MV Agusta in 2021: Vernieuwde Brutale 800 en Dragster

MV Agusta in 2021: Vernieuwde Brutale 800 en Dragster

Wie warmbloedige Italiaanse modellen wel kan waarderen keek tijdens de presentatie van de vernieuwde Brutale 800 en Dragster z’n ogen uit. Voor 2021 komt MV Agusta met wat updates voor de drie-cilinders. Niet geheel verrassend gezien de Euro 5 normering, maar toch allerminst te waarderen.

Het chassis van de 2021 modellen zijn herzien, zo zijn de aluminium platen welke het motorblok vastklemmen vervangen voor een massievere variant. Een wijziging waarmee het Italiaanse merk meer stijfheid in het frame weet te brengen, wat zorgt voor een verbetering in de stuureigenschappen. “Sturen met extreme precisie, op de weg en het circuit” weet MV Agusta ons uit te leggen. Het geheel is verder voorzien van een 43mm Marzocchi voorvork en een gasgeveerde Sachs schokdemper welke beide volledig instelbaar zijn.

Dezelfde elektrische en mechanische componenten, maar qua styling toch net even een stapje extra: de MV Agusta Dragster

Ook het blok is gewijzigd, de 800 cc drie-cilinder van MV Agusta is voor 2021 zo aangepast dat er zo min mogelijk wrijving ontstaat. Zo is onder andere gekozen voor gesinterde klepgeleiders voor een efficiëntere kleptiming. Tevens is het smeersysteem aangepast, deze is voorzien van een nieuwe oliepomp welke moet zorgen voor een lagere – en dus betere – olietemperatuur.

Daarnaast zijn het uitlaat- en injectiesysteem aangepast, wat natuurlijk alles te maken heeft met de huidige emissienormen. Het piekvermogen en maximale koppel zijn onaangetast gebleven, je hebt hierdoor nog steeds maximaal 140 pk en 86 Nm. De koppelcurve is echter wel verbeterd, zo heb je vanaf 4000 tpm al 67 Nm tot je beschikking zonder dips in hogere toeren.

Verbeterde elektronica op de 2021 Brutale en Dragster

Voor 2021 zijn de MV Agusta Brutale en Dragster voorzien van Continental bochten ABS welke volgens de Italianen twee functies biedt: de mogelijkheid om – zo hard mogelijk – remmend in te sturen, ook wel trail braking genoemd en de mogelijkheid om een noodstop te maken met maximaal remvermogen zonder daarbij controle te verliezen. Hierdoor zou een uitwijkmanoeuvre sneller uitgevoerd kunnen worden, iets wat de veiligheid ten goede komt. Daarnaast is diezelfde elektronica verantwoordelijk voor de Launch control en Front Lift control. Het nieuwe 5,5 inch kleuren TFT-scherm brengt het hele circus samen en is tevens voorzien van een navigatiesysteem en Bluetooth.

Lees ook:  Dubbel feest: De nieuwe Moto Guzzi V9
Elektronica op de 2021 MV Agusta Brutale en Dragster

Het Smart Clutch System heeft volgens Gillen een update gekregen en mag nu dan ook SCS 2.0 genoemd worden. Door gebruik te maken van het SCS systeem hoef je de koppeling niet meer te gebruiken en kan zorgeloos op-en-neer geschakeld worden met verbeterde precisie, iets waar ook de nieuwe ECU een rol in speelt.

De 2021 MV Agusta Brutale verschijnt in een RR en een RR SCS versie welke bovenstaande specificaties hebben, de Dragster verschijnt in de varianten RR, RR SCS en RR SCS RC. Beide modellen krijgen daarnaast de Rosso variant waarmee de Italiaanse drie-cilinders beschikken over maximaal 112 pk bij 11.000 tpm. De 2021 MV Agusta Dragster RR SCS RC is de meest extreme versie welke slechts in een beperkte en genummerde oplage van 200 stuks uit zal worden gebracht.

Chrome

Quincy

Quincy

Quincy is niet zomaar enthousiast te krijgen, behalve als het om motoren gaat! Een circuitdag, een rit in het buitenland of gewoon een rondje om de kerk, Quincy is overal voor in. Als hoofdredacteur bij Motorstof.nl schrijft hij over het laatste motornieuws, deelt hij zijn kennis en test hij de nieuwste motoren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇