De meest populaire elektrische motoren

Bomenknuffelaars zweren erbij, benzinejunkies maken regelmatig de vergelijking met een ander elektrisch apparaat. Hoe dan ook, je kunt inmiddels niet meer om de elektrische motor heen. Qua prijs en bereik zijn ze voor het gros van de motorrijders nog niet interessant genoeg, toch blijven elektrische motoren ieder jaar aan terrein winnen. Met vermogen wat direct beschikbaar is bij de minste beweging van het gashendel weten we in ieder geval dat de funfactor er wel is, maar wij de aanschaf nog even uitstellen. Benieuwd naar de meest populaire elektrische motoren? De redactie stelde een lijstje voor je samen, dit zijn dé elektrische motorfietsen van dit moment.

Elektrische motor: De Zero FX

Zero’s crosser: de Zero FX

De Zero FX is een elektrische motorfiets met offroad ambities, en met een rijklaar gewicht van slechts 132 kg is dit een van de lichtere motoren in dit lijstje. Onder het slanke ontwerp van deze Zero FX schuilt een 7.2 kWh accu waarmee deze motorfiets maximaal 146 km kan afleggen op één accu. Of je nu offroad wilt rijden of het asfalt wilt trotseren, volgens Zero kan het allemaal dankzij de voorgeprogrammeerde modi Eco of Sport. Met de Zero Motorcycles app kun je zelfs je prestaties handmatig aanpassen voor nog meer controle.

Omdat het continu vermogen op ‘slechts’ 15 kw ligt kun je deze motorfiets al rijden met een A2-rijbewijs, het maximale vermogen ligt echter op 33 kw bij 4500 tpm. Met een vanafprijs van €13.370 is ie voor een elektrische motor best betaalbaar, leuk voor erbij?

Elektrische motor: De Energica EVA

De Energica Eva Ribelle: Italiaans temperament in een elektrisch jasje

Eerlijk is eerlijk, qua looks moeten we meestal nog wat wennen aan de elektrische motorfietsen. Toch laat deze elektrische naked bike zien dat dat niet altijd nodig is en zouden we hem zonder moment te twijfelen kunnen toevoegen aan ons lijstje met dikste naked bikes van dit moment. Het prachtige buizenframe en gelikte design onthullen de oorsprong van het Italiaanse merk, wat een prachtige motorfiets is dit.

De Energica Eva Ribelle is de uitgeklede versie van de Energica Ego en heeft daarom hetzelfde vermogen, koppel, actieradius en acceleratie. Het maximale koppel van deze Eva is ongekend en ligt op 215 Nm. Met de RS-versie zou je dan ook binnen 2.6 sec op 100 km/u zitten vanuit stilstand. Met een maximale actieradius van 400 km doet ie het niet verkeerd. Dit zijn dan wel alleen kilometers in de stad. Voor deze Eva Ribelle moet je wel je portemonnee trekken. Met een prijs die richting de €30.000 gaat is het niet de goedkoopste, maar daar gingen we dan ook niet echt van uit.

De elektrische motor van Energica.

Lekker naked op de Energica EsseEsse 9

Energica doet iets goed blijkt wel, want ook de EsseEsse 9 staat in het rijtje meest populaire elektrische motoren. De EsseEsse is er in twee verschillende uitvoeringen, namelijk de EsseEsse 9 (13,4 kWh) en de EsseEsse 9+ (21,5 kWh). Het verschil in vermogen en acceleratie is verwaarloosbaar, het verschil zit met name in het rijbereik van deze motorfiets. Waar de 21,5 kWh uitvoering je namelijk een maximaal rijbereik van 230 km biedt (gecombineerde kilometers) krijg je met de 13,4 kWh uitvoering 160 km. Het verschil in bereik scheelt in prijs zo’n 6000 euro, niet verkeerd om even goed over na te denken dus. De 13,4 kWh uitvoering heb je voor een kleine 20.000 euro. Daarmee heb je de beschikking over zo’n 110 pk, 180 Nm en rijd je in 3.1 sec naar de 100, niet slecht toch?

De KTM Freeride: een elektrische motor

Elektrisch crossen met de KTM Freeride E-XC

Ook KTM beweegt met de markt mee, vandaar dat we van hen deze elektrische Freeride hebben zien verschijnen. De basis van die Freeride kennen we al, waarbij het blok nu vervangen is voor een 25 pk sterke elektromotor en de tank plaats heeft moeten maken voor een 3,9 kWh accu. Je accu is dus snel vol, maar ook snel weer leeg.

Volgens KTM laad je je accu volledig vol in zo’n 110 minuten en kun je er dan zo’n uur tot twee uur mee rijden. Daarmee mag duidelijk zijn dat dit niet je primaire motorfiets moet zijn, daar is ie simpelweg niet voor bedoelt. Met een continu vermogen van 9 kw is hij geschikt voor het A1-rijbewijs. Met een vanafprijs van €11.450 is hij best betaalbaar, maar moet je je wel realiseren dat hij ‘voor erbij’ is.

De enige elektrische motor van BMW

BMW C Evolution: de enige elektrische motor van BMW

Persoonlijk hebben wij niet zoveel met scooters, maar een elektrische GS laat voorlopig nog op zich wachten. Met de C Evolution richt BMW zijn pijlen op het stadsverkeer, en daar is een elektrische motor dan ook uitermate geschikt voor. Met de longe range versie beschik je over een topsnelheid van zo’n 130 km/u. Daarmee is het zeker geen elektrisch monster, maar daar is hij dan ook niet echt voor bedoelt. Met de snellaadkabel laad je de C Evolution in iets meer dan 4 uur vol en kun je zo’n 160 km rijden. Het prijskaartje voor deze C Evolution begint bij €15.400 en is, zeker voor BMW standaarden, schappelijk geprijsd. Wat vinden jullie, is het wat?

Elektrische Harley Davidson Livewire

Harley’s elektrische motorfiets: de Harley Davidson Livewire

De Harley Davidson Livewire hadden we zelf eigenlijk niet in dit lijstje verwacht. Ondanks dat dit de enige elektrische motorfiets van het Amerikaanse merk is kreeg deze na de presentatie namelijk best wel wat kritiek. Een Harley rijd je vanwege de emotie rondom het merk, en die ontbreekt natuurlijk wel op een elektrische motor. Met de Livewire hoopt Harley dan ook een heel ander publiek aan te spreken, en qua verkoop lukt dat aardig.

De Livewire beschikt over een koppel van 116 Nm en heeft een opgegeven stadsbereik van zo’n 160 km. De 15,5 kWh accu is de krachtbron van dit alles, welke je met een DC snellader in zo’n uurtje vol zou moeten kunnen krijgen. Met een prijs vanaf €34.000 is ie niet bepaald goedkoop, maar dan rijd je wel een Harley.

De meest populaire elektrische motor

De meest populaire elektrische motor: Zero Motorcycles SR

Het Amerikaanse Zero Motorcycles doet het niet slecht in de elektrische motorwereld, zo blijkt in ieder geval uit hun verkoopcijfers. De SR zou namelijk met kop en schouders boven alle elektrisch verkochte motorfietsen uitsteken, al worden daar wellicht de verkoopaantallen van de SR/S en de SR/F bij opgeteld. De krachtbron voor deze bolide is een 14,4 kWh accu. Kies je voor de Power Tank uitvoering dan mag je daar zo’n 4 kWh bij optellen.

Met een piekvermogen van 69 pk en 146 Nm ben je op deze SR wel even zoet, zeker als je je bedenkt dat je deze met een A2-rijbewijs mag rijden. Het continu vermogen ligt namelijk op 22 kw, wat deze elektrische motor A2 geschikt maakt. Mede dankzij het slanke design weegt de motorfiets 188 kg, en dat is niet slecht voor een elektrisch model. Met een prijs vanaf €17.990 euro weet de SR zich tevens goed te positioneren op de elektrische motorfietsmarkt.

Reacties

  1. Beste Quincy,

    Toevallig dacht ik van de week tijdens het rijden in Spanje waar ik woon aan elektrische motoren wordt dit wet stop ik met motor rijden.

    Ik rij een 1000cc Laverda, normaal geluid hoort bij een motor het maakt me blij de vrijheid de toeren moet schakelen net voor de bocht.

    Als ik in de stad zou wonen woon werkverkeer zou ik wel elektrische ding willen.
    Maar vrijheid blijheid.

    • He Jan,

      Dat is ieder z’n goed recht natuurlijk. Waar het de ene motorrijder om koppel en vermogen gaat, is bij de ander ook het geluid een onderdeel van de beleving.

      Vrijheid blijheid, zo is dat 😉

    • Ik begrijp het volledig Jan. Ik vind het ook jammer dat we het geluid in de toekomst gaan missen. Ik ga mee in de veranderingen, maar vast met nostalgie richting de oude verbrandingsmotoren.

  2. Ik zou graag een elektrische motor kopen. Lijkt me fijn trillingsvrij rijden en milieubewust. Sinds 1800 zijn we fossiele brandstoffen aan het verbranden, qua klimaat is het nu echt wel 5 over 12. Ik zal het schakelen zeker niet missen.

    In mijn studententijd reed ik eerst een Yamaha TZR, verkocht omdat het een stink 2 takt brommer was. Toen een Neo’s 4 gekocht, die heb ik van 20.000km naar 45000km gereden, reed lekker goedkoop (ca. 1 op 50) en lekker soepel, niet schakelen. Inmiddels heb ik voor sporadisch woon-werkverkeer een Address 110 van suzuki, rijdt ca. 1 op 40 (1 op 46 mogelijk als je nooit de snelweg raakt). Ik zou hem graag met de eerste generatie SR vervangen. Jammer dat Zero je via een app upgrades laat kopen zoals handvatverwarming en 15% sneller laden. Terwijl dit al op de fiets zelf zit. Je zou in theorie dus kunnen sparen voor een optie die uiteindelijk kapot blijkt te zijn? Dit soort trends zie ik niet graag, anders dan dat kan ik alleen maar zeggen dat het me een fantastisch vervoermiddel lijkt. Dit zeg ik ook o.a. na 3 jaar op een supersnelle Stromer ST2 speed pedelec te hebben gereden. 🙂 heerlijk om de vogeltjes te kunnen horen fluiten, dat kan niet met zo’n fossiel rammer

  3. rijd inmiddels een aantal maanden de BMW CE 04, voor het woon- werk verkeer ideaal. in de dynamic mode, binnen 2 tellen op de 60KM/h, is fun.. het rijd als een zonnetje.. ook het veergedrag is standaard voldoende. het enige nadeel, maar dat wist ik van te voren, is bereik van 140 km op de eco modus ( fabrieksopgave is 120km) uiteraard afhankelijk van de route en ( niet je rechtervoet) maar het op tijd afremmen voor de verkeerslichten. Snelwegen gaan goed, maar dan merk je wel dat de actie radius volgens de fabrieksopgave is. hij zou een zwaardere accu mogen hebben, of uitbreidbaar. verder laag zwaartepunt en niet gevoelig voor obstakels op de weg ivm kleinere wielen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Advertentie

Volg onze socials

1,569FansLike
4,060VolgersVolg
37VolgersVolg
Advertentie
Join the club...

Ook op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij regelen de rest...