TEST: KTM 890 Duke 2021

Terwijl de oranjestemming in de rest van Nederland ver te zoeken is test ik de 2021 KTM 890 Duke. The Scalpel van KTM kreeg dit jaar een update en kreeg – onder andere vanwege de Euro 5 normen – er 100cc bij. Met die extra cc’s wordt het topvermogen opgekrikt naar 115 pk met een maximaal koppel van 92 Nm. Mix die twee met een drooggewicht van slechts 169 kg en je hebt een hooliganbike waar iedere motorrijder even zoet mee is.

Tijdens de eerste meters op de 2021 KTM 890 Duke valt direct op hoe snoeihard de remmen aangrijpen. De radiale rempomp blijkt een uitstekende combinatie te zijn samen met de KTM remklauwen, welke voor dit vernieuwde model zijn verbeterd. De ABS grijpt niet te snel in en is tevens instelbaar in een ROAD en SUPERMOTO stand, waarbij het Bosch-systeem bij laatstgenoemde slechts het voorwiel in de gaten houdt.

Alles gecombineerd voelt ontzettend mechanisch, maakt meer geluid dan de gemiddelde Japanner en laat zien dat Europees temperament niet alleen in Italië te vinden is.

Richten we de ogen op het dashboard dan zien we een fraai vormgegeven TFT-scherm waar door KTM duidelijk aandacht aan is besteed, want ook op het dashboard zien we typerende KTM accenten terug. Het in eerste instantie simpel ogende dashboard is compact, terwijl informatie nog steeds goed afleesbaar is. Begin je aan je laatste vier liter, dan verandert het schermpje in een alarmerend paneel waarop als berijder direct te zien is dat het hoog tijd is voor een tankbeurt, terwijl de huidige snelheid nog altijd goed af te lezen is.

Dashboard van de KTM 890 Duke test 2021

KTM karaktertrekjes

De afwerking van het oranje monster kan wat mij betreft wat netter. Vanuit de zitpositie kijk je uit op vier torx bouten die het stuur vastklemmen die er uitzien alsof ze binnen nu en een halfjaar kunnen gaan oxideren. Daarnaast is er wat speling op de tankkap te ontdekken, en hebben de aanwezige kappen toch wel een duidelijke plastic-look. Erg storend is dat allemaal niet, want ergens passen deze ’tekortkomingen’ perfect bij het imago van KTM, oranje met een rauw randje.

Dat rauwe randje voel je ook terug in het blok, want de Oostenrijkse paralleltwin brult bij het openen van de gashendel en voegt met zijn 115 pk vervolgens direct de daad bij het woord. Met 92 Nm aan koppel en een droog gewicht van 169 kg wil het voorwiel rap omhoog, ware het niet dat er direct wordt ingegrepen door de anti-wheelie modus, waardoor een wheelie resulteert in een vrij onschuldig hupje. De optionele quickshifter – waarmee zowel op als neer te schakelen is – voegt een extra dimensie toe aan hard optrekken, maar protesteert soms wat in de lage toeren. Alles gecombineerd voelt ontzettend mechanisch, maakt meer geluid dan de gemiddelde Japanner en laat zien dat Europees temperament niet alleen in Italië te vinden is.

KTM 890 Duke test 2021

Tijdens het snellere bochtenwerk wordt direct duidelijk waarom de Duke omgedoopt is naar ’the Scalpel’, de 2021 KTM 890 Duke stuurt tijdens de test namelijk enorm prettig en weet een gekozen lijn uitstekend vast te houden. Het geheel laat zich makkelijk de bocht in vallen, terwijl de ContiRoad-banden en de WP Apex voorvork zonder problemen je banden op het asfalt te houden. Opeens is het niet zo gek meer dat ie is voorzien van een Track-modus.

De KTM 890 Duke TEST 2021: Spartaans, maar dan anders

Die verschillende rijmodi zijn trouwens vrij simpel te selecteren, ook tijdens het rijden. Met een van de sneltoetsen kom je direct in het scherm waar een keuze kan worden gemaakt uit de vier beschikbare modi: Sport, Street, Rain en Track. De eerste drie spreken redelijk voor zich, die laatste is echter een feestje en biedt net even wat extra’s. Zo is onder andere de mate van tractiecontrole, launch- en throttlecontrole aan te passen. Tevens is het – voor zover ik heb kunnen vinden – de enige plek om de anti-wheelie modus uit te schakelen, en je dus vrijuit het voorwiel van de grond kunt houden. Met de Track-modus wordt het echter wel lastiger om terug te schakelen naar één van de andere modi, de eerdergenoemde sneltoets wordt dan namelijk gebruikt om snel je tractiecontrole te kunnen aanpassen. Handig voor op het circuit, iets minder op de openbare weg.

Zitvlees is bij mij aangeboren, dus daar kan het niet aan liggen.

Misschien iets geks om positief over te zijn, maar ik was behoorlijk te spreken over de knipperlichtschakelaar. Waar Japanse fabrikanten zich duidelijk richten op Aziatische handen, mag duidelijk zijn dat Oostenrijkers blijkbaar net zulke lompe klauwen hebben als ik. De schakelaar is dan ook lekker bulky en daardoor goed waarneembaar, ook met een dikke handschoen.

Wheelie KTM 890 Duke

Nadat ik de eerste uurtjes op de paralleltwin heb versleten kom ik tot de pijnlijke conclusie dat het zadel van de Duke van mij toch wat zachter had gemogen. Zitvlees is bij mij aangeboren, dus daar kan het niet aan liggen. Wie het te stellen heeft met wat minder zal blij zijn dat er slechts zo’n 14 liter in de tank gaat en je dus regelmatig bij een pompstation te vinden bent. Ergonomisch gezien is het geheel dan weer wel perfect, want zelfs na een lange rit op de snelweg waar ik overwegend als windvanger fungeer kan ik geen kramp of spierpijn bespeuren. Met m’n bovenlichaam zit ik zelfs rechter op dan ik had verwacht, terwijl het geheel er toch agressief uit blijft zien. Daar is door KTM duidelijk over nagedacht.

890 Duke of 890 Duke R?

Dat de KTM 890 Duke nieuw is voor 2021 mag duidelijk zijn, maar vorig jaar presenteerde KTM al de 890 Duke R. Voor die R-typering betaal je 1.500 euro extra, maar wat krijg je daar precies voor terug?

WP Apex voorvork KTM 890 Test 2021

Het blok van de R levert net een beetje extra, waarmee het topvermogen uitkomt op 121 pk terwijl ook het maximale koppel iets hoger uitvalt met 99 Nm. Daarnaast is de R uitgevoerd met Brembo Stylema remklauwen, iets grotere remschijven voor, en een set Michelin Powercup II banden. Met een 20 mm hogere zit zou de R-versie volgens KTM ook een iets agressievere houding moeten hebben. De verschillen zijn wat mij betreft minimaal, de remmen op de ‘normale’ Duke zijn immers al vlijmscherp, die banden rijd je toch een keer op en het verschil in vermogen is verwaarloosbaar. Mocht je het niet vanwege de graphics doen dan lijkt het dus met name een gevoelskwestie, hoe graag wil je kunnen zeggen dat je op een R rijdt?

Qua prijs betaal je voor de 2021 KTM 890 Duke iets meer dan zijn Japanse concurrenten met een vanafprijs in Nederland van €12.800. In België is dit moois verkrijgbaar vanaf €10.899.

Fotografie door RH Fotografie

IN 'T KORT
Voor wie een speelse machine wilt en iets anders zoekt dan de standaard Japanner is de 2021 KTM 890, mits je daar natuurlijk wat extra's voor wilt neerleggen. Het blok, het design, de details, alles schreeuwt KTM. Het brutale karakter van de paralleltwin zorgen ervoor dat de 890 Duke lekker Spartaans aanvoelt, terwijl je nog steeds van alle gemakken bent voorzien.
LOOKS
8.3
RIJGEMAK
8.2
HOOLIGANBIKE
9.1
GOOIEN EN SMIJTEN
8.3
PRIJS
7.1
KWALITEIT
8.1
VIND IK LEUK
9
ECHT LEKKER
Rauw geluid, ook zonder Akra
Ultieme wheeliemachine
Zithouding is perfect, ook tijdens lange ritten
Uniek in z'n segment
KAN BETER
Anti-wheelie alleen uit te schakelen in Track-modus
Zadel mag wat zachter
8.3

Reacties

  1. Je vergeet 1 heel redelijk belangrijk verschil tussen de 890 en de 890R: de vering!
    Waar de “gewone” 890 het moet doen met niet instelbare vering op de preload na heeft de 890R volledig instelbare vering en dat maakt wel degelijk een groot verschil.
    De vering van de 890 (net als zijn voorloper de 790) lijkt alsof je op een pogostick zit bij het nemen van wat oneffenheden zoals drempels (bij sportieve snelheden…ahum..)

    Het minimale verschil van €1500,- is dit meer dan waard, zeker als je ook nog eens zo af en toe een circuit dagje pakt.

    • He Rico,
      Terecht punt, we hebben de upgrade in vering hier onbedoeld volledig links laten liggen. Wat mij betreft mag je je dan nog steeds afvragen of het de moeite waard is, ik denk dat de gemiddelde straatrijder niet de rondes op het circuit rijd om er van te kunnen profiteren. Natuurlijk een welkome toevoeging voor iedereen die wel onder de 2:00 duikt op Assen.

      • Hoi Quincy,

        Als je inderdaad niet zo vaak vol aan het gas hangt dan is de 890 al een hele verbetering tov de 790 maar het stukje veercomfort wat je krijgt als je je motor kunt afstellen op jou ideale instelling loont zich ook buiten Assen om, de Eifel zit vol met geweldige bochten maar o zo slecht wegdek af en toe.
        En zeg nou zelf: of het nu een 790, 890 of de 890R is, als je rustig wilt rond toeren zijn er wel betere maar in ieder geval goedkopere alternatieven te koop 😉

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Advertentie

Volg onze socials

1,569FansLike
4,060VolgersVolg
35VolgersVolg
Advertentie