De naam V-Strom is niet meer weg te denken uit motorland. En voor een reden. Suzuki’s V-Strom 650 en 1000 zijn namelijk regelrechte kaskrakers voor al bijna 20 jaar. Een razend populaire motor, die zijn gehele carrière al heel wat onderscheidingen op de borst gespeld kreeg. Voor het huidig modeljaar zijn er geen wijzigingen: al sinds de grote update in 2017 gaat hij onveranderd door het leven. Nu viert hij bijna zijn 20e verjaardag. Staat de ongewijzigde 2021 V-Strom 650XTA – ook wel DL650X genoemd – nog steeds zijn mannetje in de vuurlinie der allroads of komt hij er niet ongestraft mee weg? Als vervroegd verjaardagscadeau zetten wij hem een feestneus op en zochten uit of hij te porren is voor een feestje.
2002: de eerste V-Strom, de 1000, wordt geïntroduceerd. Het jaar erop volgt de lichtere 650. Sinds 2003 is de V-Strom 650 een veel geziene verschijning op de wegen. In de afgelopen jaren gingen er in totaal meer dan 237.000 V-Stroms als warme broodjes over de toonbank, waarvan 170.000 650’s. Maar wat maakt hem tot dit succesvolle fuifnummer? Volgens Suzuki zit hem dat in handelbaarheid, veelzijdigheid en zuinigheid. Dat alles met een aantrekkelijk prijskaartje, wat zowel voor de aanschaf als onderhoud geldt. Het nog steeds populaire 645cc V-Twin blok vindt zijn oorsprong in 1999: eerst in de SV650 en later ook in de Gladius. Vandaag de dag levert dit motorblok 71pk en voldoet aan de Euro-5 eisen. Vier jaar terug onderging hij een stevige verjongingskuur en sindsdien zijn er geen wijzigingen meer doorgevoerd, behalve dat hij nieuwe kleurtjes heeft gekregen. Meer zat er voor de 2021 V-Strom 650 niet in. Maar is dat erg?

2017: Een belangrijk jaar
Sinds de geboorte van de V-Strom 650 in 2003 is hij altijd weggekomen met relatief weinig veranderingen, getuige de populariteit van de allroader. Maar langzaamaan begon er wel hier en daar een grijze haar door te komen. Toen werd het 2012. Daar ging zijn tweede generatie in, waar hij veel wijzigingen zag zoals een ander smoelwerk, aangepaste vering en versoepeld motorblok. In 2017 vond Suzuki het écht tijd voor een update. Hij werd voorzien van snaveltje onder de neus, wat een knipoog was naar de Suzuki DR-Z uit 1988. De Japanners kozen er bewust voor om hem vanaf nu meer op zijn grotere broer, de V-Strom 1000, te laten lijken. Dat betekende niet langer de dubbele koplamp maar een verticale koplamppartij. Daarnaast kreeg hij een nieuw dashboard en een pak rij-ondersteunende elektronica voor de kiezen zoals traction control, easy-start, een low-RPM assist.

2021 V-Strom 650XTA vs. A
Meteen maar even alle verwarring de wereld uit helpen: wat heeft de XTA dat het basismodel niet heeft? Om te beginnen heeft de XTA spaakwielen in plaats van conventionele aluminium velgen. Dat verklapt al dat de XTA meer gericht is op het onverharde. De spaakwielen kunnen het ruigere werk beter aan zonder te breken of te vervormen. Daarnaast is hij voorzien van een zwaarder stuur en zwaardere stuurgewichten, plastic handkappen en een plastic carterplaat. Verder delen de broers dezelfde specificaties, dus ook een 19-inch voorwiel. Ondanks dat Suzuki de 2021 V-Strom 650 als “Adventure Sport” in de markt plaatst heerst het idee dat hij zich moeilijk kan meten met legenden als de KTM Adventure of de Yamaha Tenere T7. En dat klopt waarschijnlijk ook wel. Als je Toby Price heet. Maar wat nou als je een beginnende of gemiddelde avonturier bent? We zijn immers met de 2021 V-Strom 650XTA op pad, dus laten we gelijk die vraag beantwoorden.

“De jolige Suzuki spoort zowel de beginnende als gemiddelde rijder aan om de provinciale zandweggetjes en grenzen van rijder en machine op een vertrouwde manier te verkennen.”
Vandaag de dag is het slecht voor de zaken als je als motorfabrikant geen avontuurlijk segment hebt. Adventure lijkt het nieuwe supersport te zijn en op die trend spelen de motorboeren natuurlijk slim in. Hoe het dan met de 2021 V-Strom650 XTA zit? Dat het absoluut niet alleen maar lege marketingwoorden zijn bewijst de “Strom” zodra je het gebaande pad verruilt voor het stof. De ABS is weliswaar niet uitschakelbaar zoals de meeste serieuze allroaders, maar de traction control is dat gelukkig wel. De jolige Suzuki spoort met zijn 150mm veerwegen en Bridgestone A40 banden zowel de beginnende als gemiddelde rijder aan om de provinciale zandweggetjes en grenzen van rijder en machine op een vertrouwde manier te verkennen. Hij staat keurig zijn mannetje zolang je niet teveel van hem eist.
Als een vis in het water

Eerlijk is eerlijk: het merendeel van de kopers zal zelden of nooit in het zand komen met de Suzuki. En dat is helemaal prima. Want op de verharde wegen is deze vrolijke Frans in zijn element. Het liefst bochtige wegen. Bij het aanschouwen van de V-Strom 650 lijkt er een formele toerfiets te staan, maar al snel verandert hij in een bijna rebelse puber die wil bewijzen dat sturen niet alleen voor sportfietsen weggelegd is. Met een speelse jeugdigheid laat hij zich makkelijk op één oor leggen en verorbert met een bijna hongerig gevoel de bochten die op hem afrazen. Maar laten we wel wezen, je koopt geen V-Strom 650 om PR’s op het circuit te verbeteren. Waarom je de Suzuki wél zou kopen is de veelzijdigheid. Het moge inmiddels duidelijk zijn dat hij zijn neus ophaalt voor licht onverhard werk en spelen op dijkjes, maar hij is zoveel breder inzetbaar. Zo is het aangenaam thuiskomen in het zadel van de Soes. Hij is dus ook nog eens een prima reisgenoot voor de langere ritten. Dat je je niet hoeft te vervelen op de lichtvoetige V-Strom 650 is al snel duidelijk, maar hoe zit het motorisch?

Souplesse
Aangenaam verrast waren we door de smeuïgheid van het 645cc V-Twin blok. Normaal gesproken worden V-twins niet heel enthousiast van lage toerentallen, maar deze 2021 V-Strom 650 is de uitzondering op de regel. Suzuki geeft aan het motorblok teruggetuned te hebben om deze finesse te bewerkstelligen. Dat is gelukt: hij laat zich keurig laagtoerig te berijden zonder mokken. De Low RPM Assist draagt daar zijn steentje aan bij. Deze geeft namelijk iets gas bij als het toerental te laag wordt. Deze soepelheid heeft wel als gevolg dat het blok wat opwinding mist. Iets wat niet helemaal strookt met het sportieve stuurkarakter. Het vermogen van 71pk komt pas hij 8800rpm, maar een eindschot blijft uit.
“Bij het aanschouwen van de V-Strom 650 lijkt er een formele toerfiets te staan, maar al snel verandert hij in een bijna rebelse puber die wil bewijzen dat sturen niet alleen voor sportfietsen weggelegd is.”
Waar we wel heel blij van werden was het brandstofverbruik bij rustig rijden. Wanneer de V-Strom 650 in de zesde versnelling staat en er een snelheid van 80km/h wordt aangehouden laat het display een verbruik van maar liefst 1 op 30 zien. Tijdens een aantal woonwerkritten was het gemiddelde verbruik 1 op 25. Dat maakt hem dus ook prima geschikt als woonwerkmotor.
Autobahn
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en dus duurde het nooit lang voor voor we weer voor de charmes van de Japanner vielen en besloten hem opnieuw de sporen te geven. Helaas keldert het brandstofverbruik van de guitige avonturier bij hogere snelheden. Op papier wekt hij de illusie een prima motor te zijn om op vakantie mee te gaan. Immers biedt Suzuki een zijkoffermontagesysteem aan voor slechts 99,99 euro. De zijkoffers zelf staan overigens dan weer niet in de catalogus. Echter wie besluit hem te gaan uitlaten in de Oostenrijkse Alpen en daar snel wil zijn door gas te geven op de Duitse Autobahn komt qua verbruik bedrogen uit. Bij een snelheid van 120km/h zet hij een chique verbruik van 1 op 18 neer, maar bij 140km/h zakt het verbruik naar 1 op 12 of verder. Wie zich vooraf rijk rekent door het feit dat het een 650cc met 20 liter tank betreft, kan voor een teleurstelling komen te staan doordat je stiekem toch vaker aan de pomp staat dan je misschien verwacht had. De motorrijder die van verdere reizen houdt kan wellicht toch beter naar de V-Strom 1000 kijken.

Japanse kwaliteit
Over het totaalpakket niets dan lof. Bijna dan. Qua afwerking is het typisch Japans: oog voor detail en kwaliteit. Het voelt allemaal degelijk en solide aan. Daar is dan ook helemaal niets mis mee. Dat een veelzijdige motorfiets met een dergelijk breed inzetgebied niet standaard voorzien is van middenbok stelt ons wel enigszins teleur. Deze is overigens wel als optie te koop. De grote analoge toerenteller past naadloos bij het karakter van de 2021 V-Strom 650XTA. Zo biedt het ene digitale display een scala aan informatie zoals een digitale snelheidsmeter en versnellingsindicator. De andere beschikt over een vorstwaarschuwing, een voltmeter en een dubbele tripmeter. Dan is er ook informatie over het gemiddelde en actuele brandstofverbruik, de brandstofvoorraad, de resterende actieradius, de stand van de tractiecontrole, de buitenluchttemperatuur en de tijd. Het geheel oogt wel wat druk en kan voor verwarring zorgen. Via een schakelaar op de linker stuurhelft kan tussen de verschillende informatiebronnen worden geschakeld.

De 2021 V-Strom 650XTA is in Nederland verkrijgbaar vanaf € 9.999,-. Voor de normale A versie dien je € 9.499,- neer te tellen. In België betaal je respectievelijk € 9.199 en € 8.699 euro. De 2021 V-Strom 650XTA is verkrijgbaar in de kleuren Black / Red, Dark Grey, Yellow en White. Zowel het A als het XTA-model van de 2021 V-Strom 650 is geschikt voor A2.
Fotografie door Kimberly van den Boogaard Photography