5 Honda klassiekers om naar te staren

Dat Honda klassiekers op de markt heeft gebracht is een gegeven. Ondanks dat niet iedereen fan is van het merk heeft deze absoluut zijn stempel op de motorwereld achtergelaten, vandaar dat we in deze post eens gaan genieten van de pareltjes die Honda door de jaren heen heeft geproduceerd. Laten we alvast aangeven dat deze lijst van 7 absoluut niet alle klassiekers bevat, dus mocht je een iconische motorfiets missen laat het ons vooral weten in de comments!

Honda RC51

Honda RC51

De Honda RC51 is een van de meest iconische fietsen ooit gemaakt door Honda. De klassieker werd eind jaren 90 ontworpen om een tegengeluid te kunnen geven in het wereldkampioenschap Superbike. Dit omdat Ducati domineerde met hun V-twins ten opzichte van de V4’s van Honda. In het begin van het nieuwe millennium werd de Honda RC51 op de markt gebracht, welke voorzien was van een V-twin, en wist dat jaar de Ducati te verslaan in het kampioenschap. In 2001 wist Ducati de titel terug te winnen, waarna Honda hem het jaar erop weer overnam. De SP-1 versie werd geproduceerd van 2000-2002. De nog populairdere SP-2 van 2002-2004, waarna hij werd vervangen door de CBR1000RR.

Along with the first-gen Suzuki GSX-R750, the Honda Interceptor, in many ways, is the first iteration of the modern sportbike.

Honda VF750F Interceptor

Honda heeft lange tijd bekend gestaan om zijn V4 motoren, en heeft dat voor een groot gedeelte te danken aan deze klassieker. Samen met de GSXR-750 van Suzuki was dit namelijk de voorloper van de supersport motoren zoals we die tegenwoordig kennen. De zogenoemde Interceptor kwam in 1983 op de markt en leverde 88pk met een gewicht van 248 kg. De topsnelheid van de viercilinder lag op 222 km/u, qua specificaties was de Honda dus een enorm goede deal gezien hij in Nederland voor ‘slechts’ 12.490 gulden de markt op kwam. Helaas hadden de eerste modellen problemen met hun nokkenassen, wat zorgde voor een aardige deuk in de reputatie van Honda. Desalniettemin blijft deze klassieker een technisch hoogstandje voor zijn tijd.

Honda klassiekers

Honda VFR750F (RC36-2)

De originele Interceptor moest uiteindelijk plaats maken voor de VFR750F welke van 1986 tot 1997 geproduceerd werd. De Honda werd door Cycle World maar liefst 6 keer uitgeroepen tot motorfiets van het jaar. Het is dus niet nodig om te zeggen dat deze motorfiets een groot succes was. De RC36-2 werd geproduceerd van 1994 tot 1997 en leek in het eerste opzicht weinig te verschillen van de RC36. Toch wijzigde Honda maar liefst 200 onderdelen en woog het nieuwe model 6 kg minder. De klassieker leverde 100 pk met een topsnelheid van 245 km/u. De RC36-2 was de laatste VFR750F voor zijn opvolger, de VFR800Fi.

The motorcycle that changed the course of the sport forever.

Honda CB750

De Honda CB750 behoort tot één van de groten. De Honda klassieker kwam in 1969 op de markt en was destijds met vier cilinders een behoorlijke voorloper op zijn concurrenten. Tot die tijd domineerde Europese merken de markt met vooral één- en tweecilinders. Japanse merken hadden tot dat moment eigenlijk geen goede naam kunnen maken binnen de Europese markt. De CB750 was dé motorfiets die daar verandering in maakte. Het Japanse merk bleef deze klassieker produceren tot 1979 en bleef tot die tijd eigenlijk vrijwel ongewijzigd tot hij werd vervangen door de CB750 KZ. De CB750 leverde 67 pk met een topsnelheid van 198 km/u.

CBR900RR

Honda CBR900RR

Het is een understatement als we zeggen dat de CBR900RR een grote rol speelde in de motorsport. De CBR900RR kwam in 1992 op de markt en sloeg een nieuwe richting in. Terwijl veel concurrenten bezig waren hun sportmotor krachtiger en zwaarder te maken besloot Honda te zoeken naar de perfecte balans tussen frame en motorblok, het resultaat: deze CBR900RR. De Honda was voor zijn tijd verrassend laag van gewicht met een droog gewicht van slechts 185 kg. Dit terwijl het motorblok ruim 120 pk leverde. Naast het vele lof dat Honda hierover ontving kregen ze echter ook een hoop kritiek, zo zou de Fireblade te laag in gewicht zijn voor de kracht die het motorblok leverde. Mede daarom mag deze Fireblade zich absoluut tot de Honda klassiekers voegen. De topsnelheid van de bolide ligt op 264 km/u. De CBR1000RR verving in 2004 de CBR900RR.

Meer top 5 berichten lezen, check dan ook eens de 5 lelijkste motoren ooit gemaakt.

Reacties

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Advertentie

Volg onze socials

1,569FansLike
4,060VolgersVolg
37VolgersVolg
Advertentie