TEST: Husqvarna Svartpilen 125 2021

TEST: Husqvarna Svartpilen 125 2021

Helemaal nieuw voor 2021 is de Husqvarna Svartpilen 125, een uitvoerige test door Motorstof is daarom wel op z’n plaats. Husqvarna – wat onderdeel is van KTM – heeft deze motorfiets gebouwd op basis van de Svartpilen 401 en de Duke 125, een soort mini-Frankenstein dus. Het resultaat is deze wijs ogende 125cc-er die er een stuk sneller uitziet dan dat ie is. Welkom in de wereld van 125cc, waar iedere inhaalactie voelt als een kleine overwinning, en je topsnelheid wordt bepaald door je gewicht en mate van lenigheid.



Geen spam. Geen gezeur. Gewoon het laatste nieuws, direct in je mailbox.
Liever geen e-mails? Je vind ons ook op Facebook en Instagram.

 

Voordat ik opstap vallen er direct een paar dingen op, want ik had nog niet eerder naast de Svartpilen gestaan. Het design ziet er ontzettend wijs uit, zelfs op deze lichtste uitvoering. Met een bijna futuristische uitstraling oogt de Svartpilen modern, terwijl het trellis frame in combinatie met de grove noppenbanden het geheel juist een toffe scrambler-look geeft. Of het lekker stuurt is maar de vraag, maar het ziet er behoorlijk bruut uit.

Een blik op het dashboard geeft weg dat dit de instapper is van de Svartpilen-range. Het schermpje is LCD in plaats van TFT en de gebruikte kabelbinders rondom het stuur hebben best een hoog brommer-gehalte. Toch mag ik niet klagen, wetende dat dit model al verkrijgbaar is vanaf 5.800 euro in Nederland en men in België slechts 5.099 euro hoeft af te rekenen.

De ophanging scoort kwalitatief gezien een dikke voldoende, de remmende factor zijn de ruig ogende noppenbanden.

Little Frankenstein

Het blok van deze 2021 Svartpilen is dus afkomstig uit de Duke 125, waardoor ie – met zijn 11 kW – geschikt is voor het A1-rijbewijs. Qua specs krijg je het niet warm van de Svartpilen 125 met een maximaal vermogen van 15 pk bij 9.500 rpm en een maximaal koppel van 12 Nm bij 7.5000 rpm. Maar, wie binnen het 125-segment zit te kijken doet dat waarschijnlijk niet vanwege het indrukwekkende vermogen.

Tegelijkertijd voelt de Svartpilen behoorlijk volwassen en dat komt waarschijnlijk omdat er veel onderdelen afkomstig zijn van de 401. Het stalen frame, het remgedeelte, de vering en de dikgespaakte wielen, er is veel hergebruikt voor de ontwikkeling van de Svartpilen 125. Dat gaat zelfs zover dat een van de Husvarna medewerkers me weet te vertellen dat de geplaatste radiator eigenlijk overpowered is voor de lichte eencilinder. Met dat in gedachten mag je dan ook gerust naar de 2021 Svartpilen kijken, een volwassen motorfiets met een ultralicht blok.

Lees ook:  Vitamine R: KTM 1290 Super Adventure R 2021
Husvarna Svartpilen 125 Test

Ook NEFOM is er blij mee…

Dat blokje is overigens niet alleen licht, maar ook nog eens behoorlijk stil. Tijdens de eerste kilometers wordt direct duidelijk dat ik veel op gehoor schakel en het gebrom van de eencilinder snel overstemd wordt door de rijwind, met als gevolg dat ik de 2021 Svartpilen 125 tijdens deze test regelmatig de toerenbegrenzer in werk. Een mogelijke oplossing is de optionele Akrapovič slip-on, waar je dan wel een kleine 600 euro extra voor neertelt.

Wie snel wilt zijn op deze 125-er wordt aan het werk gezet, zo ook op deze eencilinder van Husqvarna. Snel een bocht uit accelereren zit er natuurlijk niet in, waardoor zoveel mogelijk bochtensnelheid meenemen de uitdaging wordt. De korte wielbasis zorgt ervoor dat de Svartpilen 125 enorm wendbaar is, maar bij bochten op hoge snelheid wat instabiel aan kan voelen. De ophanging scoort kwalitatief gezien een dikke voldoende. De remmende factor zijn in feite de ruig ogende noppenbanden, die in natte omstandigheden toch wat minder grip bieden.

Dat lukt overigens enkel wanneer je compleet opgevouwen over het tankje heen hangt, je je coronakilo’s tot een minimum hebt weten te houden en de knipperende shift-indicator compleet negeert.

De Svartpilen 125 test: What you see…

De Svartpilen 125 is een eerlijke motorfiets; wat je ziet, is wat je krijgt. Na enkele uren spelen heb ik dan ook geen opties kunnen ontdekken welke ik in eerste instantie over het hoofd had gezien. De knoppen op het stuur zijn niet vernieuwend, maar dat mag je voor dit geld ook eigenlijk niet verwachten. Elektronisch gezien beschik je over instelbare ABS welke je vrij eenvoudig in de ROAD- of SUPERMOTO-stand zet. Met die laatstgenoemde stand heb je de mogelijkheid het achterwiel te laten blokkeren en dus – in theorie – al driftend de straten onveilig kunt maken.

Lees ook:  Aprilia presenteert 2021 RS 125 en Tuono 125
Husvarna Svartpilen 2021 test

Het remgedeelte doet z’n werk goed, mits je ook hier de zaken in perspectief plaatst. Je hebt immers geen Brembo Stylema’s nodig, want tijdens de Svartpilen 125-test heb ik in vier dagen tijd een maximale snelheid van 128 km/h uit het blokje weten te persen. Dat lukt overigens enkel wanneer je compleet opgevouwen over het tankje heen hangt, je je coronakilo’s tot een minimum hebt weten te houden en de knipperende shift-indicator compleet negeert.

Combineer de urban looks met het lage vermogen en je kunt je voorstellen dat dit niet de motor is om dagelijks mee over de A2 te knallen. Toch heb je zelfs als 31-jarige erg veel lol met deze jongste telg van de Husqvarna-familie en wie die waarde in geld durft uit te drukken kan spreken van een koopje. Ben je gebonden aan het 125cc-segment dan koop je met de Svartpilen 125 een bijzonder volwassen motorfiets, waar je als 18-jarige toch aardig de blits mee maakt.

Fotografie door RH Fotografie

IN 'T KORT
Als instapper is de Svartpilen 125 een leuke aanvulling op het A1-segment. De eencilinder loopt behoorlijk soepel en dankzij de gebruikte onderdelen van de 401 voelt de 125 nog best volwassen. Onze kleine Frankenstein kunnen we daarom terecht een grote motor met een klein hartje noemen.
LOOKS
8.2
RIJGEMAK
8.8
HOOLIGANBIKE
4.5
GOOIEN EN SMIJTEN
8
PRIJS
9.5
KWALITEIT
7.5
VIND IK LEUK
8.5
ECHT LEKKER
Trekt veel bekijks
Heel aantrekkelijk geprijsd
Ideaal in de grote steden
Vergeet de sportschool, zo voel je je weer jong
KAN BETER
Blokje heeft weinig karakter, want hè 15 pk...
7.9

Quincy

Quincy

Quincy is niet zomaar enthousiast te krijgen, behalve als het om motoren gaat! Een circuitdag, een rit in het buitenland of gewoon een rondje om de kerk, Quincy is overal voor in. Als hoofdredacteur bij Motorstof.nl schrijft hij over het laatste motornieuws, deelt hij zijn kennis en test hij de nieuwste motoren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇