8 Supersports waar je motorhart sneller van gaat kloppen

8 Supersports waar je motorhart sneller van gaat kloppen

Supersport is dood wordt weleens geopperd, maar als we onze ogen richten op deze verzameling dan zijn echte supersport liefhebbers voorlopig nog niet uitgekeken. Deze ultieme wegracers kom je niet alleen tegen op de openbare weg. Nee, deze pareltjes voelen zich vooral thuis op het circuit. Laten we je vooral niet verder vermoeien met onze praatjes: zie hier 8 brute supersports waar je hart sneller van gaat kloppen.

supersport GSX-R1000R

Suzuki GSX-R1000R

We trappen de lijst af met een Japanner in z’n meest extreme vorm: de Suzuki GSX-R1000R. De supersport van Suzuki is een kleine upgrade vanaf de GSX-R1000 met z’n verbeterde vering, standaard quickshifter en launch control. Het – naar eigen zeggen – vlaggenschip van Suzuki weet in zijn laatste vorm maar liefst 202 pk aan vermogen te genereren bij 13.200 tpm. Hierdoor weten de Japanners met een rijklaar gewicht van 203 kg een gewichts-vermogen verhouding van bijna 1:1 te realiseren. Trekkracht is niet onbelangrijk, en ook die cijfers zijn niet misselijk met een maximaal koppel van 117.6 Nm bij 10.800tpm.

De styling van de Suzuki is uiteraard volledig gespitst op hun MotoGP machine, dus kun je als echte Suzuki fan je ware kleuren tonen. De Suzuki GSX-R1000R is een van de meest iconische supersports uit het speelveld en is met een prijs vanaf € 23.999,- nog best aardig geprijsd. Het goedkopere ‘basismodel’, de GSX-R1000, is nieuw helaas niet meer te leveren in Nederland.

Yamaha YZF-R1

Wie kent ‘m niet, de R1 van Yamaha. Een beetje supersport fanaat had vroeger de posters aan z’n muur hangen, al zal voor liefhebbers de originele R7 wellicht een hogere nostalgische waarde met zich meebrengen. Hoe dan ook, de R1 van Yamaha gaat al even mee en is hedendaags dé superbike van Yamaha. De straatgehomologeerde R6 is namelijk niet meer en de nieuw aangekondigde R7 durven we geen supersport te noemen. Het kuipwerk van de YZF-R1 vind evenals de GSX-R zijn oorsprong uit de MotoGP en is afgeleid van dat van de M1, die ene waar een bekende Italiaan de afgelopen jaren mee reed.

De vloeistofgekoelde viercilinder drukt een keurige 200 pk uit het blok bij 13.500 tpm met een opgegeven rijklaargewicht van 201 kg. Ook hier is de gewichts-vermogen verhouding van 1:1 dus net niet gehaald, maar het verschil is zo verwaarloosbaar dat je daar als simpele sterveling weinig van zult merken. Met een adviesprijs vanaf € 22.199,- weet Yamaha zich op dit moment betaalbaarder op de markt te zetten dan Suzuki, al moeten we daar wel bij vermelden dat de door ons genoemde R1 het ‘basismodel’ is. Kies je voor de exclusievere R1M dan mag je daar rustig een slordige 7000 euro bij optellen.

Supersport vanuit de WSBK

BMW M1000RR

We wisselen even af door ook een Duitser in dit lijstje te introduceren, in de vorm van deze BMW M1000RR. De Duitse supersport is het eerste M-model van BMW en heeft bovendien zijn weg gevonden naar de WSBK klasse waar niemand anders dan onze eigen Michael van der Mark de vier-in-lijn richting de finish rijdt. Met een topsnelheid van een slordige 305 km/h weet het merk uit Beieren de Japanners op straat in ieder geval achter zich te laten, al is het enkel in Duitsland dat je die snelheden misschien – heel misschien – kunt halen.

Lees ook:  Check hoe deze Porsche 911 GT3 het uitvecht met een ZX-10R

Met een maximaal vermogen van 212 pk bij 14.500 tpm en een rijklaar gewicht van slechts 192 kg weet deze supersport de concurrentie qua specificaties wel tot z’n knieën te brengen. Tel daar een maximaal koppel van 113 Nm bij op en je hebt een motorfiets die écht WSBK-waardig is. Qua prijs zul je voor de M1000RR diep in je buidel moeten tasten met een adviesprijs van een slordige €39.000,-. Wie tevreden is met een paar pk’s minder en een paar kilo’s meer: de S1000RR is er ook nog steeds, en is zo’n €16.000 goedkoper.

Kawasaki ZX-10R

Het barst van de Japanners in dit lijstje, dus ook de Kawasaki ZX-10R mogen we niet vergeten. Team Green doet goede zaken met deze ZX-10R(R), in ieder geval wanneer we de resultaten van het WSBK erbij pakken. De supersport van Kawasaki heeft voor 2021 weer een update gekregen, en daarmee lijkt het toch wel een jaarlijkse trend te zijn. De nieuwe ‘R’ perst maar liefst 203 pk uit de 999 cc vier-in-lijn. Voeg je daar de RAM-Air aan toe dan mag je daar rustig nog 10 pk bij optellen.

Met een rijklaar gewicht van 207 kg is het een beetje afhankelijk van de uitvoering of je een 1:1 verhouding gaat halen, desalniettemin heb je meer vermogen dan je er op straat ooit uit zult halen. Wie de kleur groen niet kan waarderen, hij is er ook in het zwart, met wat minimale groene accenten. Ben je geen liefhebber van een agressieve gasrespons: ga voor de vorige generatie, want hij schijnt op de 2021 machine nogal pittig te zijn. Met een prijs die begint bij €21.999 is het de goedkoopste vier-cilinder in dit lijstje, breek dat spaarvarken maar open.

Italiaanse Supersport

Ducati Panigale V4

Ken je dat gevoel van vroeger, dat gevoel dat je niet kunt slapen omdat je de volgende dag op schoolreisje gaat? Dat is zo’n beetje het gevoel wat de marketingafdeling van Ducati je wilt geven voordat je op de Panigale V4 plaats neemt. Begrijp me niet verkeerd, dat bedoel ik niet negatief, want het is ze nog gelukt ook. De supersport uit Italië levert met z’n cilinderinhoud van 1103 cc zo’n 214 pk bij 13000 tpm en daarmee is het op papier een van de krachtigste motoren uit dit lijstje. Combineer dat met een maximaal koppel van 124 Nm en een rijklaar gewicht nét onder de 200 kg en we hoeven je niet uit te leggen dat dit een hele heftige bike is.

Lees ook:  VIDEO: De 10 meest vreemde motoren

Dat beperkt zich helaas niet tot de specificaties, want met een prijskaartje beginnend bij €26.990 is het ook meteen de duurste uit het lijstje. Het maakt hem in ieder geval niet minder gewild, en daaruit kunnen we concluderen dat Ducati z’n marketing toch wel prima op orde heeft. Wie echt alleen het beste wilt kan ook kiezen voor de V4S, die ten opzichte van de ‘normale’ V4 weer wat verbeteringen met zich meeneemt. Daar leg je dan wel een slordige €33.000 voor neer.

Honda CBR1000RR-R

Honda heeft ‘R’-en in overvloed sinds de komst van deze supersport in 2020. Met die extra R probeert Honda waarschijnlijk duidelijk te maken dat de nieuwe aanwinst nog sneller is dan het vorige model, en dat hebben ze bewezen. De 2020 machine is namelijk goed voor 217 pk, terwijl het vorige model zich zelfs onder die magische grens van 200 pk bevond. Voor die winst in vermogen werd wel wat koppel opgeofferd, een strategische keuze om de ambities op het circuit te kunnen waarmaken. Honda lijkt vooralsnog in de WSBK geen vuist te kunnen maken, maar dat zegt natuurlijk niets over z’n prestaties in combinatie met ‘gewone’ stervelingen, het blijft immers een Honda.

Qua vormgeving is de Honda een klein spektakel, al ben ik daarin misschien wat bevooroordeeld. Met een prijs die begint bij €25.798 mag je je gerust afvragen of je met ‘het verliezende’ merk wilt rijden, daar je voor de ‘winnende’ ZX-10R zo’n 5000 euro minder neerlegt.

Aprilia RSV4 Factory 2021

Aprilia RSV4

Dan een merk wat al even geen vaste plaats meer in de paddock bij het WSBK heeft, maar zich inmiddels wel al enige tijd in de MotoGP bevind. Net als de andere Italiaan in dit lijstje is ook de supersport van Aprilia voorzien van een krachtige V4, die in dit geval maar liefst 217 pk levert. Ook qua koppel heeft de Aprilia de betere papieren, al is het verschil eigenlijk niet noemenswaardig, met 125 Nm. Je zou je bijna afvragen waarom niet iedere fabrikant z’n geld inlegt op een V4, maar da’s ook precies waar het heikel punt zit; een V4 ontwikkelen – en bouwen – kost geld, veel geld. Verrassend genoeg is de ‘gewone’ RSV4 de goedkoopste optie uit dit lijstje met een basisprijs van €21.099, waarmee het Italiaanse merk de ZX-10R net weet te ondermijnen.

Lees ook:  5 items die iedere motorrijder bij zich zou moeten hebben

MV Agusta F3

Okee, deze Italiaanse schoonheid bevind zich motorisch gezien misschien niet helemaal in dezelfde klasse als eerdergenoemde superbikes, maar het aanzicht van deze MV Agusta F3 konden we je gewoon niet ontnemen. Dit is een supersport zoals we ze graag zien: krachtig, exotisch en rood. De F3 uit Varese beschikt over een 798 cc sterke drie-cilinder die 147 pk weet te leveren. Het topvermogen in combinatie met het maximaal koppel van 88 Nm maken duidelijk dat de drie-cilinder niet van hetzelfde kaliber is als het rijtje erboven, toch maakt ie dat absoluut goed met z’n prijs. Het prijskaartje van deze exoot begint namelijk bij €16.400. Wie een zwak heeft voor excentrieke looks, graag met iets unieks rondrijd en niets geeft om die paar pk verschil doet dus prima zaken met de F3 van MV.

Chrome

Quincy

Quincy

Quincy is niet zomaar enthousiast te krijgen, behalve als het om motoren gaat! Een circuitdag, een rit in het buitenland of gewoon een rondje om de kerk, Quincy is overal voor in. Als hoofdredacteur bij Motorstof.nl schrijft hij over het laatste motornieuws, deelt hij zijn kennis en test hij de nieuwste motoren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇