Vitamine R: KTM 1290 Super Adventure R 2021

Vitamine R: KTM 1290 Super Adventure R 2021

Voor alle motorrijders die bijna aan ernstige afkickverschijnselen bezweken, kwamen de smeltende sneeuw en de bijna zomerse temperaturen als geroepen. Maar voor wie zelfs de komst van de 1290 Adventure S 2021 nog niet genoeg was en nog steeds met een vitaminetekort kampt, schiet KTM opnieuw graag te hulp. Hij luistert naar de naam 1290 Super Adventure R 2021 die bijna vanaf scratch opnieuw ontworpen werd en zodoende nu ook Euro-5 compliant is. Zo kunnen avonturiers alle uithoeken van de wereld ontdekken met een waslijst aan nieuwe elektronica, verbeterde handelbaarheid en prestaties van het eerste uur.

Geen terrein te zwaar

Volgens de Oranje Wijzen uit het oosten is de nieuwe 1290 Super Adventure R ontworpen met als doel een eenvoudige en intuïtieve handelbaarheid in zwaar terrein. Het geoptimaliseerde plaatwerk moet voor een zo laag mogelijk zwaartepunt zorgen voor een nog beter rijgevoel onder allerlei omstandigheden. Sturen was al nooit een issue bij KTM, maar men claimt nu een nog scherpere bochtenervaring gerealiseerd te hebben. Hoe? Door de stuurkop 15mm naar achteren te schuiven, de voorkant te wijzigen en door een iets langere gegoten monoshock te monteren. De uit drie delen bestaande 23 liter brandstoftank helpt mee om de controle en balans verder te verbeteren. Met het oog op wendbaarheid werd het geoptimaliseerde plaatwerk zo ontworpen dat de brandstof zo laag mogelijk in de tank blijft.

De woestijngebieden van Californië en diverse delen van Europa moeten er nu omgeploegd bij liggen, want het is gebruikt om een nieuw veringssysteem te ontwikkelen: WP XPLOR-technologie. Hoe dat werkt? De volledig aanpasbare voorvork van 48mm met een niet te bescheiden veerweg van 220 mm beschikt over een splitfunctie voor demping en kan snel worden afgesteld op verschillende terreinen.

Rally met hoofdletter R

De standaard rijmodi Rain, Street, Sport en Offroad kennen we inmiddels allemaal wel. Maar de nieuwe optionele Rally-modus geeft de rijder niet alleen controle over hoe agressief het gashendel reageert, maar ook kunnen er nu negen verschillende wielspinniveaus gekozen worden. Al deze instellingen kunnen naar wens worden aangepast op het nieuwe en gebruiksvriendelijke 7 inch TFT-scherm. Deze is tevens aan de nieuwe Connectivity Unit is gekoppeld. Het grotere scherm heeft intuïtievere en handigere menu’s en toont duidelijke, stapsgewijze routeaanwijzingen vanuit de KTM My Ride-app.

Lees ook:  TEST: Husqvarna Svartpilen 125 2021

Hoewel niet iedereen er fan van is, kunnen we nauwelijks nog om elektronische snufjes heen. Zo ook met de nieuwe 1290 Super Adventure R. Een nieuwe zesassige hellingshoeksensor registreert de exacte leunhoek, de positie en het rijgedrag van de motorfiets. Op basis van de gegevens van deze sensor worden de Motorcycle Traction Control, Motor Slip Regulation, Motorcycle Stability Control en Offroad ABS aangestuurd. Om aan de behoeften van de hedendaagse all-terrainrijders te voldoen, kunnen alle hulpsystemen voor de rijder worden aangepast of uitgeschakeld. De nieuwe 1290 Super Adventure R profiteert net als het 2021 S-model van een herzien optioneel softwarepakket. Het Rally Pack met de Rally-rijmodus, de MTC-slipaanpassing, de aanpasbare respons van de gasregeling, Quickshifter+, Motor Slip Regulation, Hill Hold Control, het adaptieve remlicht en alle andere features van het Rally Pack maken deel uit van het complete Tech Pack.

Het kloppend hart: de LC8

Al heel wat jaren heeft het LC8 motorblok menig motorhart weten te veroveren. Update na update, bleef volgens de kenners altijd het rauwe, hooligan karakter behouden. Voor ons geen reden om niet te vertrouwen in de technici uit Mattighofen om dat te hebben behouden. Naast dat updates die het blok Euro-5 gereed maakten, kreeg het een lichtere behuizing, nieuwe zuigers, een verbeterd schakelmechanisme, vernieuwde coatings, een beter toegankelijk filter, een geoptimaliseerde uitlaateenheid, waardoor deze onder alle omstandigheden betrouwbaarder moet zijn.

Last but not least, is warmteontwikkeling van het LC8 blok een veel gehoorde klacht bij veel Adventure rijders. Daar hebben de Oostenrijkers nu wat aan gedaan. Om dit op te lossen, is de 2021 Super Adventure R nu uitgerust met twee afzonderlijke radiatoren in plaats van met één eenheid zoals bij zijn voorganger. Dankzij slim ontworpen luchtkanalen moet de hoeveelheid hete lucht die in de richting van de benen van de rijder stroomt, stukken minder zijn.

Lees ook:  De Pan America: wordt dit een bestseller in 2021?

“Bij KTM staat ‘R’ voor ‘Rally’ en ‘Racing”

We geven het woord even aan Joachim Sauer – KTM Product Manager: “Bij KTM staat ‘R’ voor ‘Rally’ en ‘Racing’, dus met de nieuwe KTM 1290 SUPER ADVENTURE R voelen we ons echt in ons element. De KTM 1290 SUPER ADVENTURE R heeft alle voordelen van het onlangs geïntroduceerde S-model en zal nieuwe maatstaven aanleggen op het gebied van all-terrainprestaties. Door ons te concentreren op de ergonomie voor de rijder en een verbeterde vering hebben we het rijgedrag van deze nieuwe offroadkrachtpatser nog verder weten te verbeteren. De nieuwe motorfiets is ook een stap voorwaarts als het gaat om gewichtsverdeling en wendbaarheid. Dankzij de prestaties van de LC8 waren we ook in staat de KTM 1290 SUPER ADVENTURE R voor 2021 met innovatieve technische features uit te rusten. Bij avontuur draait het vaak om het ontdekken van het onbekende. Deze motorfiets vormt daar het perfecte hulpmiddel bij.

De nieuwe generatie KTM 1290 Super Adventure R komt in een modern ogend jasje met opvallend lakwerk en dito graphics. Hij staat vanaf maart 2021 wereldwijd in de showroom bij KTM-dealers. De prijs voor deze vitamineboost? € 23,000.00 inclusief afl. kosten.

Samenvatting

  • Geheel vernieuwde ergonomie voor extra wendbaarheid
  • Herontworpen zadel met lagere zithoogte
  • Aangepaste instelbare WP XPLOR-vering
  • Optimale gewichtsverdeling met lager gemonteerde benzinetank
  • Geavanceerde elektronica voor een nog betere handling
  • Nieuw, intuïtief 7 inch TFT-scherm met nieuw ontworpen stuurknoppen
  • Nieuwe LED-koplamp met LED-dagrijverlichting
  • Vernieuwd LC8 Euro-5 blok met minder warmteafgifte
  • Nieuwe Adventure-banden van Bridgestone

Chrome

Stephan

Stephan

Bij voorkeur op zijn KTM te vinden in de bizarste uithoeken. Als de rest van Nederland op de Spaanse Costa's te vinden is, tref je Stephan ergens in een land dat niet in de reisbrochures staat. In het Russische zand of op Italiaans circuitasfalt, niets is Stephan te gek. Als redacteur van Motorstof.nl hoopt Stephan niet alleen zijn passie voor motoren te kunnen delen, maar ook zeker zijn reiservaringen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇