Terugroepactie BMW S1000RR 2020: kleppen of steppen

Zojuist kwam het nieuws op de deurmat van Motorstof vallen dat de Duitse fabrikant genoodzaakt is een terugroepactie uit te voeren voor een aantal S1000RR modellen uit 2020. De recall bestaat uit het vervangen van de cilinderkop. Het probleem? Te ruwe kleppen blijken roet in het eten te gooien.

Waar gehakt wordt vallen spaanders. Dat geldt voor alle merken. Een motormerk als BMW dat marktleider is, heeft nu eenmaal te maken met tegenvallers. Het gaat om de BMW S1000RR’s die begin 2020 van de band kwamen rollen. De fabrikant uit München kwam er na interne tests achter dat de klepgeleiders na 100.000km abnormale slijtagewaarden vertonen. We horen je zeggen: “hoe kan dat?” In begin 2020 monteerden de Duitsers bij een deel van de 2020 S1000RR te ruwe titanium kleppen. Dit blijkt op termijn onnodige slijtage aan de klepgeleiders te kunnen veroorzaken. Het gevolg is nu een terugroepactie waarbij de complete cilinderkop vervangen wordt.

S1000RR’s geproduceerd tussen januari 2020 en 18 mei 2020 kunnen de verkeerde kleppen hebben. BMW geeft aan na deze datum deze kleppen niet meer gebruikt te hebben. Het kon wellicht erger. Vanwege de coronacrisis heeft BMW een productiestop van vier weken gehad. Dit betekent concreet slechts een productieperiode van 3,5 maand. Dat kan betekenen dat er weinig motorfietsen getroffen zijn, aangezien de verkoopaantallen in 2020 niet bijster hoog waren.

En nu? Geen reden om in het zweet uit te breken: eigenaren van de betrokken S1000RR’s moeten inmiddels al een brief van de dealer hebben gehad om het defecte onderdeel te laten repareren.

Reacties

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Advertentie

Volg onze socials

1,569FansLike
4,060VolgersVolg
37VolgersVolg
Advertentie