Is de nieuwe KTM 1290 Super Adventure S écht beter in 2021?

Ook KTM heeft niet stil gezeten en komt in 2021 met een update van de KTM 1290 Super Adventure S. Het Oostenrijkse merk geeft aan de meest sportieve en technologisch geavanceerde Adventure-motor ooit te hebben gebouwd, dat belooft wat. Een snelle blik op de specificaties laat echter zien dat we het met 2 Nm minder moeten doen. Een verwaarloosbaar verschil natuurlijk, maar het laat toch duidelijk zien dat ook de Oostenrijkers last hebben van de strenger wordende emissienormen.

Met het oog op verbeterde rijeigenschappen is het chassis van de 1290 Super Adventure S aangepast om de gewichtsverdeling en wendbaarheid te verbeteren. Het balhoofd is 15 mm naar achter verplaatst voor verbeterd stuurgedrag en de aangepaste swingarm draagt bij aan een stabieler gevoel bij acceleratie. Het subframe is aangepast voor een lagere zadelhoogte, zonder daarbij in te leveren op duurzaamheid of gemak.

De 2021 KTM Super Adventure S: Verbeterde elektronica

De Super Adventure S is voor 2021 voorzien van de nieuwe generatie elektronica, waarbij de Traction Control wat minder heftig zal ingrijpen op de verschillende rijmodi: Rain, Street, Sport, Offroad en de optionele Rally modus. Daarnaast is het model uitgerust met een Adaptive Cruise Control Systeem, wat samen met Bosch tot stand is gekomen. Hiermee kan de afstand tot ander verkeer automatisch worden geregeld op basis van vijf instelbare niveaus welke zijn te bedienen via het stuur.

Ook is de Super Adventure S in 2021 voorzien van een gloednieuw 7″ TFT-scherm welke is aangesloten op de Connectivity Unit, en dus gekoppeld kan worden met je smartphone. Het grotere dashboard moet voorzien van een verbeterd menu met overzichtelijke graphics om inzicht te krijgen in je motor. Met de vernieuwde schakelaars aan het stuur ben je tevens voorzien van knoppen voor snelkoppelingen en favorieten, zo pas je direct je instellingen aan zonder je aandacht van het verkeer af te halen.

2021 KTM 1290 Super Adventure S TFT scherm

Een nóg betere quickshifter

De vernieuwde Euro5 V-twin vormt het hart van de KTM 1290 Super Adventure S. Qua vermogen verandert er weinig, maar de 160 pk en 138 Nm worden nu geleverd door een iets lichter blok. Met een dunnere motorbehuizing en een vernieuwd oliesysteem weten de Oostenrijkers maar liefst 1,6 kg te besparen al is niet helemaal duidelijk of dit onder aan de streep wat oplevert. Ook de dubbele uitlaat is vernieuwd en het geheel is voorzien van een verbeterd PANKL-schakelmechanisme, iets wat ook de prestaties van de optionele Quickshifter+ flink zou moeten verbeteren.

Hobbelige paden waren natuurlijk al geen probleem, maar met de nieuwe KTM 1290 Super Adventure S kun je nóg harder dankzij de nieuwe generatie WP APEX-schokdempers met Semi-Active Technology. Deze SAT verbetert de demping door middel van nieuwe kleppen, terwijl de 6D-leunhoeksensor direct signalen naar de unit stuurt voor een goed overzicht van het rijgedrag.

Een van de vernieuwde KTM PowerParts die speciaal zijn ontworpen voor het vernieuwde model is het Suspension Pro-pakket. Hiermee beschik je over extra demping voor de vork en schokdemper, evenals automatische preload-afstelling en de optie om Anti Dive in of uit te schakelen. Met het complete Tech Pack haal je echt alles in huis en beschik je direct over het Rally Pack met de Rally-rijmodus, alle componenten van de Suspension Pro, Quickshifter+, Motor Slip Regulation en Hill Hold Control.

De 2021 KTM 1290 Super Adventure S is vanaf maart beschikbaar bij de KTM dealers.

Reacties

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Advertentie

Volg onze socials

1,569FansLike
4,060VolgersVolg
35VolgersVolg
Advertentie