Vijf Kawasaki oldtimers om van te houden

In onze reeks oldtimers en klassiekers hadden we het eerder al over dé vijf Honda klassiekers, dit keer is de beurt aan de oldtimers van Kawasaki. Als een van de kleinere Japanse fabrikanten weet Kawasaki zich enorm goed op de markt te plaatsen en creëren ze zelfs een soort exclusiviteit rondom het merk. De redactie stelde een top 5 voor je samen, vijf Kawasaki oldtimers om van te houden.

Kawasaki oldtimer Z1 900

Kawasaki Z1 900

De Kawasaki Z1 kwam in 1972 de markt op en was bedoelt om te gaan concurreren met de populaire Honda CB750, welke enkele jaren daarvoor al was verschenen. Doordat het model van Honda reeds was uitgerust met 750 cc voelde Kawasaki zich genoodzaakt een stap verder te zetten. Het resultaat: deze prachtige 900cc 4-in-lijn. De Z1 was een regelrechte hit en werd al vrij snel omgedoopt tot ‘King of the Road’. Met een vermogen van 83 pk en een topsnelheid van zo’n 210 km/u was het een van de snelste motorfietsen van z’n tijd. Wie op zoek is naar de Z1-look heeft geluk, in 2018 kwam Kawasaki met de Z900RS op de markt. Een zogenaamde modern classic, een klassieke fiets in een nieuw jasje.

Een van de meest beruchte oldtimers van Kawasaki: De Kawasaki H1 500

Kawasaki H1 500

De Kawasaki H1 500 kwam een paar jaar eerder dan de Z1 op de markt. Dit had de motor moeten zijn waarmee Kawasaki de Amerikaanse en Europese markt zou veroveren. Het idee was simpel: een machine bouwen met 500 cc en minimaal 60 pk. Dat lukte ze, en daarmee waren ze meteen de snelste standaard 500 cc motorfiets ter wereld. De drie-cilinder tweetakt werd dankzij de verbluffende prestaties al vrij snel omgedoopt tot ’the widowmaker’, want hoewel het blok veel vermogen leverde bleek het frame hier niet helemaal op berekend. Ondanks dat de motorfiets wel wat kritiekpuntjes had werd hij goed ontvangen en mag deze Kawasaki oldtimer zich dus met trots een klassieker noemen.

Een klassieker: de Kawasaki ZXR750

Kawasaki ZXR750

Er zijn maar weinig gevallen waarbij een nieuwe motorfiets duurder is, zwaarder is, en qua vermogen onveranderd blijft ten opzichte van de voorganger. Toch deed Kawasaki het met deze ZXR750 toen het de GPX750 verving. Het extra gewicht kwam met name van het frame, en de kuipen die op de motorfiets zaten. Door dat gewicht was hij tevens wat zwaarder dan concurrenten, zo woog hij 25 kg meer dan de VFR 750R van Honda. Door de prijs bleef hij echter toch interessant, en had je voor relatief weinig geld eigenlijk alles wat je in een superbike zocht: een lichtmetalen frame, 17″ velgen, instelbare vering, een agressieve zithouding en een slipperclutch. In de tijden waarin 750cc-ers de dienst uitmaakten was Kawasaki duidelijk één van de favorieten, en alleen aan de looks van deze klassieker kunnen we dat wel begrijpen.

Kawasaki Z650

Deze klassieker van Kawasaki zag in 1977 het licht en werd door Kawasaki gefabriceerd tot 1983. De vier-cilinder werd ontwikkeld als lichtere versie van de Z1 900 en had daardoor een styling die redelijk overeenkwam, inclusief het typerende kontje van Kawasaki. Toen het model uitkwam was hij sneller dan menig 750cc op de markt. Hij werd dan ook goed ontvangen en het Amerikaanse blad Cycling riep de Z650 uit tot de belichaming van de ‘Universal Japanese Motorcycle’. Net als de meeste Kawasaki’s was ook dit model goed betaalbaar en waren de rij-eigenschappen prima te noemen. Omdat de Z650 tijdens zijn levensloop niet veel is gewijzigd zijn onderdelen veelal uitwisselbaar. De motorfiets werd tevens als zeer betrouwbaar bestempeld, een ideale klassieker om aan te schaffen dus, mocht je er eentje tegen komen.

De Top Gun klassieker: De Kawasaki GPZ900R

Kawasaki GPZ900R

De jongeren onder ons zullen ‘m vermoedelijk niet herkennen, maar deze oldtimer van Kawasaki is toch echt een klassieker. Mocht je een hint willen nodig hebben, deze GPZ900R figureerde in een film met Tom Cruise, iets met straaljagers en ‘Great Balls of Fire’. Mede dankzij de film kreeg deze GPZ900R een cultstatus, zeker in de Verenigde Staten. Daarnaast was het de eerste Ninja van Kawasaki, inderdaad, deze niet-groene sportfiets was de eerste. We kunnen dus wel stellen dat dit één blok aan nostalgie is. Ondanks dat deze klassieker er voor huidige standaarden braaf uitziet leverde het blok toch 115 pk, dit was dus zeker een sportmotor welke zich tevens prima leende voor dagelijks gebruik.

Reacties

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Advertentie

Volg onze socials

1,569FansLike
4,060VolgersVolg
37VolgersVolg
Advertentie
Join the club...

Ook op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij regelen de rest...