De 2021 Speed Triple 1200 RS: Triumph’s nieuwe hooligan

De 2021 Speed Triple 1200 RS: Triumph’s nieuwe hooligan

Dé hooligan bike van Triumph is voor 2021 onder het mes gegaan en is herboren als de Triumph Speed Triple 1200 RS. Het Britse model was de afgelopen jaren nog nauwelijks een hooligan te noemen in vergelijking met de concurrentie, maar voor 2021 is hij volledig vernieuwd. Meer pk’s, meer koppel, meer cc’s en een lichter frame: dit is de krachtigste en snelst accelererende Speed Triple ooit.

Voor de ontwikkeling van het nieuwe blok is volgens Triumph gelet op de ontwikkelingen in het Moto2 programma, we hadden eigenlijk niet anders verwacht. De nieuwe 1160 cc driecilinder levert 180 pk, dat is maar liefst 30 pk meer dan zijn voorganger. Tevens is het maximale koppel nu 125 Nm bij 9000 rpm en is het nieuwe blok opvallend lichter gemaakt, het blok zelf scheelt namelijk al 7 kg met het vorige model.

De 2021 Speed Triple 1200 RS: Is dit dé hooligan bike?

Om op die vraag antwoord te geven moeten we ‘m natuurlijk eerst even testen, maar de sprong die in vermogen is gemaakt laat duidelijk zien dat Triumph niet van plan is deze titel te verliezen. Volgens het Britse merk doet voorziet de vernieuwde driecilinder van een uitstekende performance en is de pk-gewichtsverhouding hoger dan ooit tevoren: een verbetering van maar liefst 25% op de originele hooligan bike uit 1994.

Die verbeterde verhouding heeft natuurlijk ook te maken met de gewichtsbesparing, welke met name zijn gemaakt in het blok en het nieuwe chassis. Door het frame lichter te maken en het gewicht meer naar voren te plaatsen hoopt Triumph de best sturende Speed Triple ooit te hebben gebouwd.

Kneedown op de 2021 Triumph Speed Triple 1200 RS

Klaar voor het circuit?

Dat de 2021 Speed Triple 1200 RS ook circuitambities heeft blijkt wel uit z’n uitrusting. De nieuwe Triple zal standaard worden uitgerust met een set Metzeler Racetec RR’s, Brembo Stylema remschijven en Premium Öhlins NIX30 USD vorken welke volledig instelbaar is. Voor de achterzijde is gekozen voor de Öhlins TTX36 Twin tube monoshock.

Ook qua zitpositie hebben er wat wijzigingen plaatsgevonden, zo is het nieuwe stuur 13 mm breder wat moet leiden tot meer controle. Qua ergonomie zijn de voetsteunen iets meer naar binnen verplaatst ten opzichte van het vorige model wat zorgt voor een verbeterde grondspeling zonder dat ten koste te laten gaan van comfort.

Een technisch hoogstandje

Ook aan elektronica natuurlijk geen gebrek, al verschillen deze niet veel van de competitie. De 2021 Speed Triple 1200 RS is voorzien van een 5″ TFT-scherm, een blipper welke de boeken in gaat als de Triumph Shift Assist, bochten-ABS, Tractie Controle, Cruise Control en vijf verschillende rijmodi, waarvan er een specifiek voor het circuit bedoelt is.

Alle rijmodi zijn naar wens aan te passen en hebben dankzij het ride-by-wire systeem effect op de gasrespons, Tractie Controle en ABS. De nieuwe Triple is ook voorzien van Wheelie Control. Gelukkig zijn die settings gelinkt aan je Tractie Controle, welke naast je rijmodi ook apart is in te stellen.

Een primeur op de Britse naked is het nieuwe Keyless systeem. Hiermee kan de motor niet alleen gestart en op slot gezet worden, maar kan ook de brandstoftank worden geopend. Indien gewenst kan het Keyless systeem eenvoudig worden uitgeschakeld met de druk op een knop.

In Nederland is de nieuwe Speed Triple 1200 RS beschikbaar vanaf € 20.250, in België is het model beschikbaar vanaf €17.800.

Quincy

Quincy

Quincy is niet zomaar enthousiast te krijgen, behalve als het om motoren gaat! Een circuitdag, een rit in het buitenland of gewoon een rondje om de kerk, Quincy is overal voor in. Als hoofdredacteur bij Motorstof.nl schrijft hij over het laatste motornieuws, deelt hij zijn kennis en test hij de nieuwste motoren.
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws, drop dan hier even je e-mailadres 👇