Zie hier. De nieuwe MT10. Mét de dubbele koplampen behouden! Yamaha heeft de brute naked een lang verwachte makeover gegeven met onder andere meer power en meer invloeden van broer R1. Lees hier alles wat we zover weten over Yamaha’s brute naked.
Zat Yamaha twee weken terug nog vaag over de 2022 Yamaha MT10 te doen, met de 2021 EICMA in het vooruitzicht trekt de Japanse motorfabrikant het laken van de nieuwe MT10. Yamaha geeft aan dat hij op alle vlakken aangepakt is om de concurrentie zoals de CB1000R en 1200 Speed Triple RS voor te blijven.

Het motorblok. Toch wel key feature. Het hart van de motor is een potenter 998cc CP4 blok dat niet alleen het vermogen van 158 naar 165pk brengt, maar moet ook zuiniger zijn en heeft volgens Yamaha een aantal zanglessen gevolgd waardoor hij mooier klinkt. Hoe ze dat voor elkaar kregen? Na uren in de geluidsstudio is er een nieuwe airbox in combinatie met een nieuwe titanium uitlaat geplaatst. Hier werd zelfs een naam voor bedacht: Acoustic Amplifier Grilles. Yamaha omschrijft het als een “rommelende grom in de lage toeren en een gillende brul bovenin de toeren”. Dat hij economischer is werd gerealiseerd door lichtgewicht aluminium gegoten zuigers, drijfstangen en direct-plated cilinders. Wel zo fijn met de huidige exotische brandstofprijzen. Andere nieuwe componenten zorgen voor een vlakkere koppelcurve tussen 4000 en 8000rpm.
De nieuwtjes

Op het gloednieuwe 4,2-inch kleuren TFT-display is alles wat met techniek te maken heeft in de gaten te houden. Met de menuswitch rechts op het stuur kun je snel schakelen tussen verschillende schermen. De Mode/Select-schakelaar links op het stuur wijzigt de settings in de elektronische rijhulpmiddelen afzonderlijk. Met de YRC met 4 standen zijn alle instellingen in één keer te wijzigen. Ook cruisecontrol ontbreekt niet. zodra je boven de 50 km/u rijdt, kun je eenvoudig de cruisecontrol activeren en even relaxen. Dankzij de Yamaha Variable Speed Limiter (YVSL) kies je eenvoudig de gewenste topsnelheid. Dat scheelt wellicht weer bekeuringen.

Door de nieuwe kleuren beschrijft Yamaha de 2022 MT10 als een intense persoonlijkheid en een initmiderende aanwezigheid. Hoe dan ook, de nieuwe MT10 lijkt zijn voorganger opgevolgd te hebben met een scherpe en stealthy uiterlijk met compacte twin-eye LED koplampen dat toch sterk aan de R1 doet denken. De MT10 zal vanaf het voorjaar 2022 in de showrooms staan en komt in 3 kleuren: Cyan Storm, Icon Blue en Tech Black. Hieronder nog een opsomming van de grootste upgrades:
- Krachtiger Euro-5 998cc blok
- Verbeterd inlaatgeluid
- Titanium uitlaat
- Brembo radiale master cylinder
- Yamaha Variable Speed Limiter (YVSL)
- Quick Shift System (QSS)
- A&S koppeling
- Nieuw 4.2” full-colour TFT display
- APSG ride-by-wire throttle met vier rijmodi (PWR) 6-axis IMU
- Lean sensitive Traction Control System
- Slide Control system (SCS)
- Lift control system (LIF)
- Engine Brake Management (EBM)
- Brake Control (BC)
- Yamaha Ride Control (YRC)
- R1-afgekeken aluminium Deltabox chassis
- Lange aluminium swingarm
- Compacte 1,405mm wielbasis
- 43mm volledig instelbare KYB vorkpoten
- Volledig instelbare KYB schokdemper
- Bridgestone Battlax Hypersport S22 banden