De 2022 Yamaha XSR900: A Legend Reborn

De 2022 Yamaha XSR900: A Legend Reborn

‘Legend Reborn’, zo luidt het door Yamaha uitgestuurde persbericht. Met die woorden in ons achterhoofd maken we kennis met de nieuwste versie van het krachtigste Sports Heritage model: de Yamaha XSR900. Als grootste sellingpoint klampt de Japanse fabrikant zich vast aan het nieuwe Deltabox-frame, al werd die natuurlijk al geïntroduceerd op de MT-09. Het blok is zoals verwacht krachtiger en ook op elektronisch vlak heeft Yamaha weer wat wijzigingen doorgevoerd.

Chrome

Geen spam. Geen gezeur. Gewoon het laatste nieuws, direct in je mailbox. Liever geen e-mails? Volg ons dan via onze socials!

Het nieuwe lichtgewicht frame wordt met name geprezen om zijn hogere stijfheid op de plekken waar dat nodig is, zo zorgt het chassis naar eigen zeggen voor een beter feedback aan de rijder, wat de XSR900 zijn sportieve en responsieve rijgedrag moet geven. De balhoofdbuis is 30 mm lager, wat voor een beter bochtengedrag moet zorgen, terwijl de wielbasis juist iets is verlengd tot 1495 mm. Dat komt met name door de langere achterbrug, die 55 mm is verlengd en daardoor voor meer stabiliteit op de rechte stukken moet zorgen.

Lees ook:
TEST: Suzuki 2021 V-Strom 650XTA

Het blok is de 889 cc sterke CP3-motor wat we kennen uit de MT-09. Daarmee voegt de nieuwe XSR900 43 cc toe aan zijn specificaties, wat resulteert in een toename van 4 pk. Met een snelle rekensom komen we dan uit op een maximaal vermogen van 119 pk. Het maximale koppel weten de Japanners op te krikken naar 93 Nm en wordt op het vernieuwde model al bereikt bij 7000 tpm.

Yamaha XSR900 2022

Elektronisch gezien heeft Yamaha de 2022 XSR900 wat opgeleukt en is de driecilinder onder andere voorzien van een zes-assige IMU. Hiermee worden de hellingshoekgevoelige tractie controle, ABS en wheelie control aangestuurd. Verder beschikt de nieuwe XSR over een 3,5″ TFT display, cruise control, vier rijmodi en een quickshifter.

Prijs 2022 Yamaha XSR900

Yamaha’s nieuwe XSR900 wordt in maart bij de dealers verwacht en zal dan in twee kleurstellingen verschijnen: Legend Blue en Midnight Black, waarbij laatstgenoemde tevens over rode accenten gaat beschikken. Qua kosten houdt Yamaha de kaken nog stijf op elkaar en kunnen we enkel een gokje wagen. Rekening houdend met de prijs van het huidige modeljaar verwachten we dan ook een basisprijs net iets onder de €12.000 in Nederland.

Quincy

Quincy

Quincy is niet zomaar enthousiast te krijgen, behalve als het om motoren gaat! Een circuitdag, een rit in het buitenland of gewoon een rondje om de kerk, Quincy is overal voor in. Als hoofdredacteur bij Motorstof.nl schrijft hij over het laatste motornieuws, deelt hij zijn kennis en test hij de nieuwste motoren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇