligschennis beschuldigd worden dan gaat dat nu wellicht gebeuren. De Triumph Bonneville is natuurlijk een icoon, en dat is ‘ie al sinds de introductie van de T120 in 1959. In 2000 presenteerde het merk dan ook de nieuwe Bonneville welke in 2001 op de markt verscheen. Sinds dat jaar is deze modern classic weer een vast onderdeel van de Triumph range,en dat is niet verrassend. Hoewel de nieuwe Bonnevilles een stuk zwaarder zijn dan de klassieker hebben ze ook meer vermogen, plezier gegarandeerd dus. De T120 koop je vanaf €12.700, daarmee is het niet de goedkoopste retro motor in dit lijstje, maar dan rij je wel een Triumph.

Royal Enfield Interceptor

Oke, we zaten een beetje te twijfelen of we hier de Kawasaki W800 gingen neerzetten of de Interceptor. Maar in het kader van diversiteit kunnen we Royal Enfield natuurlijk niet buitensluiten. De originele Interceptor werd al op de markt gebracht in de jaren 60, maar het van origine Britse merk wist zijn plaats op de markt niet te behouden. Het merk bleef in India echter nog actief en won daar aan populariteit. Sinds enkele jaren zien we Royal Enfield nu langzaam weer zijn weg vinden op de Europese markt. Met de Interceptor 650 heeft Royal Enfield een hele leuke motorfiets op de markt weten te brengen. De retro bike is voorzien van een parallel twin welke 47 pk levert. Hierdoor is ‘ie ook geschikt voor het A2-rijbewijs. Met een prijs vanaf €7899,- is hij ook nog eens verrassend betaalbaar.

retro motoren moto guzzi

Moto Guzzi V7 III Special

Moto Guzzi staat bekend om hun klassiek ogende modellen, daarom mag ook deze V7 III Special hier absoluut niet ontbreken. Deze Special uitvoering komt qua looks het dichtst bij het origineel, de V7 welke door Moto Guzzi al eind jaren 60 de markt op werd gebracht. De langsgeplaatste V-twin, welke kenmerkend is voor Moto Guzzi werd uiteraard ook in het nieuwe model in stand gehouden. Hierdoor krijg je als motorrijder dat échte Moto Guzzi gevoel. Het maximale vermogen van het blok ligt op 52 pk bij 6200 toeren en een koppel van 60 Nm bij 4900 toeren. Daarmee is ook deze motorfiets geschikt voor het A2-rijbewijs. Met een prijs vanaf €10.745 plaatst Moto Guzzi de V7 in het middensegment en krijg je enorm veel retro voor je geld.

Chrome

Quincy

Quincy

Quincy is niet zomaar enthousiast te krijgen, behalve als het om motoren gaat! Een circuitdag, een rit in het buitenland of gewoon een rondje om de kerk, Quincy is overal voor in. Als hoofdredacteur bij Motorstof.nl schrijft hij over het laatste motornieuws, deelt hij zijn kennis en test hij de nieuwste motoren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇