Stemmen als motorrijder: Dit vinden de partijen

Stemmen als motorrijder: Dit vinden de partijen

Aanstaande woensdag is het weer zover en zal Nederland weer in de welbekende stemhokjes te vinden zijn voor de Tweede Kamerverkiezingen. Bewapend met een rood potlood en een stemformulier laten we ons politieke geluid weer klinken, maar wat kunnen die politieke partijen nou voor jou als motorrijder betekenen?



Geen spam. Geen gezeur. Gewoon het laatste nieuws, direct in je mailbox.
Liever geen e-mails? Je vind ons ook op Facebook en Instagram.

 

Dijken die gesloten worden voor motorrijders, wijzigingen in de maximumsnelheid en meer controles op geluid; we hebben er als motorrijder allemaal mee te maken. Hoewel motorrijdend Nederland bij het invullen van de stemformulieren hun hobby waarschijnlijk niet op de eerste plaats heeft staan, is het toch interessant om te weten wat de partijen hier precies van vinden.

VVD

De VVD wil een maximumsnelheid van 130 km/h in de avond. Wanneer de stikstofuitstoot is teruggebracht, bijvoorbeeld door een toename van emissieloos rijden, zou de VVD ook overdag de maximumsnelheid willen terugbrengen naar 130 km/h.

Daarnaast zou de partij graag lagere boetes willen uitdelen voor kleine overtredingen, en hogere boetes voor herhalende of grotere overtredingen. Tevens wil men Europese afspraken maken zodat ook buitenlandse overtreders hun boetes in Nederland moeten betalen.

PVV

De PVV is geen fan van de huidige stikstofmaatregelen en wil dan ook een verhoging van de maximumsnelheid naar 140 km/h. Tevens wil de partij blijven investeren in nieuwe en veilige wegen. Nederland heeft een goede reputatie met betrekking tot de infrastructuur, en dit wil de PVV graag zo houden.

CDA

Het CDA heeft verkeersveiligheid hoog in het vaandel staan en wil asociaal gedrag in het verkeer dan ook beter aanpakken door slimmere camera’s en meer staandehoudingen. Hieronder valt volgens het CDA ook het appen achter het stuur, iets wat voor motorrijders gevaarlijke situaties kan opleveren.

Wat betreft geluidsoverlast vindt het CDA dat er goede gesprekken moeten plaatsvinden met belangenvertegenwoordigers van motorrijders zodat er gekeken kan worden naar mogelijke oplossingen. De partij is tegen een verplichte APK voor motoren.

D66

D66 hoopt qua geluidsoverlast dat steeds meer motorrijders de stap naar elektrisch willen maken. Dat draagt volgens de partij niet alleen bij aan de strijd tegen klimaatverandering, maar zou ook voor meer rust op de weg moeten zorgen. Verder wil D66 meer geluidsmetingen in grotere steden om overtreders aan te kunnen pakken.

Lees ook:  Electric Superbike Twente onthult nieuw racemonster

Een verplichte APK is er nog niet, maar is volgens D66 geen verkeerd idee. Zo kan er worden voorkomen dat er uitlaten worden gemonteerd die teveel geluid produceren en meer fijnstof doorlaten.

PvdA

De PvdA wil de verkeersveiligheid gaan verbeteren door de infrastructuur slimmer in te gaan richten. Dit zou betekenen dat de verschillende type verkeersdeelnemers elkaar minder moeten tegenkomen wat een positief effect heeft op het aantal verkeersslachtoffers. Tevens wil de PvdA zogenaamde verkeershufters beter gaan aanpakken.

Verder is de PvdA voorstander van de slimmere systemen om geluidsoverlast te meten. Dit zou echter niet de motorrijder in een kwaad daglicht moeten zetten.

SP

De SP laat zich niet erg uit over motorrijders, maar stuurt vooral aan op een verbetering van het OV. Hierin zal volgens de partij geïnvesteerd moeten worden, een investering die ten koste zal gaan van “nieuw asfalt”. Daarnaast wil de SP meer gaan investeren in de infrastructuur voor wandelaars en fietsers.

Groenlinks

Wat Groenlinks betreft wordt de norm binnen de bebouwde kom 30 km/h. Volgens de partij heeft dit als gevolg dat zowel de luchtvervuiling en geluidsoverlast worden verminderd, terwijl ook het aantal verkeersslachtoffers zal afnemen. Nieuwe wegen worden niet aangelegd, want meer asfalt leid tot meer files.

Partij voor de Dieren

Partij voor de Dieren wil al het gemotoriseerde verkeer in 2030 al op 100% duurzame energie zien rijden. Dat zou volgens de partij met name elektrisch zijn, maar ook een gedeelte op waterstof.

Binnen de bebouwde kom moet de maximumsnelheid worden verminderd naar 30 km/h, de maximumsnelheid op snelwegen moet zowel overdag als ’s nachts 100 km/h worden.

Lees ook:  Motoragent kan een bijzonder trucje

Christen Unie

Ook de Christen Unie vindt dat de verkeersveiligheid flink verbetert moet worden. Overtredingen binnen de bebouwde kom moeten daarom harder aangepakt worden, en ook de maximale snelheid moet – waar nodig – teruggebracht worden naar 30 km/h.

De maximumsnelheid van 100 km/h op de Nederlandse snelwegen moet worden behouden, daar deze volgens Christen Unie bijdraagt aan een positief resultaat voor diverse doelstellingen. De maximumsnelheid moet daarom ook tussen 19:00 en 07:00 uur gelden.

Forum voor Democratie

Het FvD vindt mobiliteit belangrijk, zo wil de partij de maximumsnelheid terug naar 130 km/h en mogelijk zelfs hoger, zoals dat in Duitsland toegepast wordt. Accijns en wegenbelasting moet omlaag, en het kwartje van Kok moet terug. Daarnaast moeten snelheidscontroles en boetes gericht zijn op een verbetering van de verkeersveiligheid, en niet om de staatskas te vullen.

SGP

De SGP wil vooral meer budget kunnen besteden aan het verbeteren van de veiligheid voor verkeersdeelnemers, zo ook voor motorrijders. De SGP is positief gestemd over mensen die de motor pakken in plaats van de auto, dat scheelt immers drukte op de weg.

Qua geluidsoverlast vindt de SGP dat overtredende motorrijders aangepakt moeten worden door gemeentelijke opsporingsambtenaren. Wegafsluitingen zijn hiervoor niet het juiste middel, wel zouden aanvullende keuringen hierbij kunnen helpen.

DENK

DENK verbind zich met name met de automobilist en wil daardoor onder andere de maximumsnelheid zo snel mogelijk weer terug krijgen naar 130 km/h.

Qua infrastructuur wilt DENK meer asfalt waar het moet, maar minder waar het kan.

50PLUS

Ook 50PLUS wil een verbetering van de verkeersveiligheid, handhaving is daarvoor een belangrijk aspect, zo zou er ingezet kunnen worden op gedragsverandering en bewustwording. Ook zal gekeken moeten worden hoe de infrastructuur kan worden verbeterd zodat ook kwetsbare weggebruikers veilig aan het verkeer kunnen deelnemen.

Wat betreft geluidsoverlast is 50PLUS tevreden met de huidige technische hulpmiddelen om dit aan te pakken.

Bron: KNMV.nl

Quincy

Quincy

Quincy is niet zomaar enthousiast te krijgen, behalve als het om motoren gaat! Een circuitdag, een rit in het buitenland of gewoon een rondje om de kerk, Quincy is overal voor in. Als hoofdredacteur bij Motorstof.nl schrijft hij over het laatste motornieuws, deelt hij zijn kennis en test hij de nieuwste motoren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇