GESPOT: Nieuwe BMW R1300GS

GESPOT: Nieuwe BMW R1300GS

Met dank aan onze buitenlandse collega’s van Motorrad mogen we genieten van een kijkje onder de rok van de nieuwe BMW R1300GS. Een nieuw hoofdstuk in BMW’s bestseller GS.

De foto’s verraden een aanzienlijke metamorfose van de populaire allroad. Eerder hadden we al het vermoeden dat de Duitsers bezig zijn met het brouwen van een volledig nieuw vloeistofgekoeld 1300cc motorblok. Er werd namelijk recentelijk patent aangevraagd door BMW voor een M1300GS.

Pottenkijkers

Hoewel onze Oosterburen het 1300cc prototype stevig gecamoufleerd hebben zijn er duidelijke radicale veranderingen te zien. Om te beginnen met de koplamp. Het lijkt bijna dat Harley Davidson met de Pan America een competitie begonnen is voor de meest, ahum, interessante koplamppartij. Hoe dan ook, de koplamp is nu volledig geïntegreerd in de neus. Aannemelijk is dat de ruimte tussen de windruit en de verlichting gebruikt gaat worden voor adaptive cruise control. Een feature die BMW al eerder aankondigde. Zakken we iets, dan is de voorvering enigszins mysterieus te noemen. In eerste instantie lijkt er gebruik te zijn gemaakt van een traditionele voorvork in plaats van een Telelever systeem. Dat zou de eerste keer zijn in de GS historie, want alle GS’en maken tot nu gebruik van het Telelever systeem.

Kloppend hart

Als er aandachtig gekeken wordt naar het motorblok zijn er duidelijke veranderingen te zien. Een nieuwe front engine cover suggereert grote veranderingen voor de onderkant van het blok. Naast de flink grotere radiateurs die eruit springen, hebben de Duitsers de cilinders afgedekt. Rijwind wordt daardoor ontnomen, wat op volledige vloeistofkoeling duidt. De huidige R1250GS met ShiftCam blok wordt al gezien als vloeistofgekoeld maar gebruikt alleen selectieve vloeistofkoeling voor specifieke warme delen in het bovenste deel van het blok. De cilinders zelf bleven altijd luchtgekoeld.

Lees ook:  Is de nieuwe KTM 1290 Super Adventure S écht beter in 2021?

Nog niets officieels van BMW, maar dat duurt vast niet lang meer. Hoe dan ook, we verwachten de BMW R1300GS niet als 2022 model.

Chrome

Stephan

Stephan

Bij voorkeur op zijn KTM te vinden in de bizarste uithoeken. Als de rest van Nederland op de Spaanse Costa's te vinden is, tref je Stephan ergens in een land dat niet in de reisbrochures staat. In het Russische zand of op Italiaans circuitasfalt, niets is Stephan te gek. Als redacteur van Motorstof.nl hoopt Stephan niet alleen zijn passie voor motoren te kunnen delen, maar ook zeker zijn reiservaringen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇