2021: De nieuwe Aprilia SX en RX 125

De Aprilia SX en RX 125 zijn in 2021 vernieuwd en volgens de Italiaanse fabrikant veiliger dan ooit tevoren, met een hogere funfactor. De prestaties worden geleverd door het nieuwe Euro-5 blok, maar dat zijn niet de enige wijzigingen die hebben plaatsgevonden. De instapmodellen van Aprilia zijn uiteraard ontworpen met een jong publiek voor ogen en geven je dan ook alles wat je wilt terugzien in een A1-motor: ijzersterke prestaties in een sportief design.

Traditiegetrouw delen de SX en de RX 125 dezelfde basis, maar worden ze gekenmerkt door een andere uitstraling. De Aprilia SX 125 is de Supermotard die werd ontwikkeld voor puur rijplezier op de weg en het circuit. Het model is volgens het merk uit Noale één van de meest efficiënte 125 cc motoren op de weg; hij is snel, licht en levert toonaangevende prestaties die gedeeltelijk het gevolg zijn van het vernieuwde blok. De Aprilia RX 125 geeft vertrouwen op elk terrein en richt zich dan ook met name op de off-road liefhebbers. De wielen hebben dan ook de kenmerkende off-road afmetingen – 21 inch voor en 18 inch achter – en zijn voorzien van noppenbanden.

Ook qua ontwerp heeft Aprilia niet stil gezeten, er werd heel wat aandacht besteed aan de afwerking: het blok, de achtervork, de wielen en het stuur werden voorzien van een zwarte coating, terwijl ook de vormgeving van de tank werd aangepast. Ook het Rally Tribute-kleurenschema is nieuw en wordt gekenmerkt door de typische kleuren van het off-road erfgoed van Aprilia. Onder het zadel zit een compartiment verstopt waarin de optionele USB-poort kan worden ingebouwd.

De 2021 Aprilia RX 125, met aan de voorzijde een 21 inch band en achter 18 inch
Kenmerkend off-road: voor een 21 inch met aan de achterzijde een 18 inch wiel

Het blok van de Aprilia SX en RX 125

Het blok is een watergekoelde ééncilinder met vier-kleppentiming met een speciale cilinderkop voor de vernieuwde verbrandingskamer, nieuwe in- en uitlaat leidingen en een nieuwe iridium bougie. Ook de volledige inlaatlijn werd vernieuwd en beschikt nu over een gloednieuw luchtfilter. Het gasklephuis is nu hoger geplaatst om de luchtstroom rechtstreeks van de inlaat naar de cilinderkop te kunnen voeren.

Ook de uitlaatlijn van de SX en RX 125 werd volledig vernieuwd met een efficiëntere katalysator en een nieuwe stalen geluidsdemper welke is voorzien van het Aprilia logo. Volgens het Italiaanse merk is de koppelcurve verbeterd en wordt het maximumvermogen bereikt op een lager toerental wat onder andere het brandstofverbruik vermindert. Dat lagere brandstofverbruik is overigens ook te danken aan de nieuwe ECU.

De schijfrem van 300 mm met dubbele drijvende klauwzuiger vooraan de Aprilia SX, wordt ondersteund door een schrijfrem van 220 mm in het achterwiel die ook over een drijvende klauwzuiger beschikt. De RX beschikt op zijn beurt over twee spectaculaire remschijven type wave-schijf, van 260 mm vooraan en 220 mm achteraan.

Het frame is voorzien van een 41 mm USD voorvork, welke een veerweg biedt van 240 mm. Aan de achterzijde wordt het werk uitgevoerd door een monoshock met progressieve overbrenging. Tevens beschikt de Aprilia SX nu ook over spaakwielen, in dit geval van 17 inch, met een breed loopvlak en sportieve banden voor maximale grip in alle omstandigheden.

De Aprilia RX 125 is beschikbaar in het Silver Speedway-kleurenschema en de nieuwe Rally Tribute graphics. De SX 125 is tevens beschikbaar in het Red Raceway-kleurenschema. Prijzen voor de RX en SX 125 zijn op dit moment nog niet bekend.

Reacties

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Advertentie

Volg onze socials

1,569FansLike
4,060VolgersVolg
35VolgersVolg
Advertentie