De nieuwe Suzuki Hayabusa in 2021: was ‘ie het wachten waard?

Eindelijk officieel aangekondigd: de 2021 Suzuki Hayabusa. Niet geheel een verrassing voor zij die motorland een beetje in de gaten houden, want zowel een foto als een video werden eerder deze week al gelekt. Sneller, geavanceerder en verfijnder dan ooit zijn de kenmerken als we het Japanse merk mogen geloven. Toch levert het nieuwe model iets in qua topvermogen en lijkt ook hier de nieuwe Euro 5 norm impact te hebben.

Het ontstaan van de Japanse slechtvalk begon natuurlijk in 1999 en wist destijds de motorwereld te schokken. Met de Suzuki GSXR-1300R kreeg Suzuki direct de titel ‘snelste productiemotorfiets ter wereld’, een titel die een ander merk inmiddels in handen heeft.

Meer vermogen… oh nee, toch niet

Het aangepaste blok levert nu meer vermogen en koppel bij lage toerentallen – dat lees je goed – bij lage toerentallen. Qua piekvermogen levert de vloeistofgekoelde vier-in-lijn iets in ten opzichte van zijn voorganger en moet het nieuwe model het doen met ‘slechts’ 190 pk. Volgens Suzuki heeft dit overigens nauwelijks effect op de prestaties en zijn deze zelfs verbeterd bij lage toeren en het middengebied. Een sprintje tot de 100 km/u ging eerder in 3,4 seconden, de nieuwe generatie zou dit 0,2 seconden sneller moeten kunnen. Qua topsnelheid is er niets gewijzigd sinds 2001, deze blijft nog altijd 299 km/u.

Qua elektronica zijn er natuurlijk wel wat updates en beschikt deze 2021 Hayabusa nu over de nieuwste technieken van Suzuki. Zo maakt hij onder andere gebruik van de meest geavanceerde versie van het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S), waarmee dit model nu ook is uitgerust met een zogeheten Ride-by-wire systeem. Verder beschik je daarmee onder andere direct over Cruise Control, Launch Control, Hill Hold en ABS.

Ook is de vernieuwde Suzuki Hayabusa uitgerust met de Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α) welke uit verschillende rijmodi bestaat. SDMS-α beschikt over drie voorgeprogrammeerde rijmodi en drie rijmodi welke volledig zelf in te stellen zijn. Zo heb je onder andere controle over de Traction Control, Anti-Wheelie, de quickshifter, vermogen en de mate van motorrem.

Het Bi-directional Quick Shift System – ook wel blipper genoemd – zorgt ervoor dat rijders snel en moeiteloos op of terug kunnen schakelen, zonder dat daarvoor de koppeling gebruikt hoeft te worden óf dat er gas teruggenomen moet worden. Dat systeem heeft twee verschillende modi: modus 1 reageert snel, terwijl modus 2 vooral op soepel schakelen is ingesteld.

De Suzuki Hayabusa heeft in 2021 grote tellers

De 2021 Suzuki Hayabusa: een blik naar het verleden

Trouwe fans van de Hayabusa zullen het nieuwe instrumentenpaneel wellicht kunnen waarderen, inclusief grote analoge tellers. Aan de ene kant heeft het wel wat. Aan de andere kant lijken de Japanners door dit soort subtiele hints naar het verleden meer te willen voortvaren op een oud concept dan echt een nieuwe Hayabusa neer te zetten. Verder is de 2021 Hayabusa voorzien van een nieuw TFT LCD-display dat ofwel de huidige SDMS-α systeeminstellingen toont, of een Active Data-display dat de hellingshoek weergeeft, samen met voor-en achterremdruk, versnelling en de huidige positie van de gashendel. Het paneel toont ook de klok, versnelling, kilometerteller, een dubbele reismeter, omgevingstemperatuur, het actuele brandstofverbruik, rijbereik, reistijd, gemiddeld brandstofverbruik en de voltmeter.

Om een goede balans tussen stabiliteit en wendbaarheid te waarborgen heeft het Japanse merk gekozen voor een volledig verstelbare 43mm KYB upside-down voorvork en KYB schokdemper. De standaard omgelegde Bridgestone Battlax Hypersport S22 bandjes mogen het contact met het asfalt onderhouden. Verder beschikt de 2021 Hayabusa over Brembo’s finest: de nieuwste Stylema remklauwen welke samen met de grotere remschijven aan de voorzijde de 264 kg wegende viercilinder tot stilstand mogen brengen.

Drie kleurstellingen in two-tone

De nieuwe Hayabusa zal in drie kleurcombinaties leverbaar worden: Glass Sparkle Black in combinatie met Candy Burnt Gold, Metallic Mat Sword Silver in combinatie met Candy Daring Red en Pearl Brilliant White in combinatie met Metallic Mat Stellar Blue.

Dit voorjaar wordt de 2021 Suzuki Hayabusa geïntroduceerd bij de dealers. Over prijzen van het nieuwe model is op dit moment nog niets bekend.

Reacties

    • Goede vraag Iwan,

      Als ik ‘m persoonlijk mag beantwoorden op basis van de informatie die ik heb vind ik ‘m eigenlijk wat tegenvallen.

      Tuurlijk ga je die 5 pk minder niet merken en is ie ‘maar liefst’ 0,2 sec sneller van 0-100, maar ik had van een nieuwe Busa specs verwacht waarmee de concurrentie het nakijken zou hebben en dat is niet het geval.

      Suzuki heeft het qua marketing slim aangepakt, maar daar is wat mij betreft ook alles wel mee gezegd.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Advertentie

Volg onze socials

1,569FansLike
4,060VolgersVolg
35VolgersVolg
Advertentie