Wheelies oefenen met de Bikelifedoctor

Wheelies oefenen met de Bikelifedoctor

Een wheelie leren staat bij vrijwel iedere motorrijder op het verlanglijstje, dus spreken we op een groot parkeerterrein in Amsterdam af met de 25-jarige Khalid, een ambitieuze stuntrijder die al stunt sinds zijn dertiende. De geboren en getogen Amsterdammer begon zoals vrijwel iedere stuntrijder op een fiets. Hij kreeg de smaak al snel te pakken en bleek talent te hebben. De overstap naar een schakelbrommer werd snel gemaakt, waarna deze werd ingeruild voor een motorfiets.

Stuntrijden zit ‘m in het bloed, en lesgeven is er bij hem onlosmakelijk mee verbonden. Ik word daarom uitgenodigd plaats te nemen op de Suzuki GS500, de motor die Khalid gebruikt om zijn leerlingen wat bij te brengen. Met de nodige aanwijzingen en tips weet ik de antieke ogende tweecilinder binnen een paar uur toch een aardig eind de lucht in te krijgen. Met behulp van wat pylonen wordt vervolgens de afstand gemeten, met als eindresultaat een slordige 30 meter. Toch niet verkeerd, voor zo’n prutser als ik.

Nadat de GS500 weer op zijn plek staat gaan we het gesprek aan, want dat de goedlachse Amsterdammer bijzondere kwaliteiten heeft is duidelijk. Met een paar woorden weet hij perfect te omschrijven wat voor hem belangrijk is. “Motorrijden definieert me, en het stuntrijden natuurlijk helemaal. Een motor gebruiken waarvoor ie niet is gemaakt, dat is voor mij bijzonder.”

“Ik heb mijn ambities binnen de stuntscene, dat is voor mij een van de redenen dat ik lessen geef,” legt Khalid uit. “Er zijn genoeg jongens die stuntrijden, maar daarin geen interesse hebben. Ik wil echt m’n steentje kunnen bijdragen binnen de gemeenschap. Binnen het stuntrijden, of het motorrijden op zich. Ik denk dat iedere motorrijder stiekem wel een wheelie wilt kunnen.”

Lees ook:  Een wheelie cursus volgen: hoe is dat?

Om de vraag waarom hij ooit is begonnen met stuntrijden moet hij glimlachen. “Ik had van kleins af aan al iets met motoren, zowel als speelgoed als in films.” vertelt hij. “Toen ik begon te puberen, ging ik nadenken over waar ik m’n ei in kwijt kon, en waar ik goed in was. Soms interesseert iets je zoveel dat je denkt ‘hier ga ik mijn schouders onder zetten’, dat had ik met stuntrijden. Ik heb ontzettend veel uren op de fiets gezeten en maakte lange dagen, alleen maar om de kunst van een wheelie onder de knie te krijgen.”

Toen ik even oud was als jij liep ik gewoon naar binnen en zei ik ‘Vandaag is jullie geluksdag!’

Zijn ontwikkeling van stunten op de fiets naar stuntrijder op de motor ging echter niet zonder slag of stoot, maar hij vond een niet voor de hand liggende vriendschap bij zijn wijlen mentor Klaas de Jong. De 19-jaar oudere Klaas had al de nodige jaren ervaring als stuntrijder, hij zag potentie in Khalid en steunde hem door dik en dun.

“Vanaf de dag dat we elkaar leerden kennen spraken we over van alles, maar natuurlijk vooral over het stunten. Hij gaf me de mogelijkheid te leren van zijn fouten. Ik had altijd in m’n hoofd ‘dit kan ik niet doen, of hier moet ik mee oppassen’, omdat hij me al had gewaarschuwd. Klaas heeft voor veel mensen binnen de stuntscene iets betekent.

Lees ook:  Een wheelie cursus volgen: hoe is dat?

Ook mijn interesse in lesgeven begon bij Klaas, die gaf altijd iedereen aanwijzingen. Ik denk dat ik dat van hem heb overgenomen.”

Maar daar eindigde de vriendschap met Klaas niet, want ook met persoonlijke uitdagingen kon Khalid bij Klaas terecht. “Zo ging ik bijvoorbeeld voor het eerst solliciteren voor een bijbaantje bij een supermarkt. Hij vertelde: toen ik even oud was als jij liep ik gewoon naar binnen en zei ik ‘Vandaag is jullie geluksdag!’. Die mindset heeft ie me echt meegegeven. Blijf in jezelf geloven, zolang je dat doet dan kom je er wel.”

Dat stukje angst, dat heb je wel nodig, het moet alleen niet overheersen

Dat Khalid zich al aardig heeft kunnen bewijzen als stuntrijder mag duidelijk zijn, maar daar blijft het voor de 25-jarige Amsterdammer niet bij. Hij heeft een duidelijke visie voor de toekomst, waarin het lesgeven bij hem centraal staat. “Mijn doel is om een soort stuntschool op te zetten waar ook de jeugd terecht kan. Ik ben zelf opgegroeid in een moeilijke buurt met ouders die het ook niet breed hadden. Door de jaren heen heb ik veel jongeren gezien met talent, maar ze kunnen hun ei niet kwijt. Ik zou er het liefst een bedrijfje van willen maken met een eigen terrein, waar ik bijvoorbeeld ook trainingen kan aanbieden aan de jeugd, kosteloos. Een plek waar ze kunnen oefenen, dat zou me echt gelukkig maken.”

Lees ook:  Een wheelie cursus volgen: hoe is dat?

Hoewel het leren van een wheelie inmiddels door diverse (ex-)stuntrijders wordt aangeboden probeert Khalid zich ook hierin te onderscheiden. “Een wheelie leren doe je bij mij zonder hulpmiddelen, bij anderen werk je vaak met een constructie om de motorfiets. Je stapt daar dus op zonder angst, met het idee dat je toch niet kunt vallen. Dat stukje angst, dat heb je wel nodig, het moet alleen niet overheersen.”

Die constructie is volgens Khalid precies de reden dat het bij veel studenten vervolgens niet lukt. “Uiteindelijk stap je op je eigen motor en heb je geen flauw idee wat je moet doen, en begin je weer opnieuw. Tijdens het lessen met een constructie begin je vaak vanuit stilstand, wat in het echt natuurlijk niet gebeurt. De balans van links naar rechts doe je eigenlijk niets mee, omdat je zijwieltjes hebt. Je kunt te ver gaan zonder gevolgen, ook dat is niet realistisch. Bepaalde dingen kun je beter trainen met de juiste begeleiding. Als je stapsgewijs werkt, dan weet je wat je aan het doen bent.”

Kun jij ook wel wat hulp gebruiken bij het oefenen van je wheelies, zoek dan even contact op met Khalid. Je bereikt hem eenvoudig via zijn Instagram account of Facebook pagina.

Chrome

Quincy

Quincy

Quincy is niet zomaar enthousiast te krijgen, behalve als het om motoren gaat! Een circuitdag, een rit in het buitenland of gewoon een rondje om de kerk, Quincy is overal voor in. Als hoofdredacteur bij Motorstof.nl schrijft hij over het laatste motornieuws, deelt hij zijn kennis en test hij de nieuwste motoren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇