Harley Davidson presenteert de 2021 Sportster S

Harley Davidson presenteert de 2021 Sportster S

“De Harley Davidson Sportster S is de volgende geheel nieuwe motorfiets die is gebouwd op het Revolution Max-platform en zet een nieuwe prestatiestandaard voor de HD Sportster-lijn”, aldus Jochen Zeitz, voorzitter, president en CEO, Harley-Davidson. “Dit is een volgende generatie Sportster gedefinieerd door vermogen, prestaties, technologie en stijl. En deze maakt deel uit van ons streven om motorfietsen te introduceren die in lijn zijn met onze strategie om de begeerlijkheid te vergroten en de erfenis van Harley-Davidson voort te stuwen.”

Chrome

Geen spam. Geen gezeur. Gewoon het laatste nieuws, direct in je mailbox. Liever geen e-mails? Volg ons dan via onze socials!

Qua profiel is de 2021 HD Sportster S compact. De brandstoftank en de achterzijde omlijsten de motor als het middelpunt van de motorfiets. De dikke voorband doet denken aan de spatbordloze voorkant van een klassieke bobber, terwijl de achterzijde, de hoog gemonteerde uitlaat en het slanke solozadel geïnspireerd zijn op de Harley-Davidson XR750 flat tracker. De dikke upside-down voorvork en de brede banden geven de motorfiets de uitstraling van een high-performance sportmachine.

Lees ook:
In dit Italiaanse hotel voel je je als Ducati fan helemaal thuis

De aandrijflijn wordt geaccentueerd met een Chocolate Satin afwerking op de lichtgewicht magnesium motorkappen. Texturen, kleuren, afwerkingen en details zijn gekozen om de Sportster S de looks te geven van een custom showmotor die toevallig in de garage van de eigenaar staat.

Dashboard HD Sportster 2021

De 1250cc Revolution Max 1250T-motor is het hart van de 2021 Sportster S. Deze nieuwe versie van de nieuwste vloeistofgekoelde Harley-Davidson V-Twin is afgesteld om voldoende koppel te leveren bij een laag toerental, met een koppelcurve die vlak blijft over de hele powerband – motorprestaties die zijn ontworpen om vanaf het begin een sterke acceleratie te leveren met robuust vermogen door het middensegment. Om het totale gewicht van de motorfiets tot een minimum te beperken, is de motor als dragend onderdeel van het chassis in het voertuig geïntegreerd. Het gebruik van lichtgewicht materialen helpt bij het bereiken van de gewenste vermogen-gewichtsverhouding. Rijklaar met 11,75 liter brandstof in de tank weegt de Sportster S slechts 228 kg. De hoge 2-in-1-in-2 uitlaat is ontworpen om een aangename lage frequentie toon te produceren.

Technologie

De 2021 HD Sportster S is uiteraard uitgerust met wat nieuwe technologieën. Drie voorgeprogrammeerde, selecteerbare rijmodi regelen elektronisch de prestatiekenmerken van de motorfiets en het niveau van technologische interventie. Twee custom modi kunnen door de rijder worden gebruikt om een reeks prestatiekenmerken te creëren om aan persoonlijke voorkeuren of speciale situaties te voldoen. Cornering Rider Safety Enhancements by Harley-Davidson, een verzameling technologieën die bedoeld is om het vertrouwen van de rijder te vergroten in onverwachte situaties of ongunstige wegomstandigheden, is ontworpen om de prestaties van de motorfiets af te stemmen op de beschikbare tractie tijdens accelereren, vertragen en remmen, zowel rechtuit als in bochten.

Lees ook:
Lamborghini Edition: De Ducati Diavel 1260

Een rond 4-inch TFT-scherm geeft alle instrumentatie weer en ondersteunt infotainment vanaf het met Bluetooth uitgeruste mobiele apparaat en de helmheadset van de rijder, waaronder muziek, inkomende en uitgaande oproepen en navigatie via de Harley-Davidson app. Volledige LED-verlichting omvat een Daymaker Signature LED-koplamp die is ontworpen om een homogene lichtspreiding te produceren, waardoor storende “hot spots” worden geëlimineerd. De koplamp heeft een kenmerkende ovale of capsulevorm die de voorkant zijn stijl geeft en de Sportster S herkenbaar maakt voor andere rijders en automobilisten.

Een aangepast chassis

De aandrijflijn is een dragend onderdeel van het chassis, waardoor het traditionele frame wordt geëlimineerd. Dit ontwerp vermindert het gewicht van de motorfiets aanzienlijk en resulteert in een zeer stijf chassis dat bijdraagt aan zeer nauwkeurige handling. De gelaste stalen achterbrug heeft een verstevigd ontwerp en een gestempeld X-element om het chassis verder te verstevigen, terwijl de vorm de motorfiets een uniek stijlelement bezorgt.

De Sportster S is uitgerust met een volledige instelbare SHOWA 43 mm upside-down voorvork en een eveneens instelbare SHOWA Piggyback-reservoir achterschokbreker. De achtervering is voorzien van hydraulische voorbelastingsinstelling met behulp van een handige knop aan de linkerkant van de motorfiets. Lichtgewicht gegoten aluminium wielen met een verspringend vijfspaaks ontwerp zijn voorzien van brede Dunlop/Harley-Davidson Series GT503-banden. Premium Brembo-remcomponenten moeten zorgen voor uitstekende remprestaties. De enkele voorrem heeft een nieuwe radiale Brembo monoblock vierzuiger remklauw en een remschijf met een diameter van 320 mm. De achterrem is een tweezuiger Brembo-remklauw die zijn tanden zet in een 260 mm schijf.

Lees ook:
VIDEO: Keanu Reeves showt zijn collectie motoren

Prijzen voor de nieuwe HD Sportster S

De 2021 HD Sportster S verschijnt in drie verschillende kleurstellingen: Vivid Black, Stone Washed White Pearl en Midnight Crimson. De aanvulling op de Harley Davidson line-up zal dit najaar bij de Harley-Davidson-dealers staan, met een adviesprijs vanaf €15.995 in België en €18.495 in Nederland.

Quincy

Quincy

Quincy is niet zomaar enthousiast te krijgen, behalve als het om motoren gaat! Een circuitdag, een rit in het buitenland of gewoon een rondje om de kerk, Quincy is overal voor in. Als hoofdredacteur bij Motorstof.nl schrijft hij over het laatste motornieuws, deelt hij zijn kennis en test hij de nieuwste motoren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇