Offroad rijden met je motor: Zo zet je de eerste stappen

Offroad rijden met je motor: Zo zet je de eerste stappen

Dat je in Nederland niet offroad kunt rijden op je motor is onzin, door Nederland lopen namelijk talloze offroad wegen waar je met je tweewieler op avontuur kunt. Het gros van deze wegen zijn te vinden in de provincies Drenthe, Overijssel, Gelderland, Noord-Brabant en Limburg. De routes – welke voor het grootste gedeelte uit zandpaden bestaan – lopen tussen akkers en bossen door. Het overige gedeelte bestaat uit grindpaden.



Geen spam. Geen gezeur. Gewoon het laatste nieuws, direct in je mailbox.
Liever geen e-mails? Je vind ons ook op Facebook en Instagram.

 

Een offroad weg klikt natuurlijk als een antoniem, maar dat komt met name omdat écht offroad rijden nu eenmaal niet toegestaan is in Nederland. Gelukkig zijn er genoeg openbare wegen te vinden die toch dat offroad gevoel geven. Voor toffe – en legale – routes kun je de website van de Trans Euro Trail (TET) even bekijken, een aanrader voor beginnend offroad-rijders.

Offroad rijden met je motor? Dit heb je nodig!

Een echte offroad motor herken je natuurlijk aan z’n banden, en dat is ook precies waar het offroad rijden mee begint. Door het rijden op een onverharde ondergrond is het aan te raden om 50/50 banden onder je motor te leggen, wat betekent dat deze banden niet specifiek gericht zijn op offroad óf straatgebruik. Je herkent ze aan de noppen op het rijvlak, waardoor je extra grip in los zand en modder hebt. Ideaal dus voor de zandwegen in Nederland. Een 50/50 band blijft echter een compromis, zo zul je in natte omstandigheden minder grip op straat hebben, maar merk je in droge condities gelukkig weinig verschil.

offroad motorrijden trans euro trail motor

Wil je een keer offroad kunnen rijden zonder meteen een investering te doen, probeer dan eens te spelen met je bandenspanning. Door je bandenspanning te verlagen zorg je namelijk voor een groter rijvlak in mul zand, wat uiteindelijk voor meer grip zorgt. Verlaag je bandenspanning bij een zware motorfiets naar 1.8 bar voor en achter, op een licht model is 1.5 bar een prima richtlijn.

Bescherming is ook belangrijk

Naast voldoende grip wil je ook optimaal beschermd zijn, want wie met z’n motor offroad rijdt gaat vallen, zeker als beginner. Dat er wordt gereden op een zachte ondergrond komt goed uit, maar het is dus geen luxe jezelf voldoende te beschermen. Kies daarom altijd voor een goede laars welke tot boven je enkel uitkomt, een goedgekeurde helm, een degelijk pak en wat stevige handschoenen.

Naast die bescherming voor jezelf wil je natuurlijk ook het beste voor je motorfiets, ga je namelijk onderuit, dan ligt je tweewieler daar ook. Wil je met een minimale investering je tweewieler klaarmaken voor wat ritjes offroad, kies dan voor valbeugels en een set handkappen, zo houd je je kappen netjes en voorkom je dat je hendels afbreken.

Offroad rijden vraagt om verschillende rijtechnieken

Het offroad rijden in Nederland bestaat voor het grootste gedeelte – laten we zeggen zo’n driekwart – uit zand, de rest bestaat met name uit grind en hier en daar wat modder. Voor praktisch iedere ondergrond dien je echter verschillende rijtechnieken onder de knie te krijgen die je enkel gaat beheersen door ze zoveel mogelijk te praktiseren. Zit er ABS op je motor, zet deze dan uit, in ieder geval voor je achterrem.

Zand is het grootste obstakel wat een beginnend offroad-rijder moet trotseren. Hard zand is net asfalt, en in veel gevallen dus geen enkel probleem op twee wielen. De uitdaging zit ‘m met name in los en diep zand. Om dat losse zand te bedwingen is het het makkelijkst wanneer je snelheid maakt en op de motor staat, dat wil zeggen, voeten op de stepjes en kont van het zadel. Door snelheid mee te nemen en een trekkende motor te houden zul je merken dat je voorband makkelijk over het zand heen gaat, terwijl de achterband juist wat meer het zand in wordt gedrukt voor extra grip. Plaats je gewicht naar achter om ervoor te zorgen dat je voorband niet het zand in duikt.

Die theorie is natuurlijk leuk voor rechtdoor, maar ook sturen gaat net even wat anders. Sturen door het zand doe je met name door countersteering toe te passen, en door met je knieën de motor de juiste richting in te duwen. Je zult merken dat je voorband – en het stuur – hun eigen weg gaan zoeken door het zand. Dat kan even schrikken zijn, maar probeer dat vooral niet tegen te werken. Laat je dit gebeuren dan kan de motor vrij bewegen, terwijl jij nog steeds kunt kiezen welke kant je opgaat.

Remmen in het zand

Remmen in het zand doe je doorgaans met je achterrem, je voorrem word vrijwel niet gebruikt. Door je rem te gebruiken duikt je voorband het zand in, iets wat ervoor zorgt dat je voorwiel dwars wilt gaan liggen. Remmen kun je het beste doen door simpelweg vaart te minderen, schakel dus terug en verlaag het aantal toeren. Blijf daarbij wel voldoende vooruit kijken.

offroad rijden met de motor

Krijg je met diep zand te maken, dan wordt het pas echt uitdagend. Snelheid houden gaat dan namelijk wat lastiger. Verlies je snelheid dan kom je moeilijk weer op gang, neem dus de tijd en werk je er doorheen. Probeer zoveel mogelijk je voeten van de grond te houden om te voorkomen dat je je voet – onbedoeld – als anker gebruikt en je de controle over het stuur verliest.

Offroad rijden op grind

Het rijden op grind is eigenlijk niet veel anders dan rijden op asfalt, er is namelijk voldoende grip, al kan het wat glibberig aanvoelen. Dat glibberige gevoel komt door de band die over de steentjes heen glijd, dit kan soms voor een schrikmoment zorgen, maar is by far de makkelijkste manier om offroad te rijden.

Het remmen op grind is wel een uitdaging, je bent immers gewend het meest te remmen met je voorrem. Om te voorkomen dat je jezelf onderuit remt gebruik je tijdens een remactie op grind voornamelijk je achterrem. Na wat ervaring op te hebben gedaan zul je zien dat je voorrem gebruiken ook mogelijk is, maar wel met mate.

Spelen in de modder

Spelen in de modder is in Nederland zeldzaam, in de hele Drenthe loop van de TET route zijn er maar twee plekken die – alleen bij regen – vol met modder liggen, in Brabant zijn er wat meer. Probeer tijdens het rijden door de modder wederom snelheid te houden zodat je motor stabiel blijft. Net als op straat kijk je ver vooruit, focus dus niet op de modderpoel voor je, vies wordt je namelijk toch wel.

Tekst in samenwerking met Freek van den Heuvel / Fotografie door Trans Euro Trail Nederland

Quincy

Quincy

Quincy is niet zomaar enthousiast te krijgen, behalve als het om motoren gaat! Een circuitdag, een rit in het buitenland of gewoon een rondje om de kerk, Quincy is overal voor in. Als hoofdredacteur bij Motorstof.nl schrijft hij over het laatste motornieuws, deelt hij zijn kennis en test hij de nieuwste motoren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇