De 6 bruutste 125cc motoren voor je A1-rijbewijs

De 6 bruutste 125cc motoren voor je A1-rijbewijs

Met je A1-rijbewijs op zak kun je helaas enkel plaatsnemen op een 125cc motor met maximaal 11kw. Hierdoor wordt je keuze in motorfietsen wat beperkt maar kun je dus wel met 18 jaar al opstappen. Eerder schreven we een artikel over de tofste A2-motoren, de redactie zocht dit keer zes brute A1-motoren voor je uit. Met deze 125cc motoren maak je menig motorrijder jaloers!

De 2021 Aprilia SX 125: een vernieuwd blok en uitstekende prestaties

De Aprilia SX 125

De Aprilia SX 125 is wat ons betreft een plaatje om te zien, de viertakt eencilinder is voorzien van een 125cc blok en levert 11kw. Deze lichte motor is opvallend vlot, je lijkt soms zelfs even te vergeten dat je op een 125cc motor rijdt. Het stijve frame geeft veel vertrouwen en de ABS op het voorwiel zorgt ervoor dat je voluit kunt remmen, hiermee haal je dus echt het onderste uit de kan.

125cc motor Kawasaki

De Kawasaki Z125

De Kawasaki Z125 is het jongste broertje in de Z-serie van Kawasaki, en dat belooft al wat. De 125cc motor is met een zadelhoogte van 815 mm tevens iets kleiner, maar oogt niet zo klein als wij ‘m hadden verwacht. De stuureigenschappen van dit vloeistofgekoelde viertaktblokje zijn waanzinnig, zoals je dat van Kawasaki mag verwachten. Op zoek naar een naked bike als eerste motorfiets? Deze Z125 van Kawasaki is een absolute aanrader!

Lees ook:  7 Goedkope motoren met een hoge fun factor
Een A1 motorfiets zonder 125cc

Voor een elektrische motorfiets gelden andere regels, hierdoor is de Zero S te rijden met een A1-rijbewijs.

Geen echte 125cc motor: De Zero S

Okee, we weten dat een elektrische motorfiets wellicht helemaal niet aantrekkelijk is, maar scrol vooral niet verder, er zijn namelijk toch wel wat interessante dingen aan deze Zero S. Zo heeft deze elektrische motor een maximaal koppel van 106 Nm! Even ter vergelijking, de eerder genoemde Aprilia SX 125 heeft een maximaal koppel van 22 Nm. Tevens gelden voor elektrische motorfietsen andere regels, bij een motorfiets op brandstof wordt namelijk gekeken naar het maximaal motorvermogen, dit mag niet hoger dan 11kw zijn. Bij een elektrisch model wordt gekeken naar het continuvermogen, waardoor deze A1 motor een maximaal vermogen heeft van 33kw. Met deze specificaties in ons achterhoofd willen wij ‘m best vergeven dat dit geen échte 125cc motor is.

Urban op de 125cc sterke Svartpilen

Lekker urban met de Husqvarna Svartpilen 125

De Svartpilen 125 is nieuw voor 2021 en hebben we inmiddels ook meegenomen in een uitgebreide test. Deze 125-er oogt behoorlijk volwassen dankzij gebruikte onderdelen van de Svartpilen 401 en heeft een toffe urban uitstraling. De dikke spaakwielen, ruige banden en het vakwerkframe geven deze 125cc motor zijn stoere looks, waardoor je bijna vergeet dat je op een A1-motor rijdt.

125cc motor Honda

De moderne uitstraling van de CB125R zie je overal in terug. Het LCD-instrumentenpaneel oogt futuristisch, maar is zeer functioneel.

De Honda CB125R

De Honda CB125R is het kleine broertje van de CB1000R en dat belooft veel goeds. De lichte 125cc motor heeft een moderne uitstraling dankzij de strakke lijnen, het LCD instrumentenpaneel, het zwarte motorblok en de upside-down voorvorken. Het maximaal vermogen van deze motorfiets ligt op ‘slechts’ 9.8 kw, maar dit maken de stuureigenschappen meer dan goed. De CB125R is wat ons betreft een van de best sturende 125cc motoren.

Lees ook:  5 Honda klassiekers om naar te staren
Is de R125 de snelste 125cc motor?

De Yamaha YZF R125: Een van de snelste motoren met 125cc

Een echte winnaar hebben we niet uit deze vijf pareltjes, maar man, wat vinden we deze R125 toch mooi. Het kleinste broertje in de R-serie van Yamaha is duidelijk geïnspireerd op de Yamaha YZR-M1 en dat vinden wij niet vervelend. De 125cc motor is voorzien van een hightech instrumentenpaneel en heeft een topsnelheid van ruim 130 km/u. Iets wat toch een absoluut pluspunt is van deze vloeistofgekoelde eencilinder, zo weet je zeker dat ook snelweg rijden geen probleem is. Ben je van plan circuit te rijden? Deze Yamaha heeft zelfs zijn eigen R125 cup.

Chrome

Quincy

Quincy

Quincy is niet zomaar enthousiast te krijgen, behalve als het om motoren gaat! Een circuitdag, een rit in het buitenland of gewoon een rondje om de kerk, Quincy is overal voor in. Als hoofdredacteur bij Motorstof.nl schrijft hij over het laatste motornieuws, deelt hij zijn kennis en test hij de nieuwste motoren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join the club...

Wil je net als vele andere motorrijders wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Drop dan hier je e-mailadres, wij doen de rest... 👇